خانواده‌دوست یا تروریست؟
در کتاب «هیچ روزی آسان نیست» نوشته مارک اوون، او از روز سختی نوشته که منجر به شکار بن‌لادن شده بود. او زمانی که این کتاب را می‌نویسد از سوی پنتاگون متهم به افشای اسناد طبقه‌بندی شده می‌شود. پنتاگون معتقد است که وی ماجرا را به روایت خود نوشته و با حقیقت فاصله دارد. اما او در همان زمان در مقدمه کتابش به این اتهام پاسخ می‌دهد و می‌گوید که هیچ‌کدام از روایت‌هایی که تعریف کرده است به ضرر منافع ملی آمریکا نبوده و حتی با چندین وکیل در این زمینه مشورت کرده است. اکنون دو سال بعد از این ماجرا، یک نهاد اطلاعاتی در آمریکا دست به افشای این اسناد زده است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، چهار سال پس از شکار بن‌لادن در ابیت‌آباد پاکستان، ایالات‌متحده با انتشار اسنادی، از زوایای پنهان زندگی رهبر سابق القاعده رونمایی کرد. روز چهارشنبه پنتاگون، با انتشار اسناد، نامه‌ها و فهرست کتاب‌های اسامه بن‌لادن، حقایق تازه‌تری از وی افشا کرد.
مهم‌ترین بخش افشای اسنادی که از بن‌لادن به‌جا مانده مربوط به خود آمریکا است. بن‌لادن قصد داشته در برنامه‌های آتی خود، تمامی منافع ایالات‌متحده را در هر نقطه از جهان مورد هدف قرار دهد. سایت خبری سی‌ان‌ان هم نوشت: «دولت(خودخوانده) اسلامی را فراموش کنید، زیرا بن‌‌لادن قصد داشته با صادر کردن یک فتوا، دستور کشتار آمریکایی‌ها را در سراسر دنیا بدهد.» در یکی از این نامه‌ها آمده است که وی از نیروهای وفادار خود در سراسر جهان، به‌ویژه در شمال آفریقا و یمن خواسته بود که حملات خود را متوجه سفارتخانه‌های آمریکا کنند و در منطقه نیز کمپانی‌های نفتی ایالات‌متحده را مورد هدف قرار دهند. همچنین وی از زیر شاخه خود در یمن خواسته بود تا به‌جای هدف قرار دادن دولتمردان یمنی، آمریکایی‌ها را در این کشور مورد هدف قرار دهند. سایت شبکه خبری الجزیره نیز گزارش داد پنتاگون تنها بخشی از اطلاعات رهبر سابق القاعده را افشا کرده است. براساس گفته‌ها، نیروی ویژه دریایی ایالات‌متحده که به‌طور مستقیم در عملیات شکار بن‌لادن حضور داشته است، هزاران نامه و اسناد این گروه را ضبط و ثبت کرده است. «جف آنچوکاییتز»، سخنگوی سازمان اطلاعات ملی ایالات‌متحده می‌گوید که افشای اسناد شکار بن‌لادن پس از آن صورت گرفت که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده خواستار شفافیت بیشتر در مورد بن‌لادن شده است. برخی می‌گویند افشای این اسناد در واقع پاسخی به ادعاهای سیمور هرش، روزنامه‌نگار معروف آمریکایی است که گفته بود آمریکا در مورد نحوه شکار بن‌لادن به افکار عمومی ایالات‌متحده دروغ گفته است. اما «رایان تراپانی»، سخنگوی «CIA» می‌گوید که آمریکا قصد داشته این اطلاعات را به اطلاع افکار عمومی برساند و افشای اسناد طبقه‌بندی شده ارتباطی به ادعاهای سیمور هرش ندارد. این در حالی است که گفته می‌شود این اسناد بیش از دو هزار صفحه است و برخی می‌گویند که اگرچه آمریکا برخی از اسناد را منتشر کرده است اما مقامات آمریکا اسنادی را که باید منتشر می‌کردند، منتشر نکرده‌اند. این کارشناسان معتقدند از دو هزار صفحه اسناد و مدارک کلیدی که در اختیار آمریکا است، مقامات امنیتی این کشور تنها یکصد و پنجاه صفحه از آن را منتشر کرده‌اند. بیشتر اسنادی نیز که منتشر شده است نامه‌هایی بوده است که بین سرکرده القاعده و معاونانش رد و بدل شده است.
