سالروز تولد مخترع بالگرد

ایگور سیکورسکی طراح هواپیما و عامل اصلی توسعه و تکامل بالگردها، در روز ۲۵ مه‌سال ۱۸۸۹در کی‌یف اوکراین زاده شد. او نخستین هواپیمای دنیا را طراحی کرده و به پرواز در آورد و همچنین عامل اصلی توسعه و تکامل بالگرد (هلی‌کوپتر) و تولید انبوه آن شد. رویای ماشین پرنده، یعنی وسیله‌ای که بتوان با آن به هوا رفت همزاد انسان است. اما نخستین بار «لئوناردو داوینچی» در ۱۵۰۰سال بعد از میلاد، طرح‌هایی ریخته و نقشه‌هایی را برای یک بالگرد غول‌آسا کشید، ولی هرگز موفق نشد یکی از این بالگردهایی که طرحش را ریخته بود بسازد؛ چون اصلا موتوری که با آن بتوان بالگرد را به حرکت درآورد، در کار نبود. در اوایل قرن ۲۰،قدرت موتور هواپیما هنوز بالا نبود و هواپیماهای آن زمان کوچک و یک و دو نفره بودند. بسیاری طراحان در اروپا تلاش کردند هواپیماهای بزرگ مسافربری بسازند و به موجب تجربیات ناموفق آنها پیش‌داوری‌های همراه با آثار علمی دانشمندان مشهور ظاهر و گسترش شدند. کارهای علمی کاملی در این باره منتشر می‌شدند که هواپیما‌ها هم اینک به ابعاد حد اکثر رسیده‌اند.

در این اوضاع، گزارش «ایگور سیکورسکی» طراح ۲۴ ساله روس مانند انفجار یک بمب بود. هواپیمای طرح‌ریزی شده وی ۴ بار سنگین‌تر از هر هواگرد آن زمان بود.

هواپیمای سیکورسکی قادر به حمل بار سنگین و چندین مسافر بود. در نوامبر سال ۱۹۱۳ سیکورسکی طرح خود را تکمیل کرده و هواپیمای دارای شهرت جهانی «ایلیا مورومتس»را ساخت. تولید سریال این هواپیما شروع شد. با‌ گذشت یک سال دسته‌ «اسکادران کشتی‌های هوایی» متشکل از این هواپیماها در روسیه ایجاد شد. آن وقت جنگ جهانی اول راه افتاد و این دسته، اولین گروه بمب‌افکن‌های راهبردی در تاریخ جهان شد. در ۱۹۱۸ پس از انقلاب اکتبر، سیکورسکی، روسیه را ترک کرد، به آمریکا رفت و در آنجا شرکت تولید بالگرد را به اسم خود تاسیس کرد و اولین بالگرد یک ملخه در جهان را به پرواز در آورد.