گروه دیپلماسی: امیر احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش روز گذشته و طی سخنانی از «نزدیکی نیروهای تکفیری و تروریستی در نزدیکی مرزهای ایران» خبر داد و گفت در گذشته داعش برای ورود به ایران زاغه مهمات پیش‌بینی کرده بود.

این در شرایطی است که ایران طولانی‌ترین مرزها را در شرق و غرب با افغانستان و عراق دارد و ورود تروریست‌های داعش به عراق و پیشروی آنها تا ۳۰ کیلومتری بغداد (پایتخت عراق) زنگ خطری برای جمهوری اسلامی ایران بود. از آنجا که ایران طولانی‌ترین مرز خاکی را با عراق دارد بدون شک امنیت این کشور برای ایران بسیار اهمیت دارد. از سوی دیگر اخیرا اخباری مبنی بر تحرکات داعش در افغانستان نیز منتشر شده است تا جایی که حتی وقتی هفته گذشته به گزارش خبرگزاری تسنیم هیاتی سیاسی از طالبان به ایران سفر کرد به گفته برخی تحلیلگران یکی از عمده‌ترین دلایل این سفر گفت‌وگو با مقامات ایرانی راجع به گسترش خطر داعش در افغانستان بود. در همین رابطه وحید مژده، عضو وزارت خارجه افغانستان در دوران طالبان، در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» با بیان این احتمالات که داعش در بعضی از مناطق افغانستان فعالیت خود را آغاز کرده و حتی دست به عملیات نظامی زده است، تاکید کرد: ایران که سرحد طولانی‌ای با افغانستان دارد، نگران است مبادا در مرزهای شرقی‌‌اش با همان مسائلی مواجه شود که در مرزهای غربی، به ویژه با عراق، با آن مواجه است. به گفته این کارشناس، مقامات ایرانی می‌خواستند از طالبان بشنوند که این گزارش‌ها به ویژه در شرق افغانستان و برخورد نظامی میان طالبان و داعش در این مناطق تا چه حد درست و این خطر چقدر جدی است. از طرف دیگر طالبان نگران انگیزه‌هایی هستند که ممکن است موجب قدرت گرفتن داعش در افغانستان شود. همزمان با این تحولات، خطر تحرکات گروه تروریستی داعش در کشورهای همسایه ایران، فرمانده نیروی زمینی ارتش را نیز به واکنش واداشت. روز گذشته امیر احمدرضا پوردستان طی سخنانی از «نزدیکی نیروهای تکفیری و تروریستی در نزدیکی مرزهای ایران» خبر داد و گفت در گذشته داعش برای ورود به ایران زاغه مهمات پیش‌بینی کرده بود.

این در شرایطی است که مقام معظم رهبری طی سخنانی که چندی پیش و در دانشگاه افسری امام حسین(ع) داشتند به برخی خبرها مبنی بر تلاش مشترک دشمنان و برخی مسوولان سفیه منطقه خلیج فارس برای کشاندن جنگ‌های نیابتی به نزدیکی مرزهای ایران اشاره و تاکید کردند: «پاسداران انقلاب اسلامی و همه پاسداران حریم امنیت ملی در نیروهای مسلح هوشیار و بیدارند و اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت خواهد بود.»

از سوی دیگر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روز شنبه در نشست خبری با اشاره به مسائلی که این روزها در منطقه روی داده است و با بیان اینکه خبر و تحلیل‌هایی وجود دارد که آنها خواب‌هایی را برای امنیت ملی ایران دیده‌اند، تاکید کرد: «من به‌عنوان یک رزمنده اعلام می‌کنم که همه پاسداران، بسیجیان و رزمندگان جبهه اسلام آمادگی کامل داشته باشند تا اگر اتفاقی در مرزها بیفتد، آنچنان جواب ما محکم و جدی باشد که توطئه دوام پیدا نکند و وقت ما را در سازندگی و پیشرفت نگیرد.» هشدارهای مقام معظم رهبری و همچنین دیگر مقامات و فرماندهان ایرانی را شاید باید دلیلی بر جدی بودن خطر داعش در منطقه ارزیابی کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش روز یکشنبه طی سخنانی به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر در صحن علنی مجلس به این موضوع اشاره کرد که امروز با چهره تازه‌ای از تهدیدات روبه‌رو هستیم که از نظر نوع، شکل و اندازه با گذشته فرق دارد. به گفته پوردستان، نیروهای تروریستی و تکفیری در نزدیکی مرزهای ایران هستند. او در ادامه از توطئه خنثی شده داعش در سال گذشته خبر داد و گفت: «در سال گذشته همین موقع بود که ستاد کل نیروهای مسلح به ما ابلاغ کرد که تروریست‌ها در جلولا و سعدیه هستند و گام بعدی آنها خانقین بود که می‌خواستند به کشور ما بیایند.» پوردستان تاکید کرد: «این گروهک‌های داعش در استان‌های مرزی ما فضاسازی کرده بودند و زاغه مهمات و نیرو پیش‌بینی و آماده کرده بودند تا در زمان ورودشان با ترور و انفجار ایجاد آشوب کنند که توسط سربازان گمنام کشورمان خنثی شد. فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: «اما ما در کمتر از سه روز ۵ تیپ رزمی را برای مقابله با آنها سازمان‌دهی کردیم و نیروهای پیاده و بالگرد شناسایی ما تا ۴۰ کیلومتر به داخل خاک عراق رفتند و توپخانه‌هایمان را ثبت تیر کردیم.» پوردستان با بیان اینکه امروز جای پای داعش را در افغانستان و پاکستان می‌بینیم، از آماده شدن این گروه خبر داد. او در ادامه با تاکید بر این موضوع که امروز نبرد، نبرد نیروهای زمینی است، افزود: «بنابراین نیروهای زمینی ارتش و سپاه باید تقویت شوند تا بتوانیم تانک بخریم، سامانه‌هایمان را متحول‌سازی کنیم و بالگردهایمان اورهال شوند.» پوردستان که در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت در پایان افزود: «در بودجه امسال نگاه خوبی به نیروی زمینی شد اما باز هم از مجلس می‌خواهیم این نگاه ویژه‌تر شود.»