گروه دیپلماسی: روز گذشته وزیر خارجه ایران در سفری منطقه‌ای برای دومین بار در سال جدید راهی مسقط شد تا با همتای عمانی خود درخصوص توافق‌نامه مرزی و همچنین تحولات یمن دیدار و گفت‌وگو کند. محمدجواد ظریف در مسیر سفر به کویت برای شرکت در چهل و دومین اجلاس سالانه وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به مسقط رفت تا با یوسف بن علوی، وزیر مشاور در امور خارجی عمان دیدار کند. ظریف در سفر قبلی خود در اواسط فروردین ماه به عمان و سپس پاکستان رفت تا درخصوص توقف تهاجم هوایی عربستان به یمن رایزنی کند که در این سفر منطقه‌ای، طرح ۴ ماده‌ای ایران برای خروج از بحران و آغاز گفت‌وگوها مطرح شد. عمان در سال‌ها و ماه‌های اخیر در موضوع هسته‌ای و مساله یمن میانجی‌گری میان طرف‌های ذی‌نفوذ و درگیر را بر عهده گرفته است. سفر ظریف به عمان و کویت را می‌توان در راستای دیپلماسی دولت حسن روحانی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای در مقابله با خشونت، افراطی‌گری و حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران‌ها ارزیابی کرد.

توافق مرزی و نهادینه کردن روابط

وزیر امور خارجه در سفر خود به مسقط، از کامل شدن خطوط مرزی ایران و عمان خبر داد و گفت: «توافق مرزی دریایی روابط دوجانبه تهران- مسقط را نهادینه می‌کند.» به گزارش «ایرنا»، محمدجواد ظریف دیروز و بعد از حضور در وزارت کشور عمان و امضای موافقت‌نامه تعیین مرزهای دریایی میان سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان در جمع خبرنگاران گفت: «خیلی خوشحالیم که این موافقت‌نامه با یک کشور همسایه جنوبی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران امضا شد.» وزیر امور خارجه گفت: «ما روابط بسیار خوبی با سلطنت عمان داریم و امروز این روابط را یک مرحله به سمت نهادینه‌تر و گسترده‌تر شدن پیش بردیم و توافق مرزی را امضا کردیم.»او اضافه کرد: «با توافق‌هایی که در گذشته داشتیم، هم اکنون همه خطوط مرزی ما با عمان کامل شده و با تلاش زیادی که هر دو طرف انجام دادند، این مرحله را پشت سرگذاشتیم و این توافق امضا شد.» ظریف در پاسخ به سوالی درخصوص روابط دو کشور ایران و عمان نیز گفت: «جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان روابط و همکاری‌های بسیار گسترده و عمیقی داشته‌اند و این توافق روابط دو کشور را نهادینه، جدی‌تر و عمیق‌تر می‌کند.» او گفت: «این توافق ‌نشان‌دهنده روابطی است که ایران مایل است با تمام همسایگان خود به ویژه در خلیج‌فارس داشته باشد.» ظریف همچنین گفت: «با وزیر امور خارجه عمان در زمینه چگونگی ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، برقراری آتش‌بس و اجرای گفت‌وگوهای یمنی - یمنی صحبت کردیم.»

امضای موافقت‌نامه مرزی

موافقت‌نامه تعیین مرز دریایی میان سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان روز گذشته به امضای وزیر امورخارجه ایران و وزیر کشور عمان رسید. سیدحمود بن فیصل البول سعیدی، وزیر کشور سلطنت عمان به نمایندگی از طرف عمانی و محمدجواد ظریف به نمایندگی از طرف ایرانی این موافقت‌نامه را به امضا رساندند. به گزارش مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران، براساس توافق‌نامه تعیین مرز دریایی بین دو کشور، طولانی‌ترین مرز دریایی به دریای عمان، بین ایران و سلطنت عمان به طول تقریبا ۴۵۰ کیلومتر تحدید حدود شد. بر این اساس این اولین تحدید حدود پس از انقلاب اسلامی است که میان ایران و عمان امضا شد. در بیانیه مطبوعاتی که به همین مناسبت منتشر شد، آمده است: «به یاری و توفیق خداوند متعال و در راستای روابط تاریخی موجود و روابط حسن همجواری و احترام متقابل، همکاری و تفاهم مشترک، موافقت‌نامه تعیین مرز دریایی میان سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان بین دو طرف در مسقط امضا شد.» براساس این بیانیه، دستیابی به موافقت‌نامه مذکور پس از تلاش‌های ثمربخش در سایه همکاری و تفاهم برای تعیین مرز دریایی بین دو کشور براساس قوانین بین‌المللی مرتبط و اصول عدالت و انصاف به گونه‌ای که حقوق طرفین حفظ شود، صورت گرفته است. دو کشور با امضای این موافقت‌نامه از فضای دوستی و مودت حاکم در طول برگزاری مذاکرات در سطوح مختلف و انجام عملیات تقسیم مرز دریایی میان دو کشور تجلیل می‌کنند و امیدوارند این امر خیر و نیکی را برای دو کشور و دو ملت دوست و سایر دولت‌ها و ملت‌های منطقه به ارمغان آورد. طرفین همچنین در این بیانیه مطبوعاتی تاکید کردند: «این توافق‌نامه حاکی از حکمت و خردمندی مقامات دو کشور دوست، حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان است.» موافقت‌نامه دریایی ایران و عمان پس از انجام ۱۰ دور نشست هیات‌های کارشناسی دو کشور به امضا رسید. پیش از این در دهه ۷۰میلادی (۱۳۵۰شمسی) دو کشور مرز دریایی خود را در تنگه هرمز تعیین کرده و با امضای موافقت‌نامه حاضر تعیین مرز دریایی دو کشور کامل شد. مرز دریایی ایران و عمان، طولانی ترین مرز دریایی ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و دریای عمان است. خط مرز دریایی مورد نظر با دقیق ترین روش‌های فنی و براساس مبانی حقوق بین‌المللی و اصول عدل و انصاف نهایی شده است.