گروه بازار پول: در اولین روزکاری خردادماه دلار معاملات خود را با افزایش قیمت آغاز کرد تا شروعی متفاوت نسبت به دو ماه‌ابتدایی سال۹۴ داشته باشد. در حالی‌که دلار فروردین ‌ماه را با کاهش و اردیبهشت‌ماه را بدون تغییر قیمتی آغاز کرده بود، شنبه دوم خرداد ۵ تومان افزایش را تجربه کرد و به نرخ ۳۳۲۰ تومان رسید. فعالان بازار ارز «افزایش جزئی تقاضا»، «امضای طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای توسط رئیس‌جمهور آمریکا» و «افزایش حجم معاملات آتی» را از علل اصلی رشد دانسته‌اند. با وجود رشد دلار، قیمت سکه تحت‌تاثیر افت جزئی اونس نسبت به ظهر روز پنج‌شنبه و همچنین افت تقاضا ۴ هزار تومان کاهش را تجربه کرد و به قیمت ۹۳۶ هزار تومان رسید.

دومین افزایش متوالی

دلار که در آخرین روز کاری اردیبهشت‌ماه با ۱۰ تومان افزایش به ۳۳۱۵ تومان رسیده بود، در اولین روزکاری خردادماه نیز ۵ تومان رشد قیمتی را به ثبت رساند تا به قیمت ۳۳۲۰ تومان برسد. این افزایش موجب شد که نرخ خرید این ارز نیز به بالای ۳۳۰۰ تومان برسد و روی قیمت ۳۳۰۵ تومان قرار بگیرد. این در حالی است که شماری از صرافی‌ها نیز نرخ خرید خود را ۳۳۰۰ تومان ثبت کردند. افزایش روز شنبه در حالی رخ داد که در اولین روز جدی معاملات در فروردین‌ماه، دلار تحت‌تاثیر بیانیه لوزان با ۶۰ تومان کاهش به ۳۲۷۰ تومان رسیده بود. در اولین روز اردیبهشت‌ماه هم دلار بدون نوسان روی قیمت ۳۳۴۵ تومان ایستاد تا شروع افزایشی خردادماه آغازی متفاوت برای دلار خرداد باشد. اما سوالی که مطرح است این که، این افزایش به روزهای دیگر این ماه نیز سرایت خواهد کرد یا متوسط قیمت شاخص بازار ارز مانند ۴ ماه گذشته با کاهش مواجه خواهد شد؟! نظرها میان فعالان بازار متفاوت است، اما اکثر آنها اعتقاد دارند که پیش از آشکار شدن نتایج نهایی مذاکرات هسته‌ای قیمت دلار در یک بازه محدود نوسان خواهد کرد، گرچه از عوامل مقطعی نیز تاثیر خواهد گرفت. چنان‌که اشاره شد به گفته فعالان بازار ارز «افزایش جزئی تقاضا»، «امضای طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای توسط رئیس‌جمهور آمریکا» و «افزایش حجم معاملات آتی» از عواملی بودند که به رشد دلار در دومین روز خردادماه کمک کردند. روز شنبه تقاضای ارز در حالی در بازار نقدی به میزان کمی بالا رفت که در سمت معاملات فردایی، بازیگران آتی سعی داشتند با ایجاد جو روانی پیرامون قانونی شدن طرح بازبینی توافق هسته‌ای ایران توسط کنگره و افزایش پیش‌خریدهای ارزی قیمت را در بازار غیررسمی از ۳۳۱۲ تومان عبور دهند. اعتقاد بر آن بود که در صورت شکسته‌ شدن این نقطه قیمت به بالای ۳۳۱۸ تومان خواهد رسید، اما در این روز با وجود شکسته شدن لحظه‌ای این نقطه(۳۳۱۲ تومان)، قیمت به سطح بالاتری نرسید. علت این امر را می‌توان در عرضه بازیگران بازارساز رسمی جست‌وجو کرد. فروش ارز این گروه موجب توقف افزایش بیشتر نرخ ارز و پایین آمدن نرخ فروش شماری از صرافی‌ها در ساعات انتهایی روز شد.

روز شنبه قیمت سکه همسو با اونس حرکت کرد و از افزایش قیمت دلار تاثیر نگرفت. در اولین روز هفته سکه ۴ هزار تومان افت را تجربه کرد و به قیمت ۹۳۶ هزار تومان رسید. به گفته فروشندگان افت تقاضا و پایین آمدن قیمت اونس در انتهای هفته گذشته؛ دو عاملی بودند که سکه را در روز شنبه با افت کانالی مواجه کردند.

شروع متمایز دلار در‌خرداد

شروع متمایز دلار در‌خرداد