یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

روزهای آرام بازار سهام
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد 133 واحدی
(معادل ۲/ ۰ درصد) در ۶۳ هزار و ۴۹۶ واحد متوقف شد. میانگین تغییرات شاخص در کانال ۶۳ هزار واحدی، ۱/ ۰ درصد است (دهمین روز نوسان در این کانال). نمادهای پالایشی «شپنا» و «شبندر»، از نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل بودند. در این رابطه، هنوز ابهاماتی درخصوص قیمت‌های اعلامی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش و درپی آن امیدواری برای اصلاح قیمت‌ها در این صنعت وجود دارد. از سوی دیگر، در نمادها با بیشترین اثر منفی بر شاخص کل، «اخابر» به چشم می‌خورد. در این رابطه، استعفای مدیرعامل این مجموعه در روزهای پیش از برگزاری مجمع و همچنین اعلام عدم افزایش تعرفه تلفن ثابت و تعلل مخابرات در ارائه طرح توسعه از سوی وزیر ارتباطات نگرانی‌هایی را در میان سهامداران این شرکت پدید آورده است.


بازارارز

رشد ناپایدار دلار با بنزین
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد 5 تومانی به قیمت 3315 تومان معامله شد. تک‌نرخی شدن نرخ بنزین در روز گذشته، هیجاناتی را در بازار ارز به وجود آورد. این خبر، در ساعات اولیه باعث ایجاد جو خرید میان معامله‌گران شد. در واقع، نگرانی از افزایش نرخ تورم پیرو رشد قیمت بنزین (مشابه آنچه در دولت قبل تجربه شده بود) موجب هجوم تقاضا به این بازار شد. در ادامه اما، صرافی بانک‌ها با حضور در بازار، سمت عرضه را تقویت کردند و مانع از رشد بیشتر قیمت دلار شدند. در این خصوص، سال گذشته نیز پیرو اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، رشد مقطعی دلار را از اواسط بهار 93 شاهد بودیم، اما در ادامه این هیجانات (عدم رشد تورم مطابق انتظارات) فروکش کرد و قیمت دلار در تابستان به سطوح قبلی برگشت.



بازار سکه

افسار سکه در دست دلار
در معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی به قیمت 935 هزار تومان معامله شد. در این شرایط، با وجود افت اندک قیمت اونس طلا، نرخ سکه از رشد قیمت دلار تبعیت کرد. اونس طلای جهانی در یک سال اخیر با ابهاماتی مانند زمان افزایش نرخ سود بانکی آمریکا همراه بوده است؛ در نتیجه این امر مشاهده می‌شود حساسیت بازار سکه داخل نسبت به نوسانات اونس طلا کاهش یافته، به‌طوری که توجه سکه بیشتر به سوی دلار جلب شده است. در بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از روند قیمت سکه، دلار و اونس نیز این موضوع کاملا آشکار است؛ ضریب همبستگی یکساله قیمت‌های دلار و سکه 7/ 0 و برای قیمت‌های اونس و سکه 24/ 0 است (هرچه میزان این ضریب به یک نزدیک شود، وابستگی بیشتر دو عامل را به یکدیگر نشان می‌دهد).



بازار طلای جهانی
|
مقاومت طلا زیر فشار شاخص دلار
دیروز ساعت 16، اونس طلا به قیمت 1204 دلار معامله می‌شد؛ این در شرایطی بود که در پایان هفته گذشته، آمار مناسب تورم مصرف‌کننده آمریکا موجب رشد ارزش دلار شد. گرچه این مساله دیروز نیز همچنان از شاخص دلار حمایت می‌کرد (رسیدن شاخص دلار به بیشترین مقدار در یک ماه اخیر)، اما همچنان سطح روانی 1200 دلاری اونس در برابر ریزش بیشتر مقاومت نشان می‌دهد. نکته مهم معاملات دیروز، تعطیلی بازارهای آمریکا، بریتانیا، هنگ‌کنگ و کره‌جنوبی بود که در نتیجه حجم کم معاملات تغییرات شدیدی در قیمت‌ها مشاهده نشد که احتمالا این موضوع در معاملات امروز تکرار نشود. از سوی دیگر، مقامات کشور یونان اعلام کردند نمی‌توانند اقساط ماه ژوئن صندوق بین‌المللی پول (IMF) را پرداخت کنند و نمی‌خواهند به سیاست‌های ریاضتی ادامه دهند که نگرانی در این حوزه را افزایش داد (تقویت قیمت طلا با افزایش تقاضای افراد محافظه کار).


بازار اوراق مسکن

تثبیت«تسه»ها حول ۷۵ هزار تومان
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد 16/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 786 تومان معامله شدند.‌ با این حال، سایر اوراق افت قیمت را تجربه کردند؛ به‌طوری که مشاهده می‌شود میانگین قیمتی «تسه»ها در سررسیدهای مختلف به 75 هزار تومان نزدیک شده است. کاهش نرخ سود بانکی و افزایش وام مسکن از موضوع‌هایی بود که از شروع سال جاری بر قیمت اوراق مزبور فشار وارد کرد. با این حال مشاهده می‌شود امیدواری نسبی به بهبود اوضاع این بازار، تقاضای «تسه»های فعلی را به‌طور جدی کاهش نداده است. در این میان، نزدیک شدن به فصل تابستان که به‌طور سنتی تقاضای مسکن را افزایش می‌دهد نیز این امر را تقویت کرده است. همچنین عدم تعیین تکلیف دقیق وام‌های جدید نیز شاید یکی دیگر از مسائلی است که فشار کافی بر قیمت «تسه»های فعلی نداشته است.


بازار نفت

جولان دلار در بازار نفت
دیروز ساعت 16، نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 59 دلار بر بشکه معامله ‌شد. در این میان رشد شاخص دلار مهم‌ترین عامل افت قیمت‌ها محسوب می‌شد. در این شرایط، کارشناسان وضعیت تقاضای نفت را مناسب ارزیابی می‌کنند؛ به عقیده آنها با وجود رشد اخیر قیمت نفت، در ماه آوریل واردات ژاپن 2/ 9 درصد افزایش یافت و چین با 4/ 7 میلیون بشکه در روز واردات رکورد زد. همچنین، با پشت سر گذاشتن روز یادبود، رشد تقاضای بنزین همزمان با سفرهای تابستانی آمریکا در حال شکل‌گیری است (مراجع رسمی، رکورد 10 ساله را برای سفرهای امسال پیش‌بینی کرده‌اند). همچنین تشدید درگیری‌ها در لیبی (حمله هوایی نیروهای دولت رسمی به تانکرهای نفتی در اختیار شورشیان) برخی نگرانی‌ها را در سمت عرضه ایجاد می‌کند. با این حال به عقیده کارشناسان، بازار نفت همچنان از نظر بنیادی با عرضه کافی مواجه است که اجازه جهش قیمت‌ها را نمی‌دهد.