باید خرمشهرنفت و اقتصادمان را آزاد کنیم عکس: President.ir

گروه خبر: رئیس‌جمهوری فعالیت‌های اقتصادی کشور را به مثابه سرزمینی زیبا دانست که توسط عفلقیان جدید یعنی ۱+۵ و شورای امنیت اشغال شده است و گفت: ما می‌خواهیم با ابزار دیپلماسی سرزمین اقتصادمان را آزاد کنیم. حسن روحانی صبح دیروز در هشتمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران به مناسبت سوم خرداد سالروز حماسه بزرگ آزادسازی خرمشهر که در سالن اجلاس سران برگزار شد، این مطلب را بیان کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی سوم خرداد را مظهر پیروزی، استقامت، ایثار و فداکاری ملت و تبلور پیروزی حق بر باطل دانست و تصریح کرد: اگر عفلقیان جدید بخواهند اقتصاد ما را اشغال کنند، جواب ما فتح خرمشهرهای جدید است. حسن روحانی اظهار کرد: پاسداشت سوم خرداد به این دلیل است که می‌خواهیم به دنیا بگوییم که هر وقت در این کشور بخشی از سرزمین و ارزش‌های ما به ناروا به دست دشمن تصرف شود، اراده ملی ایرانیان، آزاد کردن خرمشهرهای جدید است.


روحانی در هشتمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران از تلاش دیپلمات‌ها خبر داد
آزاد سازی سرزمین اقتصادی با ابزار دیپلماسی

آزادی خرمشهرهای دیگر

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه «خرمشهر نماد اراده و مقاومت ملی است و ما باید بایستیم و خرمشهرهای جدید را آزاد کنیم»، گفت: امروز سرزمین زیبای فعالیت اقتصادی شما با دنیا، توسط 1+5، شورای امنیت و ابرقدرت‌ها اشغال شده است و ما با ابزار سیاسی و دیپلماسی می‌خواهیم سرزمین اقتصاد خود را که به ناورا تصرف و اشغال شده، آزاد کنیم. روحانی افزود: باید تمامی سرزمین‌های تصرفی اقتصادی، تجاری و علمی خود را که در سراسر جهان به ناروا اشغال شده است، به‌عنوان خرمشهر و خونین شهر جدید، از دست دشمن آزاد کنیم. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ما ملتی هستیم که خرمشهرها را فراموش نمی‌کنیم و مصمم هستیم که تمامی خرمشهرها را به دست این ملت و هدایت مقام معظم رهبری و به حول و قوه الهی آزاد کنیم. روحانی با تاکید بر اینکه «سوم خرداد ما ادامه خواهد داشت و زندانی تاریخ سال ۶۱ نیست بلکه یک حماسه و پروسه ادامه دار است»، گفت: این پروسه تا آزادی همه خرمشهرهای سرزمین اقتصادی، تجاری، بانکی، بیمه‌ای، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و علمی ادامه می‌یابد و رسیدن به پیروزی با ایمان و اراده ملت و دولت، طولی نخواهد کشید. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: باید با ابزار سیاسی و دیپلماسی سرزمین اقتصادی کشور را که به ناروا اشغال شده آزاد کنیم و سرزمین فروش نفت که عفلقیان اشغال کرده‌اند، آزاد شود؛ باید خرمشهر نفت و اقتصادمان را آزاد کنیم و فعالیت بانک‌ها و روابط بانکی کشور را نیز از اشغال عفلقیان جدید آزاد کنیم و همان‌گونه که سرداران نظامی خرمشهر را در خرداد ۶۱ آزاد کردند سرداران سیاسی ما خرمشهرهای جدید را آزاد خواهند کرد.

