یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

درجا زدن شاخص بورس در نبود محرک‌ها
دیروز، شاخص کل بورس تهران افت اندک 64 واحدی (معادل 1/ 0 درصد) را تجربه کرد و حرکت خود را در کانال 63 هزار واحدی ادامه داد. در این میان، عوامل مختلفی در ثبات قیمتی سهام در بازار سرمایه نقش ایفا می‌کنند. از یک سو، مذاکرات هسته‌ای همچنان ادامه دارد و دور جدید آن نیز سه شنبه از سر گرفته می‌شود. در این شرایط، بازار به دنبال اخبار خوش هسته‌ای برای شروع جهشی دوباره (مانند نیمه نخست فروردین سال جاری) است. از سوی دیگر، ریزش قیمت‌ها باعث افت نسبت قیمت به درآمد کل بازار شده است (این نسبت در شرایط کنونی در 4/ 5 واحد قرار دارد)، این موضوع در کنار انتظار تقسیم سود در مجامع عمومی سالانه مشابه سال‌های گذشته (میانگین 75 درصدی سود تقسیمی از سود خالص)، باعث شده است از شدت فشار بر قیمت سهام تا حدود زیادی کم شود.

بازار ارز

روند تدریجی کاهش هیجانات ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به قیمت 3310 تومان معامله شد. همان طور که اشاره شد، با کنترل‌هایی که در بازار ارز اعمال می‌شود، شاهد حرکت بازار به سوی تقاضای واقعی هستیم (برخورد با دلالان ارزی). در این رابطه، می‌توان به افزایش نرخ دلار تا 3360 تومان پس از شیوع ابهامات درخصوص بیانیه لوزان اشاره کرد که با مداخله صرافی بانک‌ها، هیجانات تخلیه شدند؛ به‌طوری که بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد میانگین قیمتی در بازه‌های هفت روز معاملاتی پس از رشد قیمتی یادشده، کاهش یافته است (از 3353 تومان به 3313 تومان) که بر روند انتظاری بازار و همچنین کاهش تقاضا تاکید دارد. بنابراین، ثبات نسبی در وضعیت کلان اقتصادی (نظیر نرخ تورم که به محدوده باثباتی رسیده است) و انتظار برای نتیجه مذاکرات هسته‌ای بازار ارز را نیز با رکود نسبی همراه ساخته‌اند.


بازار سکه

حباب منفی سکه ۱۰ روزه شد
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی به قیمت 933 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، کاهش قیمت دلار باعث افت قیمت سکه شد. بنابراین، برای دهمین روز متوالی شاهد پایداری حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) در قیمت سکه بودیم. در این شرایط، با نگاهی به تغییرات قیمتی سکه با عوامل اثرگذار در ماه‌های گذشته (به خصوص در دوران افزایش تقاضاهای فصلی) مشاهده می‌شود سکه معمولا حساسیت زیادی به تغییرات بازارهای اثرگذار نشان می‌دهد که اثر خود را در تغییرات اندازه و علامت حباب قیمتی منعکس می‌کند. اکنون اما به نظر می‌رسد بازار سکه با کمبود تقاضا همراه است و در نتیجه، اثرگذاری بازارها، به ویژه طلای جهانی، بر قیمت سکه به کندی انجام می‌شود؛ البته نامعلوم بودن روند قیمتی اونس نیز این مساله را تشدید می‌کند.


بازار طلای جهانی

یک هفته بالای ۱۲۰۰ دلار
اونس طلا افت هفتگی 4/ 1 درصدی (بیشترین زیان در 4 هفته اخیر) را تجربه کرد؛ این در حالی بود که در تمام هفته، بالای سطح حمایتی 1200 دلاری معامله شد. گرچه در ابتدای هفته، آمار نامناسب اقتصاد آمریکا در هفته ماقبل باعث افت شاخص دلار و بالا ماندن قیمت اونس شده بود، اما در روزهای پایانی برخی آمار امیدوارکننده در آمریکا (به ویژه رشد 3/ 0 درصدی شاخص تورم مصرف‌کننده آوریل) باعث افزایش مجدد شاخص دلار شد (فشار بر قیمت طلا). به گفته رئیس کل فدرال رزرو، اگر اوضاع اقتصادی آمریکا بهبود یابد، آماده افزایش نرخ سود (بزرگ‌ترین عامل فشار بر قیمت طلا) در سال جاری هستند که نقش با اهمیت آمارهای اقتصادی این کشور را نشان می‌دهد. در نظرسنجی کیتکو، 8 نفر (از 19 کارشناس) روند کاهشی و 6 نفر مسیر افزایشی را برای این هفته طلا پیش‌بینی کرده‌اند.

بازار اوراق مسکن

حرکت قیمتی حول میانگین
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 5/ 0درصدی به قیمت 74 هزار و 668 تومان معامله شد. میانگین قیمتی اوراق از ابتدای سال، 74 هزار و 768 تومان است که تعادل قیمتی اوراق حول این میانگین رقم خورد تا به این ترتیب، همچنان محدوده 75-70 هزار تومانی حفظ شود. از یکسو، کاهش نرخ سود بانکی در ماه گذشته باعث کاهش قیمت اوراق برای تعدیل مقدار سود واقعی آنها شد. همچنین تصویب افزایش وام مسکن توسط شورای پول و اعتبار، بر قیمت «تسه»ها فشار وارد کرد؛ تسهیلات ساخت و خرید مسکن60، 50 و 40 میلیون تومان برای تمامی افراد و برای خانه‌اولی‌ها
۸۰، ۶۰ و ۴۰ به ترتیب در تهران، شهرهای بزرگ و سایر مناطق شهری است. از سوی دیگر، رشد تقاضا در قیمت‌های پایین و همچنین نزدیک شدن به فصل رونق مسکن (تابستان) از قیمت‌ها حمایت می‌کند.

بازار نفت

کاهش اختلاف WTI و برنت
نفت خام آمریکا با رشد هفتگی اندک 3 سنتی توانست طولانی‌ترین رشد (به مدت 10 هفته) را از سال 1983 به ثبت برساند. هفته گذشته، افت 1/ 2 درصدی قیمت نفت برنت قابل‌توجه است که منجر به کاهش اختلاف قیمت نفت‌های مزبور به حدود 5 دلار شد. علت این امر را می‌توان به رشد تقاضای سوخت در آستانه روز یادبود (سفرها در آمریکا افزایش می‌یابد) و کاهش تولیدات هفتگی آمریکا (ضعف تولیدات در آلاسکا) نسبت داد. با این حال، نفت WTI که در روزهای پایانی هفته به بالای 60 دلار رسیده بود، پیرو فشار شاخص دلار آمریکا و همچنین عدم افت قابل‌توجه تعداد دکل‌های حفاری آمریکا (فقط یک مورد) به کمتر از این مقادیر برگشت. مشاهده می‌شود پس از رشد حدود 50درصدی قیمت‌ها از کف خود، ثبات نسبی قیمت‌ها (در محدوده 60دلاری) و تعادل عرضه و تقاضا را شاهد هستیم.