فارس: رئیس سازمان مالیاتی گفت:‌ فعالان اقتصادی فکر می‌کنند نظام مالیاتی دستش بسته است و دسترسی به اطلاعات معاملات آنها ندارد و با هدف سودجویی بیشتر از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند.

علی عسکری در دومین همایش «هم‌اندیشی و همدلی مسوولان روابط‌عمومی ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور»، بر همراه‌سازی مودیان نظام نوین مالیاتی تاکید کرد.

رئیس سازمان مالیاتی خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر اقدامات موثری در حوزه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مالیاتی در کشور صورت گرفته و انتظار می‌رود در سال‌های آتی نیز این روند به شکل جدی‌تر، با انسجام بیشتر و با بهره‌گیری از تکنیک‌های جدید و به روز عرصه روابط عمومی ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه امروز یک انسجام فکری در سطح کلان کشور ایجاد شده که نظام مالیاتی مهم‌ترین راهکار دستیابی به اقتصادی سالم و پایدار است، اظهار کرد: نظام مالیاتی در مقابل مردم قرار ندارد و مردم مخصوصا مودیان مالیاتی باید به تکالیف خود به‌صورت جدی عمل کنند. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه به بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب و رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مالیات اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری سال گذشته صریحا اعلام فرمودند که مالیات یک فریضه است و فرار از مالیات نیز جرم تلقی می‌شود؛ بنابراین امروز تکلیف قانونی و شرعی پرداخت مالیات برای مردم کاملا روشن است.

عسکری ادامه داد: به‌طور کلی دو گرایش عمده درخصوص فرار مالیاتی و اجتناب از پرداخت مالیات در کشور وجود دارد که اولی مربوط به تفکرات نشات گرفته از رژیم گذشته است که مالیات پول زور تلقی می‌شد و دیگری تفکرات فعالان اقتصادی که فکر می‌کنند نظام مالیاتی دستش بسته است و دسترسی به اطلاعات معاملات آنها ندارد و با هدف سودجویی بیشتر از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند.

وی گفت: نظام مالیاتی برای تغییر ذهن و تفکر هر دو گروه برنامه‌های خاصی را پیاده کرده است و نظام مالیاتی با توجه به ایجاد سیستم‌های یکپارچه اطلاعاتی و تقویت سامانه‌های تشخیص و شناسایی، از فرار مالیاتی جلوگیری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه روابط‌عمومی‌های سازمان نقش مهمی در جا انداختن این موضوع دارند که نظام مالیاتی جدید متکی بر اطلاعات است و طرح جامع مالیاتی به‌عنوان عظیم‌ترین پروژه اقتصادی کشور، اطلاعات مودیان مالیاتی را به‌صورتی شفاف و دقیق در دسترس قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: روابط‌عمومی‌های سازمان باید از تکنیک‌های جدید رسانه‌ای و نیز فناوری‌های نوین اطلاعاتی و دانش و فن ارتباطی به بهترین شکل بهره ببرند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خاتمه بر تقویت روابط عمومی‌ها تاکید کرد و گفت: روابط عمومی‌های سازمان باید ضمن حفظ هماهنگی با روابط‌عمومی ستاد و ارتقای یکپارچگی سازمانی، در مسیر نوآوری و خلاقیت در ارائه برنامه‌های هدفمند و اثربخش اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی حرکت کنند.