خبرگزاری فارس: مدیرعامل جدید شرکت توانیر با اشاره به کسری ۲هزار مگاواتی برق در تابستان از اجرای طرح ذخیره عملیاتی برق برای صنایع در اوج مصرف فصل گرم سال خبر داد و گفت: تخفیف بهای برق در قبوض صنایع داوطلب همکاری اعمال خواهد شد.

آرش کردی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برنامه‌های توانیر برای عبور از فصل تابستان و خاموشی برنامه‌ریزی نشده، گفت: توانیر همواره برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای برای عبور از فصل تابستان داشته و تنها مختص به امسال نیست.

وی ادامه داد: حتی اگر وضعیت تولید برق یک وضعیت مناسب باشد، بحث مدیریت مصرف یک بحث اقتصادی و الزام‌آور است؛ چراکه حتی اگر وضعیت تولید برق هم مناسب باشد مدیریت مصرف برق جزو برنامه‌های توانیر است.

کردی اضافه کرد: حال اگر در برخی از سال‌ها احساس شود که کمبودی وجود دارد آن سال حساسیت بیشتر می‌شود؛ بنابراین برنامه و تمرکز توانیر در سال جاری بیشتر روی مدیریت مصرف است.

مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه در این خصوص با صنایع تفاهماتی صورت گرفته و در حال انجام است، گفت: ذخیره عملیاتی یک اقدام مشترک با صنایع است؛ این ذخیره عملیاتی برای صنایع کار جدیدی است که از سال گذشته شروع شده است و امسال نیز ادامه می‌یابد، بنابراین در این روش اگر دچار مشکل کمبود برق شدیم ۲۴ ساعت قبل به آنها اعلام می‌کنیم و آنها هم بار شبکه را متناسب با فعالیت خود طی روز و دوره مشخص کاهش می‌دهند.

وی افزود: بحث تعطیلات تابستانه نیز در دستور کار توانیر است که از گذشته برای صنایع اجرا شده و پابرجا بوده است؛ بنابراین طرح ذخیره عملیاتی طرح مکمل تعطیلات تابستانه است که هدفمندانه‌تر کار خواهد کرد. مدیرعامل جدید توانیر ادامه داد: اگر صنایع در طرح ذخیره عملیاتی همکاری خوبی با توانیر داشته باشند از صورتحساب‌های برق این صنایع کسر خواهد شد.

وی اضافه کرد: دیدگاه ما این نیست که صنایع دچار مشکل شوند بنابراین در برنامه، طرح ذخیره عملیاتی که در تمام دنیا نیز مرسوم است، تلاش می‌شود به خوبی اجرا شود.

کردی گفت: تا این لحظه سرویس و نگهداری تمام نیروگاه‌های کشور انجام شده است و در پیک بار شبکه بحث تعمیر و نگهداری نیروگاه‌ها را نیز نخواهیم داشت تا به صورت کامل نیروگاه‌ها در اختیار باشند.

وی ادامه داد: تنگناهایی که احتمال دارد در بخش تولید برق وجود داشته باشد نیز شناسایی شده و تدابیری اندیشیده شده است.

وی گفت: در بحث تبلیغات نیز با رسانه‌ها در حال هماهنگی هستیم تا مردم تا آنجا که می‌توانند کمک کنند مصرف برق در تابستان را مدیریت کنیم. کردی اظهار امیدواری کرد: وضعیت آب و هوا هم به‌گونه‌ای باشد که دمای هوا بیش از حد بالا نرود.

وی ادامه داد: مدیریت استفاده از سدها خیلی خوب کنترل شده و از زمستان گذشته تاکنون این برنامه به خوبی اجرا شده است، به این معنا که آب سدها را برای تولید برق خیلی استفاده نکرده‌ایم تا در تابستان بتوانیم حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که کسری و کمبود برق در حال حاضر به چه میزان است، گفت: با یک درجه افزایش حرارت در کشور نزدیک به ۸۰۰ مگاوات به بار شبکه اضافه می‌شود. البته بین ۳۵ درجه تا ۴۱ درجه یک نوع جهش بار رخ می‌دهد و از ۴۱ درجه به بالاتر نیز این جهش بار متفاوت می‌شود.

وی ادامه داد: نزدیک به ۲ هزار مگاوات کسری برق مستند است، اما اگر بتوانیم برنامه‌های مدیریت انرژی را به خوبی اجرا کنیم، می‌توانیم سر به سر فصل تابستان را سپری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به غیر از مدیریت مصرف برق قرار نیست نیروگاه جدیدی وارد مدار شود، گفت: ظرفیت‌هایی وجود داردکه باید آنها را احیا کنیم که اگر این اتفاق رخ دهد می‌توانیم قدم‌های خوبی برداریم. کردی گفت: مسائل مدیریت مصرف برق مختص ایران نیست به طوری که در کشورهای اروپایی و آمریکایی و حتی ژاپن و استرالیا بیشترین برنامه مدیریت مصرف برق را اعمال می‌کنند.وی افزود: این مدیریت مصرف برق دو بحث دارد که یکی بحث منافع اقتصادی برای هر دو طرف است و بحث بعدی محیط‌زیست است.