یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

روزهای آرام تالار شیشه‌ای
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 77 واحدی (معادل 12/ 0 درصد) برای یازدهمین روز متوالی در کانال 63 هزار واحدی باقی ماند. «دنیای اقتصاد» بارها به وضعیت مناسب قیمت‌ها اشاره کرده که این امر تمایل به عرضه در این قیمت‌ها را محدود کرده است؛ از سوی دیگر، تقاضا به علت ابهام و حالت انتظاری (مذاکرات هسته‌ای که دور جدید آن از دیروز آغاز شده، برخی ابهامات درخصوص نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها و اختلافات پالایشگاهی‌ها با شرکت پالایش و پخش) همچنان ضعیف است (افت قابل توجه حجم معاملات روزانه). با این حال، تعیین تکلیف مذاکرات و ابهامات موجود می‌تواند به تدریج با تقویت تقاضا زمینه رشد قیمت‌ها را فراهم کند. در واقع، گشایش‌های هسته‌ای می‌تواند با ورود سرمایه‌گذاران خارجی که زمینه این مهم با اقدامات اخیر سازمان بورس نیز تسهیل یافته است به رونق بازار سهام کمک کند.

بازار ارز

حرکت دلار حول میانگین
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا با رشد 5 تومانی به قیمت 3320 تومان معامله شد. با ریزش قیمت اونس طلا تقاضا برای ارز بالا رفت. افزایش تقاضا را می‌توان ناشی از فعالیت معامله‌گران سکه در بازار ارز در جهت رشد قیمتی دلار و جلوگیری از افت قیمت سکه دانست. میانگین قیمت دلار در 15 روز معاملاتی در 3320 تومان است و همچنین میانگین تغییرات قیمتی دلار در این مدت کمتر از 1/ 0 درصد است؛ بر این اساس می‌توان انتظار حاکم بر بازار را مشاهده کرد که به تعادل قیمت‌ها کمک کرده است. بخش بسیار زیادی از انتظارات معامله‌گران به نتیجه مذاکرات هسته‌ای مربوط است که از دیروز دور جدیدی از آن آغاز شده است. همچنین، مثبت ماندن تراز تجاری کشور برای دومین ماه متوالی نشان از تقویت سمت عرضه نسبت به تقاضای ارز دارد.


بازار سکه

مقاومت قیمتی سکه در برابر افت
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 2 هزار تومانی به قیمت 933 هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که قیمت‌های طلای جهانی افت 8/ 0 درصدی و دلار رشد اندک 1/ 0 درصدی داشتند. مطابق آنچه اشاره شده بود کاهش 2/ 0 درصدی سکه نشان می‌دهد حساسیت قیمت سکه نسبت به دلار بیش از حساسیت آن به طلای جهانی است. به این ترتیب، حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) اندکی تخلیه و قیمت‌ها به ارزش ذاتی خود نزدیک شدند. گرچه در بازار ارز احتمال تغییرات قیمتی شدید پایین است، اما در بازار طلای جهانی بار دیگر شاخص دلار آمریکا نقش تعیین‌کننده‌ای پیدا کرده است که آمارهای اقتصادی تاثیرپذیری زیادی ازآن دارند. بنابراین، در هفته پرترافیک آمارهای اقتصادی، نوسانات قیمتی طلای جهانی انتظار می‌رود که آثار خود را هرچند به کندی بر بازار سکه وارد می‌کند.

بازار طلای جهانی

شکست کف ۱۲۰۰ دلاری اونس
دیروز ساعت 16، اونس طلا به قیمت 1195 دلار معامله می‌شد. پس از اتمام تعطیلی بازارهای مهم جهانی، شاهد واکنش بیشتر قیمت‌ها به عوامل اثرگذار، به ویژه رشد شاخص دلار بودیم. در واقع، همچنان مهم‌ترین عامل اثرگذار در این بازار، زمان افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو است که افزایش آن به تقویت ارزش دلار (فشار بر قیمت طلا) کمک می‌کند. گرچه رئیس کل و برخی از مقامات این بانک برای افزایش نرخ سود اعلام آمادگی کرده‌اند، اما نایب رئیس فدرال رزرو معتقد است به منظور رسیدن نرخ سود به سطوح متعادل (بیش از 3 درصد پیش از بحران جهانی) چند سال زمان نیاز است. این نکته قابل توجه، از شدت اثرگذاری افزایش احتمالی نرخ سود بر قیمت طلا می‌کاهد. همچنین، برخی آمارهای بازار مسکن و سفارش کالاهای بادوام آمریکا (امکان پوشش در این گزارش نبود) بر قیمت‌ها اثرگذارند.


بازار اوراق مسکن

برگشت «تسه»ها پس از برخورد به سقف
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 8/ 2 درصدی به قیمت 72 هزار و 702 تومان معامله شدند. به این ترتیب، در حالی که در دو روز ماقبل به سقف 75 هزار تومانی نزدیک شده بودند، بار دیگر از این قیمت‌ها برگشتند. به این ترتیب، همچنان محدوده 75-70 هزار تومانی (از ابتدای اردیبهشت) برای این اوراق قدرتمند باقی مانده است. به نظر می‌رسد بازار اوراق تسهیلات مسکن در حال پذیرش جذابیت وام‌های جدید مسکن است که به منظور رقابت با آنها باید قیمت‌های خود را تعدیل کند. به‌طوری که تسهیلات جدید با نرخ‌های سود پایین‌تر و سقف بالاتر، متقاضیان وام مسکن را به خود جلب می‌کنند. بنابراین، حرکت قیمت «تسه»های فعلی به سطوح پایین‌تر (به منظور تعدیل نرخ سود واقعی) سناریویی است که با شرایط بنیادی بازار همخوانی بیشتری دارد.

بازار نفت

غلبه دلار بر عوامل ژئوپلیتیک
دیروز ساعت 16، نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 59 دلار بر بشکه معامله می‌شد. در این شرایط، تشدید فعالیت‌های تروریستی داعش و درگیری‌ها در لیبی نتوانسته محرکی برای رشد قیمت‌ها باشد. علت اصلی این امر، رشد شاخص دلار آمریکا و برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر بازگشت تولیدکنندگان نفت شیل به بازار است. در این خصوص، گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است در قیمت‌های 60 دلاری، تولیدات شیل مجددا از سر گرفته می‌شود که مازاد عرضه را تشدید می‌کند. در نشست پیش روی اوپک (جمعه هفته آینده) نیز انتظار کارشناسان مبنی بر آن است که این سازمان تولیدات خود را کاهش نخواهد داد. در این خصوص، نظرسنجی بلومبرگ از 34 کارشناس نشان می‌دهد فقط یک نفر از آنها کاهش سقف تولیدات را پیش‌بینی کرده است. با این حال، بهبود نسبی تقاضای نفت از ریزش قابل توجه قیمت‌ها در این روزها جلوگیری کرده است.