تغییر جهت شاخص  در اولین روز کاری خرداد

گروه بورس - همایون دارابی:‌ شاخص کل بورس اوراق بهادار پس از سه روز کاری رشد آرام اما کم‌حجم، دیروز تن به کاهش داد و هر آنچه اندوخته بود را از دست داد. شاخص کل بورس اوراق بهادار دیروز کاهشی ۲۷۶واحدی معادل ۴۳/ ۰ درصد داشت که قابل‌ملاحظه بود. این شرایط موجب شد تا شاخص پس از سه روز کاری رشد به سطح ۶۳هزار و ۴۲۷واحد برسد. کمبود نقدینگی در بازار، نگرانی از تحولات سیاسی و خبرهای نامناسب از عملکرد سال ۹۳برخی از شرکت‌های بورسی مهم‌ترین‌ دلایل کاهش دیروز بازار بودند. در بازار دیروز در تحولات مهم موثر بر بازار، وزیر اقتصاد مجددا از احتمال دخالت دولت در مساله سود بانکی خبر داد.

در حالی که اکثر کارشناسان، مصوبه شورای پول و اعتبار را به دلیل نبود عوامل مهمی نظیر کاهش سود اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانکی و کاهش میزان سپرده قانونی، ناقص توصیف کرده و احتمال کاهش سود بانکی را محتمل نمی‌دانستند؛ سخنان وزیر اقتصاد نیز مجددا تاکید دارد که بدون ارائه راه‌حل‌های جامع برای مشکلات نظام بانکی، کاهش نرخ سود بانکی امکان‌پذیر نیست. در همین حال آمار تحولات نقدینگی در پاییز سال ۹۳نشان از آن دارد که به‌رغم سود بالای بانکی، میزان جذب سپرده بخش خصوصی به نظام بانکی کاهش یافته است که نشان‌دهنده «قحطی نقدینگی» در اقتصاد کشور و عدم ایجاد ثروت در بخش خصوصی است. در همین رابطه وزیر اقتصاد با تاکید بر کاهش ۱۵ درصدی نرخ تورم در یک سال گذشته، از تصمیم دولت برای تهیه بسته جدید نرخ سود تسهیلات بانکی خبر داد. اما در بازار دیروز در تحولات مهم درون بازار، افزایش دامنه نوسان به ۵ درصد و انتشار سریع گزارش شرکت‌ها در کدال محقق شده، اما سایت کدال پلاس از دسترس بازار دور بود. در همین حال اعلام گزارش برخی از شرکت‌ها نظیر پارس‌خودرو و تعدیل منفی قابل‌ملاحظه این نماد موجب نگرانی و افت قیمت‌ها شد.

دیروز در گروه پتروشیمی هیات مدیره هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس برنامه افزایش سرمایه بیش از ۱۰۰ درصدی و ۶/ ۲ هزار میلیارد تومانی از محل سود انباشته را در پیش گرفته است. در جریان انتشار اولین پیش‌بینی سود هر سهم هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس برای سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۹۵، مشخص شد که این هلدینگ بزرگ برنامه افزایش سرمایه دارد و در آن اعلام شده هیات مدیره تصمیم دارد سرمایه شرکت را از ۲ هزار و ۴۷۸ میلیارد تومان به ۵ هزار میلیارد تومان برساند.

در گروه کشاورزی دیروز نماد معاملاتی کشاورزی‌ و دامپروری‌ مگسال‌ (زمگسا) به دلیل دریافت اطلاعات با‌اهمیت متوقف شد. محمدرضا حسینی، مدیرعامل این شرکت در نامه‌ای اعلام کرد: طی مبایعه نامه ۱۴ اسفند ۹۳ بین سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و این شرکت، اراضی شرکت شامل زمین‌های زراعی، محل ساختمان، زمین انبار و منازل مسکونی جمعا به مساحت ۹۷۲ هکتار به مبلغ ۴۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان براساس قیمت کارشناس دادگستری (با توجه به موقوفه بودن ۵۰ درصد اراضی) خریداری شده است.

وی در نامه‌ای دیگر از برنامه افزایش سرمایه برای اصلاح ساختار مالی و رفع موانع مربوط از محل مطالبات سهامداران و به دلیل خرید اراضی زراعی خبر داده است. شرکت کشاورزی‌ و دامپروی‌ مگسال‌ فعال در کلیه امور کشاورزی، زراعت، دامداری، باغداری، پرورش طیور، زنبورعسل، ماهی و هرگونه حیوان دیگر به منظور استفاده از پشم، کرک، گوشت، پوست، شیر و سایر فرآورده‌های پروتئینی در کیلومتر ۱۵ جاده قزوین- تهران واقع شده است. در گروه برقی نیز جوشکاب یزد با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس در مورد افشای اطلاعات فروش دو واحد دیگر از ۴ واحد ساختمان ۳۹ ظفر اعلام کرد: این اطلاعات در صورت‌های مالی مربوط به عملکرد سه ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۳ افشا شده و اثر این اتفاق در ترازنامه به‌صورت کاهش در مبلغ دارایی ثابت مشهود است. در گروه مخابرات دیروز وزیر ارتباطات گفت به‌رغم تاکید ما بر ارائه برنامه توسعه‌ای از سوی مخابرات اما این شرکت برنامه‌ای ارائه نداده و از این رو وزارت ارتباطات تغییر تعرفه تلفن ثابت را بررسی نمی‌کند. در گروه دارویی دیروز اعلام شد سازمان غذا و دارو امکان جدیدی برای شرکت‌های دارویی فراهم کرد که شامل تخصیص ارز و تسهیلات با نرخ ۵/ ۳ درصدی به شرکت‌های دارویی و گشایش اعتبار ۲۰ درصدی سه ماهه است. براساس این گزارش، طبق نامه رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، امکان گشایش اعتبار ۲۰ درصد و با تسهیلات ۳ ماهه ارزی برای شرکت‌های دارویی مهیا شده است.

این موضوع در تامین به موقع مواد اولیه شرکت‌های دارویی و همچنین کاهش هزینه‌های مالی آنها موثر خواهد بود. در گروه فلزی دیروز نماد آلوم راد پس از منتفی شدن موضوع لغو پذیرش این شرکت با رشد قیمت ۵درصدی و صف خرید به تابلو بازگشت. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات بورس به ۹۰میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات فرابورس نیز با سهم بیش از ۳۳۰میلیارد تومانی داد‌و‌ستد اوراق به ۳۸۲میلیارد تومان بالغ شد.