گروه بازرگانی- فروغ کریمی: آمارهای جدید گمرک از تجارت غیرنفتی کشور در اردیبهشت ماه، از تداوم اثر کاهش قیمت میعانات گازی در این ماه خبر می‌دهد. بر این اساس با اینکه ارزش صادرات و واردات کشور در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه قبل از آن افزایش قابل توجهی داشته است، اما آمارها نشان می‌دهد تجارت کشور هم در صادرات و هم در واردات در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته، با کاهش ارزش مواجه بوده است؛ این موضوع را می‌توان در کاهش قیمت میعانات گازی جست‌وجو کرد، به‌طوری‌که در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته، ارزش صادرات میعانات گازی که سهم۹۱/ ۳۷درصدی از ارزش کل صادرات کشور را در این ماه تشکیل می‌دهد، با افت حدود ۵/ ۱۳درصدی مواجه بوده است.

کاهش صادرات در ماه گذشته نسبت به فروردین ۹۳ نیز بهارستان نشینان را خواهان پاسخگویی به این موضوع کرد که در این زمینه رئیس کل گمرک نیز علت اصلی کاهش صادرات در ماه نخست سال ۹۴ را عمدتا ناشی از کاهش ارزش به‌خصوص از محل میعانات گازی دانست که به دلیل اثر‌گذاری کاهش قیمت نفت است. براساس آمارهای گمرک از تجارت غیر نفتی کشور در اردیبهشت ماه سال جاری، میزان حجم تجارت غیرنفتی کشور در این ماه به میزان ۹ میلیارد و ۵۰۳ میلیون دلار رقم خورده که نسبت به حجم تجاری فروردین با رشد حدود ۱۰۲ درصدی همراه بوده است. بر این اساس، میزان صادرات کشور در اردیبهشت ماه سال ۹۴ با رشد حدود ۸۸ درصدی نسبت به ماه گذشته، به ۵میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار و میزان واردات کشور نیز با رشد حدود ۱۲۲ درصدی به ۴ میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار رسیده است. همچنین طی اردیبهشت ۹۴ تراز تجاری، به میزان ۷۵۷ میلیون دلار ثبت شده است. این در حالی است که صادرات کشور در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته، با کاهش حدود ۴درصدی در ارزش و واردات کشور نیز در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته، با افت ارزشی ۱۵ درصدی مواجه بوده است.

از سوی دیگر طبق آمارهای گمرک از صادرات قطعی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها، میزان صادرات میعانات گازی در اردیبهشت سال جاری، یک میلیارد و ۹۴۵ میلیون دلار، میزان صادرات محصولات پتروشیمی، یک میلیارد و ۴۲۲ میلیون دلار و میزان صادرات سایر کالاها نیز در این ماه یک میلیارد و ۷۶۳ میلیون دلار رقم خورده است. صادرات میعانات گازی در اردیبهشت ۹۴ نسبت به ماه مشابه سال گذشته، در حالی با افت ۵/ ۱۳ درصدی مواجه بوده که صادرات محصولات پتروشیمی در همین ماه رشد ۵/ ۳۳ درصدی را تجربه کرده است.

این در حالی است که این ارقام در دو ماه منتهی به اردیبهشت برای صادرات میعانات گازی به میزان ۲ میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار، محصولات پتروشیمی ۲ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار و برای سایر کالاها نیز به میزان ۲ میلیارد و ۸۲۷ میلیون دلار ثبت شده است.

اقلام عمده صادراتی و وارداتی

بر اساس آمارهای گمرک، اقلام عمده صادرات در دو ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری، شامل «پروپان مایع شده» به ارزش ۳۰۶ میلیون دلار با سهم ارزشی ۶۸/ ۵ درصد، «قیر نفت» به ارزش ۲۴۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵۳/ ۴ درصد، «پلی اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از ۹۴درصد به‌جز نوع پودری» به ارزش ۲۳۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴/ ۴ درصد، بوده است. از سوی دیگر، اقلام عمده وارداتی طی دو ماه منتهی به اردیبهشت ۹۴، شامل «ذرت دامی» با ارزش ۲۱۸ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴۴/ ۳ درصد، «برنج» به ارزش ۱۵۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴۲/ ۲ درصد، «کنجاله سویا» به ارزش ۱۴۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۴/ ۲ درصد، «ماشین‌آلات و دستگاه‌های به هم فشردن، شکل دادن یا قالبگیری سوخت‌های معدنی جامد، خمیرهای سرامیکی و سایر محصولات معدنی و ماشین‌های درست کردن قالب‌های ریخته‌گری از ماسه» به ارزش ۱۳۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۲/ ۲ درصد و «دانه گندم به‌جز گندم دامی» به ارزش ۱۱۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۷۷/ ۱ درصد بوده است.

کشورهای عمده صادراتی و وارداتی

«چین»، «عراق»، «امارات متحده عربی»، «هند» و «افغانستان»، ۵ کشور عمده مقصد صادراتی کشور طی دو ماه منتهی به اردیبهشت ۹۴ بوده، به‌طوری‌که سهمی حدود ۵/ ۷۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور را از آن خود کرده‌اند. از این رو، کشور «چین» با سهم ارزشی ۱۶/ ۲۶ درصدی در رتبه اول مقصد عمده صادراتی، «عراق» با سهم ارزشی ۸۶/ ۱۶درصدی رتبه دوم، «امارات متحده عربی» با سهم ارزشی ۱۱/ ۱۵ درصدی رتبه سوم، «هند» با سهم ارزشی ۵۴/ ۸ درصدی رتبه چهارم و «افغانستان» نیز با سهم ارزشی ۸۴/ ۶ درصدی در جایگاه پنجم مقصد‌های عمده صادراتی در دو ماه منتهی به اردیبهشت قرار دارد. بر این اساس، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی نیز، ۴۶۷ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۸۳/ ۱۸ درصدی در ارزش دلاری را تجربه کرده است.

از سوی دیگر، «امارات متحده عربی»، «چین»، «جمهوری کره»، «ترکیه» و «هند» نیز به‌عنوان ۵ کشور عمده طرف معامله طی دو ماه نخست سال ۹۴ ثبت شده‌اند، به‌طوری‌که این ۵ کشور سهمی برابر ۶/ ۷۲ درصد از ارزش کل واردات کشور را طی این دوره به خود تخصیص داده‌اند.

«امارات متحده عربی» با سهم ارزشی ۷۷/ ۲۵ درصدی در رتبه اول، «چین» با سهم ۱۳/ ۲۳ درصدی در رتبه دوم، «جمهوری کره» با سهم ۲۶/ ۹ درصدی در رتبه سوم، «ترکیه» با سهم ۰۴/ ۸ درصدی در رتبه چهارم و «هند» نیز با سهم ارزشی ۴/ ۶ درصدی در جایگاه پنجم کشورهای عمده طرف معامله طی دو ماه نخست سال ۹۴ قرار دارد.

اثر قیمت میعانات گازی در کاهش صادرات