خرمشهر و آزادی آن می‌ماند

رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود فتح خرمشهر را نماد پیروزی در دفاع مقدس دانست و اظهار کرد: سوم خرداد برای همیشه تاریخ جاودانه می‌ماند. روحانی گفت: در دفاع مقدس چه قبل و چه بعد از فتح خرمشهر پیروزی‌های بزرگ و مهم زیادی داشته‌ایم اما هیچ‌یک از آنها نمی‌توانند جای فتح خرمشهر را بگیرند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «در لحظه لحظه و جای جای دوران هشت ساله دفاع مقدس ایثار ایثارگران به چشم می‌آید اما این چراغ فتح خرمشهر است که هر روز پرفروغ‌تر از قبل می‌شود»، تصریح کرد: دردناک‌ترین رخداد دوران دفاع مقدس را سقوط خرمشهر و البته شیرین‌ترین روز دفاع مقدس را نیز سوم خرداد سال ۶۱ می‌دانم. اساسا میزان و معیاری که مردم ما برای پیروزی و شکست در دفاع مقدس داشته و دارند، سقوط و فتح خرمشهر بود؛ گویی همه جان یک ملت در خرمشهر جمع شده بود و وقتی این شهر از تسلط عفلقیان آزاد شد، همه مردم احساس کردند که آزاد شده‌اند. رئیس‌جمهوری گفت: ما در این روز، برای یک کار مهم دیگر هم اینجا گردهم آمده‌ایم. ما می‌خواهیم بگوییم که هر وقت بخشی از سرزمین ما به ناروا به دست دشمن قدار اشغال شود، اراده ما همچنان آزادسازی آن بخش سرزمین مثل آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد خواهد بود. روحانی تصریح کرد: صدها دولت می‌آیند و می‌روند اما خرمشهر و آزادی آن می‌ماند که باعث شادی و افتخار ملت است. به حول و قوه الهی همه خرمشهرهای ملت ایران را آزاد خواهیم کرد و این فتح‌ها نیز در تاریخ کشور جاودانه خواهد شد. ‌

استراتژی دفاع مقدس ملت ایران

رئیس‌جمهوری با اشاره به واکنش حضرت امام(ره) به این تجاوز که فرمودند: «دزدی سنگی را آورده و به خانه ما پرتاب کرده و مردم جواب او را خواهند داد»، اظهار کرد: امام مساله را خیلی ساده بیان کرد و در عین سادگی همه نکات اصلی درباره آنچه رخ داده و واکنشی را که باید در برابر آن انجام شود، بیان کردند و این تبدیل به استراتژی دفاع مقدس ملت ایران در برابر متجاوزان عفلقی شد. رئیس‌جمهوری افزود: دفاع مقدس ما دفاع از خاک و خون بود اما این مولفه‌ها اساس دفاع مقدس ما نبود بلکه این ایمان بود که همه مردم را از هر قوم و نژاد و مذهبی و از هر نقطه‌ای از کشور به میدان کشید لذا همه فارغ از مذهب و نژاد و قومیت در برابر ظلمی که به این ملت شده بود به میدان آمدند و این درسی است که ملت ایران از امام سجاد(ع)، امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) گرفته است که این روزها متعلق به آنان می‌باشد. روحانی با اشاره به اینکه «اساس ایستادگی ملت ایران در برابر دشمنانش، خاک، خون و نژاد نبود؛ ایمان و عشق به اسلام و وطن بود»، گفت: شاهکار۱۴۰جنگنده ایرانی در صبح اول مهرماه با حمله به اهداف تعیین شده در خاک عراق، پیام بسیار قوی و تکان‌دهنده‌ای برای جهان بود و این نکته را به رژیم صدام فهماند که خواب آنها برای ایران اسلامی تعبیر شدنی نیست و تصرف ۳ روزه اهواز تنها یک رویا است. رئیس‌جمهوری افزود: این ضربه اول به متجاوزان بود و پیش از آنکه پیامی به عراق متجاوز بدهد به آمریکایی‌ها این پیام را داد که اگر شما به ما قطعه و تجهیزات نمی‌دهید و مستشاران خود را از کشور خارج کرده‌اید ما به شما نیازی نداریم و روی پای خود می‌ایستیم. این پیامی تکان‌دهنده در سطح جهان بود که روحیه عراقی‌ها را نیز به‌طور کامل خرد کرد.

تقدیر از خانواده‌های هشت شهید

در این مراسم از خانم هاجر زمانی، مادر شهیدان جعفر و علی جنگروی که جعفر فرزند شهیدش اولین فرمانده سپاه خرمشهر بود، خانم فراهه عبدالخانی مادر شهید عبدالرضا موسوی به‌عنوان سومین فرمانده سپاه خرمشهر، بهزاد مرادی جانباز و برادر و فرزند شهید، ضیاءالدین گرجی پدر شهید، مهریه دوازده امامی همسر شهید، محمود اسماعیل‌زاده پدر شهید، اقدس فنایی مادر شهید و حسین فربین پدر شهید با حضور رئیس‌جمهوری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تجلیل به‌عمل آمد.

باید خرمشهرنفت و اقتصادمان را آزاد کنیم