گروه بورس - مسعود‌رضا طاهری: بررسی نتایج معاملات روز گذشته ۳۷ صنعت در بازار سرمایه نشان می‌دهد که از این تعداد، شاخص ۵ صنعت بدون تغییر، شاخص روزانه ۱۸ صنعت منفی و شاخص ۱۴ صنعت مثبت بود. این نتایج بازار دیروز را با ۷۷ واحد افت مواجه کرد که شاخص کل را تا ۶۳ هزار و ۴۱۹ واحد کاهش داد. دیروز از میان ۳۷ صنعت بورسی بانک‌ها و موسسات با ۶۱ میلیون و۸۷۳ هزار سهم به ارزش نزدیک به ۸۹ میلیارد ریال برترین صنعت از نظر حجم و ارزش معاملات بود. صنعت خودرو و ساخت قطعات دراین میان در رتبه دوم قرار گرفت و با داد و ستد ۴۶ میلیون و ۹۰۲ هزار سهم به ارزش تقریبا ۶۸ میلیارد ریال در مکان بعدی قرارگرفت. درهمین حال صنعت کاشی و سرامیک با معامله ۲۵ میلیون و۸۳۲ هزار سهم به ارزش ۳۳ میلیارد و ۳۴۲ میلیون ریال در جایگاه سوم قرار گرفت که البته ۲۴ میلیون از این سهم به نماد «کترام» تعلق داشت که با توجه به روند صعودی آن در چند روز اخیر به ترغیب هیجانی معامله‌گران برای خرید این سهم منجر شده که بررسی‌ها نشان می‌دهند بیشتر این سهم نیز توسط حقیقی‌ها خریداری شده است. این ۳ صنعت در حالی بهترین صنایع بورسی دیروز بودند که در گروه‌های دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع کفش، ابزار پزشکی، اپتیکی و اندازه‌گیری، استخراج نفت، گاز و خدمات جنبی به جز اکتشاف و صنعت محصولات چوبی داد و ستدی وجود نداشت و بدترین گروه‌ها اعلام شدند.

چالش‌های مخابراتی‌ها با وزارتخانه

دیروز در گروه مخابراتی‌ها نماد اخابر در حالی با معامله ۵ میلیون سهم به ارزش ۱۰ میلیارد ریال در رتبه اول معاملات این گروه قرار گرفت که سهام آن نسبت به روز دوشنبه ۷۳ ریال افت داشت. در عین حال نماد «همراه» در یک معامله بلوکی شاهد دست به دست شدن ۷۶۰ هزار سهم خود به ارزش ۱۹ میلیارد ریال بود. همچنین داد‌و‌ستد ۳۵۵هزار و ۵۳۰ سهم دیگر آن در ۳۹۹ دفعه معامله ارزش این معامله را به بیش از ۹ میلیارد ریال رساند. سهم عادی همراه نیز دیروز ۶۱۹ ریال افزایش را ثبت کرده است. دیروز ۹۲ درصد سهم اخابر توسط حقیقی‌ها درحالی فروخته شد که حقوقی‌ها ۴۲ درصد آن را خریدند. درخصوص سهام همراه البته فروش ۹۴ درصدی سهم توسط حقیقی‌ها در حالی انجام گرفت که حقوقی‌ها خواهان ۹۲ درصد آن شدند. در این میان بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهند صنعت مخابرات در حالی پتانسیل‌های به مراتب قوی‌تری در بازار سرمایه دارد که تغییرات مدیریتی در این صنعت در ماه گذشته به مذاق وزارت ارتباطات خوش نیامد که بالابردن تعرفه تلفن ثابت از سوی سهامداران اخابر را تایید نکرد. سخنان وزیر ارتباطات در ۲۸ اردیبهشت‌ماه درخصوص انتقاد شدید از این شرکت موجب نگرانی‌های زیادی در بین سهامداران شده است. فحوای کلام وزیر ارتباطات دراین سخنان گلایه از مدیریت دولتی آن بود که هیچ بسته توسعه‌ای ندارد، سرمایه‌گذاری چشمگیری صورت نگرفته و این شرکت تنها از جیب مردم کسب درآمد می‌کند. وزیر از افزایش هزینه آبونمان از

