لاریجانی، رئیس مجلس ماند

زینب موسوی: سه‌شنبه سرنوشت‌ساز مجلس نهم، دیروز، مانند هفت بار گذشته به نفع علی لاریجانی رقم خورد. این بار نیز واقعیت با پیش‌بینی‌ها منطبق شد و بر این اساس علی لاریجانی توانست برای چهارمین بار پیاپی بر صندلی ریاست نهمین دوره مجلس شورای اسلامی بنشیند.

این هشتمین سالی است که علی لاریجانی از سوی مجلسی‌ها به‌عنوان رئیس مجلس انتخاب می‌شود؛ او پیش از این، علاوه‌بر سه سال پیشین مجلس نهم، ریاست چهار سال مجلس هشتم را نیز برعهده داشت. آنچه در این میان مهم به‌نظر می‌رسد آن است که نتایج آرا از افزایش اعتماد مجلس به علی لاریجانی و طیف او یعنی فراکسیون رهروان ولایت که به فراکسیون اکثریت مجلس نیز شهره است، حکایت دارد. گواه این مدعا رای 205 نماینده به لاریجانی در مقابل 36 رای به تنها رقیب او یعنی روح‌الله حسینیان از مجموع 263 رای اخذ شده، است. حسینیان نماینده تهران، ازجمله نمایندگان عضو «جبهه پایداری» است که مشی سیاسی آن به‌عنوان جریان اقلیت اصولگرایان در مجلس نهم شناخته می‌شود. وزن جبهه پایداری در میان اصولگرایان بهارستان را می‌توان از تعداد آرای حسینیان نیز برداشت کرد. آمار و ارقام نشان می‌دهد تمایل نمایندگان مجلس نهم به علی لاریجانی افزایش یافته است. او با کسب 173 رای در نخستین سال آغاز به کار مجلس نهم در مقابل غلامعلی حداد عادل تنها رقیب خود به پیروزی رسید. در دومین سال نیز لاریجانی توانست 213 رای را در مقابل احمد بخشایش از آن خود کند. در سال سوم نیز با وجود حضور دو رقیب برای لاریحانی او با 187 رای بر صندلی ریاست مجلس نشست؛ موضوعی که در سال چهارم یعنی انتخابات دیروز، با افزایش 18 رای به تعداد آرای او به عدد 205 رای رسید. طیف او یعنی فراکسیون رهروان ولایت نیز این بار توانست 9 کرسی هیات‌رئیسه را به دست آورد. موضوع اجماع دو فراکسیون اصولگرا و رهروان ولایت برای انتشار لیست مشترک اگرچه مدتی پیش از برگزاری انتخابات مطرح شده بود، اما در نهایت این موضوع میسر نشد و فراکسیون رهروان سهم بیشتری از هیات‌رئیسه را به دست آورد.

بر اساس آنچه پیش از برگزاری آخرین انتخابات هیات‌رئیسه مجلس نهم پیش‌بینی می‌شد، نمایندگان با کمترین تغییر اعضای هیات‌رئیسه را انتخاب کردند؛ از میان ۱۲ عضو پیشین هیات‌رئیسه مجلس ۱۰ نفر با رای مجلسی‌ها در جایگاه خود ابقا شده و تنها دو نفر از نمایندگان در فهرست جدید جایگزین شده‌اند. این را شاید بتوان در راستای استراتژی حفظ وضع موجود تحلیل کرد؛ موضوعی که بسیاری از نمایندگان مجلس بر مبنای آنچه از فضای پارلمان برمی آمد، آن را پیش‌بینی کرده بودند.

بر این اساس مجلسی‌ها در انتخابات دیروز علی لاریجانی را در جایگاه ریاست مجلس، محمدحسن ابوترابی‌فرد و محمدرضا باهنر را در جایگاه نواب رئیس، سید شریف حسینی و محمد آشوری را به‌عنوان ناظران هیات‌رئیسه و علیرضا منادی، محمدحسین فرهنگی، ضرغام صادقی، مهرداد بذرپاش و محمد دهقان را به‌عنوان دبیران هیات‌رئیسه در جایگاه پیشین‌شان ابقا کردند. در این میان با رای نمایندگان احمدرضا دستغیب به جای حسین سبحانی‌نیا به‌عنوان دبیر هیات‌رئیسه انتخاب شد و عبدالرضا مصری نیز توانست به‌عنوان ناظر هیات‌رئیسه جای بهروز نعمتی را بگیرد.

قسم باهنر

در این میان اما یک عضو فراکسیون رهروان ولایت دلیل رای آوردن مجدد محمدرضا باهنر برای نایب‌رئیسی مجلس را به قسمی مربوط دانست که او در جلسه شب دوشنبه این فراکسیون یاد کرد. به گزارش خبرآنلاین، احمد شوهانی با بیان اینکه در این جلسه فراکسیون رهروان ولایت همه به این نتیجه رسیدیم که به باهنر رای بدهیم، توضیح داد: «انتقادات تندی نسبت به عملکرد محمدرضا باهنر درخصوص همراهی با فراکسیون اصولگرایان و برخی نمایندگان منتسب به جبهه پایداری مجلس مطرح شد که باهنر نیز ضمن پذیرفتن انتقادات قسم خورد که در آینده همراه با فراکسیون رهروان و لاریجانی باشد و زمانی که نمایندگان قسم وی را شنیدند مجاب شدند که دوباره به او رای بدهند.»

با این همه مراسم تحلیف اعضای هیات‌رئیسه مجلس در اجلاسیه چهارم مجلس نهم نیز پس از مشخص شدن ترکیب اعضای هیات‌رئیسه براساس ماده ۱۸ آیین‌نامه داخلی مجلس برگزار شد. نمایندگان مجلس امروز به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌روند.

لاریجانی، رئیس مجلس ماند