در این راستا، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده است این کشور قصد ندارد همه اسناد کلیدی و حساسی را که از منزل بن لادن به دست آمده منتشر کند.
در اسناد صد صفحه‌ای که از وی منتشر شده، مشخص شده است وی جدا از اینکه قرار بوده دستور کشتار آمریکایی‌ها را صادر کند، به شدت خانواده دوست بوده و تعلق خاطر خاصی به آنها داشته است (وی چهار زن و ۲۰ فرزند داشته است). همچنین در میان قفسه‌های کتاب وی مشاهده شده که بن‌لادن شیفته فرهنگ فرانسه بوده است و بسیاری از کتاب‌های تاریخی این کشور را در قفسه‌های کتاب خود نگه می‌داشته است. همچنین در میان کتاب‌های الکترونیکی‌اش، وی تقریبا بیشتر کتاب‌های نوام چامسکی، اندیشمند چپ‌گرای ایالات‌متحده را داشته است. پس از آن نیز کتاب‌های باب وودوارد، نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی در آرشیو کتاب‌های انگلیسی زبان بن لادن بوده است. گفته می‌شود در یکی از اسناد، نیروهای آمریکایی به پرسشنامه‌ای برخورده‌اند که میزان آمادگی نیروهای القاعده را برای عملیات انتحاری مورد آزمون قرار می‌داد. در این پرسشنامه از فرد خاطی پرسیده شده که آیا حاضر است عملیات انتحاری انجام دهد و اگر وی به شهادت برسد، گروه القاعده باید با چه کسی برای خبر شهادت وی تماس بگیرد.
بن‌لادن به‌عنوان رهبر القاعده، به‌شدت تحولات بهار عربی را رصد می‌کرد و در یکی از این اسناد اذعان کرده که تکنولوژی‌های هوشمند چه موقعیت منحصر به‌فردی را برای این انقلاب‌ها فراهم کرده‌اند. بن‌لادن اما در استفاده از وسایل کامپیوتری به اعوان و انصار خود توصیه‌های مراقبتی فراوانی داشت. در نامه‌ای که متعلق به سال 2010 است او به یاران خود می‌گوید که کامپیوتر جزو علوم ما نیست و ما آن‌ را اختراع نکرده‌ایم، پس باید این موضوع را در نظر بگیریم که دشمن ای‌میل‌های ما را رصد می‌کند. او برای مهار این ترفند از نیروهای خود خواسته بود که در ای‌میل‌ها از زبان رمزگذاری شده استفاده کنند. در یکی از نامه‌ها که رمزگذاری نشده، آمده است که آمریکا باید به‌قدری خسته و ناتوان شود، تا اگر این گروه تصمیم گرفت که دولتی در خاک یکی از کشورها تاسیس کند، توان مقابله با آن‌را نداشته باشد. همچنین وی طرح‌های بلندپروازانه‌ای برای بر هم زدن منطقه داشته است. او به یاران خود دستور داده بود تا تمامی درخت‌ها را قطع کنند، تا سیل در منطقه آسیب بیشتری به کشورها بزند. به رغم اینکه بن لادن دارای عقاید بنیادگرایانه بوده است اما در حوزه خانوادگی رویی دیگر از وی افشا شده است.
در این اسناد مشخص شده است که بن لادن به شدت خانواده دوست بوده است. او با تمامی زنان و فرزندان خود نامه‌هایی محبت‌آمیز رد و بدل می‌کرده و در یکی از نامه‌ها همسر دوم خود را نور چشمش خطاب کرده است. در تجزیه و تحلیلی که از نامه‌های خانوادگی وی به عمل آمده، مشخص شده است که خانواده وی نیز به بن‌لادن علاقه فراوانی داشته‌اند. اما این خانواده‌دوستی، تنها بخشی از وجوه پنهان رهبر القاعده بوده است.
هنوز رازهای سر به مهر زیادی باقی مانده است که آمریکا از افشای آنها خودداری کرده است.