گروه جهان: تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا ۷ ساختمان را در شهر رقه شناسایی کرده‌اند که مقر اصلی فرماند‌هان داعش بوده است. اما این ساختمان‌ها در میان حملات گروه ائتلاف دست نخورده باقی مانده است. همزمان، هفته پیش اعضای داعش وارد الرمادی شدند و بسیاری از تجهیزات آمریکایی که به عراق داده شده‌ بود دست‌نخورده به چنگ نیروهای داعش افتاد. این دو شکست بزرگ برای آمریکا، موجب شده که مدیریت جنگی اوباما در برخورد با داعش زیر سوال برود.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند سالم ماندن این ساختمان‌ها و عدم تحلیل درست از حضور فرماند‌هان داعش در این خانه‌ها یک شکست اطلاعاتی برای نیروهای آمریکایی به حساب می‌آید. همپای آن، جا ماندن تجهیزاتی از سلاح‌های آمریکایی در الرمادی، همگی یک موضوع را ثابت می‌کنند و آن اینکه آمریکا در حال واگذار کردن جنگ به داعش است. به گفته کارشناسان حوزه دفاعی، آمریکایی‌ها و متحدان عربش، از دقیق‌ترین تسلیحات برای حملات هوایی برخوردارند اما مقامات آمریکایی می‌گویند که به دلیل حضور غیرنظامیان از حملات بیشتر ابا دارند. آمریکا می‌گوید که برآوردهای اشتباه ممکن است جان غیرنظامیان را به خطر بیندازد. کشته شدن غیرنظامیان در سوریه می‌تواند به گروه داعش در بحث‌های پروپاگاندایی دست برتر را بدهد و همین موضوع به افزایش طرفداران داعش، به‌ویژه در میان قبایل کمک فراوانی کند. این موضوع حتی زمانی خطرناک‌تر می‌شود که کشورهای عربی منطقه در این ائتلاف با آمریکا به همکاری می‌پردازند و مرگ غیرنظامیان می‌تواند به این ائتلاف آسیب وارد کند.

بسیاری از فرماندهان عراقی و حتی برخی از افسران آمریکایی در جنگ با داعش با احتیاط برخورد می‌کنند. در استراتژی اوباما در جنگ‌های هوایی علیه مواضع داعش محدودیت‌هایی لحاظ شده است. اما همین موضوع موجب شده مقامات عراقی از احتیاط بیش از حد آمریکایی‌ها گله و شکایت داشته باشند، زیرا این احتیاط عاملی شده که داعش در میادین جنگ از آزادی عمل بسیاری برخوردار باشد. ارتش عراق می‌گوید که گروه ائتلاف در حملات هوایی حمایت چندانی از آنها نمی‌کند. محمد الدولیمی، یکی از افسران عراقی در الرمادی می‌گوید: جنگنده‌های آمریکایی قادر نبودند تا از نیروهای امنیتی عراق در جنگ با داعش حمایت کافی داشته باشند. او ادامه می‌دهد: ما بسیاری از اراضی از دست رفته‌مان را ناشی از عدم حمایت کافی آمریکا در پشتیبانی هوایی می‌دانیم.

برخی از کارشناسان به‌تازگی از عدم کارآیی جنگنده‌های گروه ائتلاف در متوقف کردن داعش انتقاد کرده‌اند. داعش در این هفته، اراضی تحت اشغال خود را در سوریه و عراق به‌یکباره گسترش داد.

پیشروی بی‌سابقه داعش در عراق و سوریه این پرسش را مطرح کرده است که آیا آمریکا در نبردهای رودررو و اطلاعاتی مغلوب داعش شده است؟ به‌نظر می‌رسد گروه داعش از ملاحظات آمریکایی‌ها سوءاستفاده می‌کند و سعی دارد در میان غیرنظامیان با نیروهای عراقی و گروه ائتلاف به نبرد بپردازد. در عراق نزدیک به ۸۰ درصد از حمایت‌های هوایی نیروهای ائتلاف به الرمادی و بیجی، که بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی عراق در آنجا قرار دارد، معطوف بوده است. در سایر نقاط، آمریکا آن‌گونه که باید و شاید از ارتش عراق حمایت کافی نداشته است. در سوریه اوضاع از این هم ناخوشایندتر است. آمریکا برای هدف قرار دادن مواضع داعش با ضعف اطلاعاتی نیز روبه‌رو است. اگرچه آنها توانستند در ابتدای ماه جاری وزیر نفت و امور مالی دولت خودخوانده اسلامی را شکار و به قتل برسانند اما این موضوع تنها یک سیگنال مثبت در میان شمار بزرگ‌تری از باخت‌های اطلاعاتی است. از دست دادن مقر اصلی فرماندهان داعش در شهر رقه، بزرگ‌ترین شکست اطلاعاتی آمریکا محسوب می‌شود. داعش هم‌اینک پس از شکار وزیر نفت و دارایی‌اش، احتیاط بیشتری را در دستور کار خود قرار داده است.