۳۰ تومان به ۹۰۰ تومان نیز گلایه داشت. بر اساس برخی شنیده‌ها مخابرات از سال‌های قبل از فروش برخی دارایی‌ها و املاک همچون خوابگاه‌های دانشجویی و استراحتگاه‌های پرسنل خود و برخی املاک کسب سود کرده است. عباس‌ پور‌خصالیان، کارشناس مخابراتی کشور، ضمن اینکه چشم‌انداز توسعه هر دو شرکت عمده درگروه مخابراتی را مثبت ارزیابی کرد، تداوم سود‌آوری نماد «همراه» را به مراتب بیشتر از «اخابر» مد نظر قرار داد. از منظر این کارشناس، امواج فناوری مرتبا بر ارزش سهام «همراه» می‌افزاید و از این رو از آنجا که استفاده از تلفن همراه بدون نیاز به زیر‌ساخت‌های شهری و توسعه کابلی درمقایسه با تلفن ثابت، نقش محوری‌تری یافته، عملا سهام همراه دراین رقابت شرایط بهتری در بازار سهام دارد. وی در توضیح بیشتر این شرایط به چالش‌های موجود در نبود هماهنگی کافی برای ساخت و ساز در کشور اشاره کرد و فشار بر مخابرات برای تامین خط تلفن ثابت واحد مسکونی در حال ساخت را به‌عنوان یکی از عوامل بازدارنده در سرعت توسعه مورد نیاز و همزمان زیر‌‌ساخت‌های مخابراتی برشمرد. وی، اینکه در میان بیابان‌ها هزاران واحد مسکونی بدون هماهنگی‌های لازم ساخته شود و بعد از مخابرات برای تامین تلفن ثابت آنها درخواست‌های عجولانه شود را عاملی برای عقب ماندن «اخابر» از «همراه» برشمرد. وی در ادامه مطالب خود در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به تاثیر سخنان متولیان صنعت مخابرات و ارتباطات در این صنعت و نیاز به پرهیز از هیجان دادن به سهام این شرکت‌های بورسی در این صنعت اشاره کرد. وی سخنان مطرح شده توسط وزیر ارتباطات را در روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی با رویکرد انتقادی شدید از صنعت مخابرات به سود این صنعت ندانست.

او در عین حال ممانعت وزارت ارتباطات برای افزایش دادن تعرفه تلفن‌های ثابت را با توجه به مصوبه شماره ۱۶۴ شورای رقابت و کنار گذاشتن فرمول سقف ۱۰۰ پالس به آبونمان ۳۰ تومانی تلفن ثابت موجه ندانست. به گفته وی، وزارت ارتباطات نباید با توجه به تغییر مدیریتی نه‌چندان هماهنگ با این وزارتخانه انتقاد‌ها را مستقیما متوجه شرکت‌های مخابراتی کند. وی سهم طلایی در این شرکت‌ها (golden share) را به‌عنوان اختیاری طلایی برای دولت بر‌شمرد که با وجود آن نمی‌توان سهم تقریبا ۴۰ درصدی دولت دراین شرکت‌ها را نادیده گرفت و از سهم مدیریتی گذشته در ایجاد مشکلات موجود صرف نظر کرد.

بانک‌ها و موسسات اعتباری در تکلیف‌های حمایتی

در این گروه بانک صادرات همچنان با معامله ۱۹ میلیون سهم به ارزش ۱۶ میلیارد ریال در راس پیشرو‌ترین بانک این گروه ایستاده است. دیروز ۸۷ درصد سهام آن از سوی حقیقی‌ها در حالی فروخته شد که ۷۷ درصد سهام را حقوقی‌ها خریدند. دراین صنعت مهم‌ترین‌ نقش برای بانک‌های بورسی تکلیف برای حمایت از بازار سرمایه است که این امر به‌صورت تدریجی در حال انجام است.

گروه سرمایه‌گذاری‌ها و مانور حقیقی‌ها

حق‌تقدم سرمایه‌گذاری خوارزمی در حالی با دادو‌ستد ۴/ ۵ میلیون سهم به ارزش ۸/ ۱ میلیارد ریال در راس این گروه ایستاده است که سرمایه‌گذاری ملت با معامله ۸/ ۴ میلیون سهم به ارزش ۳ میلیارد ریال جایگاه بهتری نسبت به خود سرمایه‌گذاری خوارزمی یافته است. تقریبا ۱۰۰ درصد سهام این شرکت بین حقیقی‌ها دست به دست شد.

غدیر در رأس شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی

هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر همچنان در رأس گروه شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی است. در این شرکت ۲/ ۱ میلیون سهم به ارزش ۳ میلیارد ریال دادو ستد شد و حقیقی‌ها فروشنده عمده و حقوقی‌ها خریدار عمده بوده‌اند. در این صنعت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند.

لاستیک و پلاستیک

«بارز» این روزها به دلیل کاهش قیمت مواد اولیه به‌خصوص کائوچوی طبیعی و مصنوعی مورد توجه بازار قرار گرفته و به‌عنوان لیدر بازار تایرسازان شناخته شده است. این شرکت دیروز شاهد معامله ۴/ ۱ میلیون سهم به ارزش تقریبا ۹ میلیارد ریال بود. شرایط خریدو فروش سهام این شرکت تقریبا به نوعی بین سهامداران خرد و کلان بازار به‌طور مساوی تقسیم شده است. بر این اساس ۶۰ درصد سهام این شرکت در حالی توسط سهامداران حقیقی فروخته شد که ۵۸ درصد آن را حقوقی‌ها خریدند. در این صنعت واردات تایر به‌صورت رسمی و قاچاق بزرگ‌ترین‌ مشکل اعلام شده و کاهش تقاضا نیز سهم عمده‌ای در افت فروش آنها داشته است. بدهی معوقه ۲۱۳ میلیارد تومانی خودرو‌سازان به این صنعت و مشکلات کلان صنعت خودرو نگرانی دیگری درخصوص این صنعت است.

درخشش صنعت کاشی در میان بزرگان

درخشش صنعت کاشی در میان بزرگان