گروه صنعت و معدن: وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور تحقق نقشه راه تولید واحدهای صنعتی برای سال جاری تامین 350 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش را پیش‌بینی کرده که 30 درصد از رقم مذکور از سوی واحدهای تولیدی و 70 درصد مابقی نیز از طریق تسهیلات بانکی تامین خواهد شد.

براساس پیش‌بینی صورت گرفته از سوی این وزارتخانه سرمایه در گردش مورد نیاز بخش صنعت و معدن برای سال ۱۳۹۲ برابر با ۱۵۴ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال گذشته به ۲۱۶ هزار میلیارد تومان رسید و حال وزارت صنعت، معدن و تجارت سعی دارد برای سال جاری سرمایه در گردش مورد نیاز بخش صنعت و معدن را به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهد. وزارت صنعت، معدن و تجارت ظاهرا به امید بهبود روند نقل و انتقال ارز در صورت حصول نتیجه مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ افزایش ۱۳۴ هزار میلیارد تومانی سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی برای سال جاری را پیش‌بینی کرده است؛ رقمی که تحقق آن می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات نقدینگی واحدهای تولیدی را برطرف کند.

از سوی دیگر آمار اعلام شده بیانگر آن است که ارزش تولیدات صنعتی در سال ۱۳۹۲ برابر با ۴۴۰ هزار میلیارد تومان بوده که در سال گذشته ارزش تولیدات صنعتی با رشدی ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی به ۶۱۰ هزار میلیارد تومان رسید. برای سال جاری نیز این وزارتخانه سعی دارد تا ارزش تولیدات صنعتی را به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برساند؛ رشدی که لازمه آن تحقق ارزش داده‌ها و ملزومات تولید (مواد اولیه) است که در این خصوص نیز وزارت صنعت برای سال جاری سرمایه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی را در نظر گرفته است. همچنین براساس آمار اعلام شده ارزش داده‌ها و ملزومات تولید در سال ۱۳۹۲ برابر با ۳۰۸ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم برای سال گذشته به ۴۳۰ هزار میلیارد تومان رسید.

در بخش تسهیلات بانکی مورد نیاز نیز وزارت صنعت در سال ۱۳۹۲ رقمی معادل ۱۰۸ هزار میلیارد تومان را برای بخش تولید پیش‌بینی کرد که این رقم در سال گذشته به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان و برای سال جاری نیز ۱۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی مورد نیاز را پیش‌بینی کرده که ارقام برمبنای دوبار چرخش مالی در سال در نظر گرفته شده است.

تسهیلات براساس پیشرفت فیزیکی

تامین تسهیلات مالی طرح‌ها به تفکیک پیشرفت فیزیکی یکی دیگر از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال جاری است. براساس آمار اعلام شده برای طرح‌هایی که از پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد برخوردار هستند در مجموع ۶۴۰۰ جواز تاسیس صادر شده است که برای طرح‌های با این پیشرفت فیزیکی پیش‌بینی رقم سرمایه‌گذاری برابر با ۵۰ هزار میلیارد تومان بود و برآورد سه ساله تسهیلات مورد نیاز این طرح‌ها نیز برابر با ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

از سوی دیگر در حال حاضر ۵۶۰۰ طرح با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۶۰ درصد نیز در کشور وجود دارد که برای این طرح‌ها ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده که برآورد تسهیلات مورد نیاز سه ساله آنها نیز برابر با ۱۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

همچنین در حال حاضر ۸ هزار و ۳۰۰ طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۴۹ هزار میلیارد تومانی در کشور موجود است که براساس برآورد سه‌ساله تسهیلات ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای این طرح‌ها در نظر گرفته شده است.

اقدامات صورت گرفته برای رشد سرمایه

وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق سرمایه در گردش مورد نیاز بخش صنعت و معدن رایزنی با بانک‌های عامل را برای تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی و معدنی را نیز در دستور کار خود قرار داده، به طوری که براساس گزارش منتشر شده سال گذشته تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن رشدی در حدود ۵۰ درصدی داشته است. از سوی دیگر پیگیری برای گردشی کردن تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی از دیگر اقداماتی است که وزارت صنعت معتقد است به رشد تزریق سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کمک کرده است.

استفاده از فاینانس خارجی یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در سال گذشته برای تامین سرمایه مورد نیاز بخش صنعت و معدن است، در این خصوص نیز فعال‌سازی منابع فاینانس چین برای راه‌اندازی طرح‌های فولادی و آلومینیومی به میزان ۸/ ۳ میلیارد دلار در سال گذشته صورت گرفت.

معرفی منابع داخلی بانک‌ها در سفرهای استانی یکی دیگر از راه‌های تامین سرمایه مورد نیاز بخش تولید بوده که در این خصوص نیز برای حدود ۱۸۷۰ طرح منابع مالی ۱۴ هزار میلیارد تومان و ۷/ ۴ میلیارد یورو در نظر گرفته شد. همچنین اختصاص ۸ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای بیش از ۳۴۰۰ واحد و فراهم کردن زمینه برای استفاده از منابع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به میزان ۹/ ۱ میلیارد دلار که از سوی هیات سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده را می‌توان از دیگر اقدامات صورت گرفته برای تامین سرمایه مورد نیاز بخش تولید دانست.

جزئیات تامین مالی بنگاه‌ها