گروه خبر: رای‌گیری امروز در مجلس شورای اسلامی به یک ماه گمانه‌زنی درباره ترکیب آخرین هیات‌رئیسه مجلس نهم پایان می‌دهد. اگرچه تاکنون بسیاری از مجلسی‌ها خبری از تغییرات اساسی در هیات‌رئیسه کنونی نداده‌اند، اما تنها یک روز مانده به انتخابات مذکور، اختلافات میان فراکسیون اصولگرایان و فراکسیون رهروان ولایت برای رسیدن به کرسی‌های هیات‌رئیسه مجلس بیش از هر زمان دیگری هویدا شده است.

خبرها از این موضوع حکایت دارد که دو طرف نتوانستند بر لیست مشترکی به توافق برسند. ماجرای این اختلاف از زمانی آغاز شد که زمزمه‌هایی از تهیه لیست مشترکی میان دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت از سوی برخی از اعضای این فراکسیون‌ها مطرح شد؛ به گزارش «ایرنا» برخی اعضای این فراکسیون‌ها معتقد بودند که می‌توان هیات‌رئیسه کنونی مجلس را حفظ کرد و برخی معتقد بودند که دو فراکسیون باید در ارائه لیست مشترک به نتیجه برسند. در این باره علیرضا زاکانی، عضو هیات‌رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس از تلاش‌های دوهفته‌ای این فراکسیون برای وحدت در انتخابات هیات‌رئیسه سخن گفته است؛ تلاشی که به گفته او با دست رد فراکسیون رهروان روبه‌رو شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، این نماینده مردم تهران در حاشیه نشست «مشق غیرت، بازرسی و بازجویی ممنوع» گفت: «واقعیت این است که تحلیلی در فراکسیون اصولگرایان و خاصه غلامعلی حداد عادل وجود داشت که پیشنهاد ارائه فهرست واحد برای انتخابات هیات‌رئیسه بدهیم و یکی از مولفه‌های لیست واحد، ابقای هیات‌رئیسه فعلی بود.» زاکانی که از پیغام غلامعلی حداد عادل به علی لاریجانی سخن می‌گفت توضیح داد: «پیش از این پیغامی از سوی حداد عادل به ریاست مجلس داده شده بود که در راستای وحدت اصولگرایی امروز به صلاح نیست که من با شما رقابت کنم.»

زاکانی همچنین تاکید کرد: در طول این دو هفته ما پیام روشنی از سوی فراکسیون رهروان دریافت نکردیم؛ حتی روز شنبه ساعت ۱۶:۳۰ بعدازظهر قرار بود کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت با حداد عادل که ریاست فراکسیون اصولگرایان را برعهده دارد جلسه‌ای داشته باشند، اما آقای جلالی استنکاف کرده و گفته بودند فردا در جلسه علنی صحبت می‌کنیم.

برخلاف آنچه زاکانی گفته، بهروز نعمتی عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت که لاریجانی کاندیدای فراکسیون رهروان برای سال آخر مجلس نهم است. او با اشاره به برنامه‌های این فراکسیون برای انتخابات هیات‌رئیسه مجلس در سال پایانی مجلس نهم، گفت: اکثریت اعضای این فراکسیون روی ریاست آقای لاریجانی در سال آخر مجلس نهم تاکید و اتفاق‌نظر دارند و قرار نیست گزینه این فراکسیون تغییر کند. در همین حال برخلاف برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر کاندیداتوری کاظم جلالی برای نایب‌رئیسی مجلس، نعمتی تاکید کرد که «کاظم جلالی» کاندیدای نایب‌رئیسی مجلس نمی‌شود.