گروه خبر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز با ادامه بررسی طرح «نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی» مواد دیگری از این طرح را تصویب کردند. بر این اساس نمایندگان با تصویب ماده ۲۱ این طرح، موارد خاتمه فعالیت احزاب را تعیین کردند. به گزارش خبرگزاری مهر بر این اساس فعالیت احزاب در موارد زیر خاتمه می‌یابد: انحلال حزب طبق اساسنامه و اعلام به وزارت کشور، حکم دادگاه صالح مبنی بر انحلال، توقیف پروانه فعالیت احزاب از سوی کمیسیون ماده ۱۰ در موارد زیر و معرفی آنها به دادگاه ذی‌صلاح برای انحلال. نمایندگان پیش از این با تصویب ماده ۲۰ این طرح، به دولت اختیار دادند تا با همکاری قوه قضائیه، حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، لایحه تشکیل هیات منصفه محاکم دادگستری موضوع اصل ۱۶۸ قانون اساسی را تهیه و به مجلس تقدیم کند. اصل ۱۶۸ قانون اساسی به برگزاری علنی دادگاه‌های رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی و حضور هیات منصفه در آن اشاره دارد.

تشریفات تطبیق وضعیت احزاب با قانون جدید

مجلسی‌ها همچنین جزئیات تطبیق وضعیت احزاب با قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی (در صورت تصویب نهایی این قانون) را تعیین کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز و در ادامه بررسی طرح «نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی» ماده ۲۳ این طرح را نیز تصویب کردند؛ بر اساس این ماده احزابی که قبل از لازم‌الاجرا شدن این قانون، مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، موظفند ظرف مدت یک سال از لازم‌الاجرا شدن قانون، وضعیت خود را با شرایط مندرج در این قانون تطبیق دهند و گزارش آن را به کمیسیون ماده ۱۰ ارسال کنند؛ در صورت تایید اقدامات حزب از سوی کمیسیون ماده ۱۰، پروانه فعالیت حزب تمدید می‌شود.

۶ ماه تا یک‌سال حبس در صورت فعالیت پس از انحلال

از سوی دیگر مجلس با تصویب ماده‌ای از طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، مجازات فعالیت حزبی پس از انحلال حزب را تعیین کرد. نمایندگان با تصویب ماده ۲۲ این طرح مقرر کردند پس از انحلال حزب، هر نوع فعالیت با عنوان حزب مذکور ممنوع است و مرتکب به مجازات ۶ ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد.

بررسی بورسیه‌های غیرقانونی با حضور وزیر علوم

از سوی دیگر نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ از حضور وزیر علوم در جلسه دیروز کمیسیون برای بررسی موضوع بورسیه‌ها خبر داد. داوود محمدی در گفت‌وگو با «ایلنا»، با اشاره به این جلسه گفت: «عمده مطالب مورد بحث در مورد این بود که طبق شرایط سنی، شرط معدل و اشتغال این افراد در مراکز دولتی، آنها فاقد شرایط اخذ بورسیه بودند.» این نماینده مجلس نهم توضیح داد: وزیر علوم توضیحاتی را پیرامون این مساله به اعضای این کمیسیون ارائه کرد. اعضا معتقد بودند سه مشکل در بررسی‌های دیوان محاسبات عنوان شده است؛ اول پرداخت‌های مربوط به بورسیه‌ها، دوم جایابی افراد و سوم تایید هیات امنا در مورد بورسیه‌ها. محمدی گفت: مقرر شد بررسی‌های بیشتر درباره این موضوع صورت گیرد.

درخواست برای رسیدگی به انتشار محتوای محرمانه مجلس

همچنین انتشار فیلم تنش روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی میان مهدی کوچک‌زاده، نماینده مجلس و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در فضای مجازی و پس از آن انتشار متنی توسط حمید رسایی در مورد آنچه در جلسه غیرعلنی مجلس از سوی عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه مطرح شده بود روز گذشته با واکنش برخی از نمایندگان روبه‌رو شد. در این راستا علیرضا منادی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از شکایت جمعی از نمایندگان مجلس در این خصوص خبر داد. وی در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: جمعی از نمایندگان به هیات‌رئیسه مجلس مراجعه کردند و به این موضوع که چرا فیلم جلسه غیرعلنی در فضای مجازی پخش شده شکایت کردند. نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی افزود: این اقدام خلاف اصل ۲۵ قانون اساسی است و به منزله استراق سمع است. عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: مجلس برای ظریف و تیم مذاکره‌کننده احترام قائل است و ما قدردان زحمات آنها هستیم. تیم مذاکره‌کننده مردان بزرگی هستند که اسمشان برای همیشه در تاریخ ماندگار است و ما تمام قد در برابرشان به احترام می‌ایستیم. همچنین علیرضاخسروی نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار رسیدگی هیات‌رئیسه به علت پخش فیلم و متن جلسه غیرعلنی مجلس در روز یکشنبه هفته جاری شد. در ادامه این واکنش‌ها روز گذشته، محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با انتقاد از انتشار موضوعات مطرح شده در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه مجلس با حضور وزیر امورخارجه گفت: انتشار مباحث جلسه غیرعلنی مجلس باعث بی‌اعتمادی مسوولان به نمایندگان می‌شود. از سوی دیگر علی مطهری، نماینده تهران در مجلس نیز با اشاره به اتفاقات روز یکشنبه در مجلس گفت: تندروها می‌خواهند فضای جامعه به حالت عادی بازنگردد چون در فضای باز نمی توانند با رقبای خود رقابت کنند.