در جست‌وجوی  حقیقت
از زمانی که سیمور هرش، روایت آمریکایی شکار بن‌لادن را زیر سوال برده است، کشورهای مختلفی سعی کرده‌اند به این شبهات پاسخ دهند. طبق گزارش یک روزنامه آلمانی، سرویس اطلاعاتی این کشور به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در یافتن اسامه بن‌لادن، رهبر معدوم شبکه تروریستی القاعده کمک کرده است. روزنامه آلمانی «بیلد آم زونتاگ» با استناد به محافل اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا گزارش می‌دهد که راهنمایی‌های سرویس اطلاعاتی آلمان به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در یافتن بن‌لادن در پاکستان «اهمیت اساسی» داشته است. طبق گزارش روزنامه یاد شده، سرویس اطلاعاتی آلمان از یک مامور اطلاعاتی سازمان امنیت پاکستان که همزمان برای سرویس اطلاعاتی آلمان فعالیت می‌کرده مطلع شده که بن‌لادن در پاکستان مخفی شده است. از قرار معلوم مقامات امنیتی پاکستان از محل اختفای بن‌لادن اطلاع داشته‌اند. این موضوع روایت رسمی مبنی بر اینکه پاکستان از محل اختفای رهبر شبکه القاعده و خانواده‌اش اطلاع نداشته را نفی می‌کند. بن‌لادن و خانواده‌اش در خانه‌ای در نزدیکی یک آکادمی نظامی پاکستان در شهر ابیت‌آباد واقع در شمال این کشور زندگی می‌کردند؛ بنابراین طبق گزارش روزنامه آلمانی باید نتیجه گرفت که دولت پاکستان پیشاپیش در جریان عملیات واحدهای ویژه آمریکایی نبوده که در تاریخ 2 مه 2011 به کشته شدن بن‌لادن در ابیت‌آباد انجامید.
به نوشته «بیلد آم زونتاگ»، با این همه، نه مامور دوجانبه اطلاعاتی آلمان و پاکستان، بلکه پیک بن‌لادن بوده که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را در اوت ۲۰۱۰ به محل اختفای رهبر شبکه القاعده رهنمون شده است. این موضوع با داده‌های رسمی نیز همخوان است.
پیکی در تور سازمان‌های اطلاعاتی
این پیک که مردی با نام مستعار «الکویتی» بوده، از سال ۲۰۰۷ در تور تعقیب و مراقبت سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بوده و آنها امیدوار بوده‌اند که از طریق او بتوانند به محل اختفای بن‌لادن پی ببرند. پس از اینکه ماموران اطلاعاتی آمریکا مطمئن می‌شوند مردی که در خانه یادشده در ابیت‌آباد زندگی می‌کند خود بن‌لادن است، عملیات واحدهای ویژه را تدارک می‌بینند.
به نوشته روزنامه آلمانی، سرویس اطلاعاتی آلمان در این برهه زمانی از ایستگاه شنود واقع در «باد‌ای بلینگ» ایالت بایرن برای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تلفن‌ها و ایمیل‌های شمال پاکستان را کنترل می‌کرده تا مطمئن شود که عملیات نظامی برنامه‌ریزی شده لو نرفته است.
یک پایگاه اینترنتی خبررسانی در آمریکا روز پنج‌شنبه نوشت آژانس امنیت ملی آمریکا مدت‌ها تلاش کرده بود تا با قرار دادن تراشه‌های رایانه‌ای در دارو و تجهیزات پزشکی، اسامه‌بن‌لادن سرکرده سابق القاعده را رهگیری کند.
به گزارش سایت اینترنتی «اینترسپت The Intercept» به نقل از نویسنده یکی از اسناد فاش شده توسط ادوارد اسنودن مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، گفته شده بود که «علامت‌گذاری و رهگیری داروها یا تجهیزات پزشکی مورد استفاده بن‌لادن سبب می‌شود بتوانیم از دیوارهای مخفیانه‌ای که دور خود کشیده بود عبور کنیم».
این سند که به تاریخ ژوئن ۲۰۱۰ تنظیم شده بود و در ژوئن ۲۰۱۳ فاش شد، به این موضوع اشاره دارد که آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان اطلاعات مرکزی آن کشور «سیا» بر این باور بوده که بن‌لادن از چند نوع بیماری رنج می‌برده است و این امکان وجود داشته که برخی داروها یا تجهیزات پزشکی را، مثلا با قرار دادن تراشه‌های کامپیوتری در آنها، علامت‌گذاری کرده و آنها را در مسیری، همانند بیمارستان‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یا هلال احمر، قرار دهند تا شاید سرکرده القاعده از آن داروها یا تجهیزات پزشکی استفاده کند و این امکان فراهم‌ آید که بتوان مخفیگاه او را پیدا کرد.
سایت اینترسپت می‌نویسد مشخص نیست آیا اجرای این طرح آغاز شد یا در همان مراحل ابتدایی متوقف ماند.
به استناد یکی از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، یکی از سخنگویان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در گفت‌وگو با سایت خبررسانی اینترسپت گفت درباره این اطلاعات چیزی برای گفتن ندارد ولی صلیب سرخ جهانی هیچ‌گاه از کمک‌های بشردوستانه در جهت منافع دیگر بهره‌برداری نکرده و همواره با این موضوع مخالف بوده است.
آژانس امنیت ملی آمریکا نیز در تماس خبرگزاری فرانسه با این نهاد اطلاعاتی، از دادن هر‌گونه توضیحی خودداری کرد.
به گفته سایت اینترسپت، در طرح مزبور، قرار بوده آژانس امنیت ملی آمریکا، سازمان سیا، سازمان اطلاعاتی انگلیس و آزمایشگاه‌های دولتی آمریکا با یکدیگر همکاری کنند.
این در حالی است که سازمان سیا، در سال 2011 یک برنامه تقلبی واکسیناسیون بر ضد بیماری «هپاتیت بی» در ابیت‌آباد پاکستان، شهری که گفته شد بن‌لادن در آن مخفی شده بود، به راه انداخت تا بتواند نمونه «دی ان ای» افراد خانواده وی را پیدا و هویت وی را افشا کند.
بن‌لادن روز دوم مه ۲۰۱۱ در حمله نیروهای ویژه تفنگداران دریایی آمریکا در محل سکونتش در ابیت‌آباد کشته شد.
روایت هرش از شکار بن‌لادن
روزنامه دیلی تلگراف، به تازگی جزئیاتی را درباره خبرچین سازمان اطلاعات آمریکا منتشر کرده است که وی به‌عنوان عامل اصلی لو رفتن محل اختفای بن‌لادن معرفی شده است. «دیلی تلگراف» هفته گذشته در صفحه نخست خود نوشت: «عثمان خالد،» افسر سابق ارتش پاکستان، شخصی است که گمان می‌رود اطلاعات مربوط به محل اختفای بن‌لادن را به سازمان اطلاعات آمریکا داد و براساس همین اطلاعات، بن‌لادن در سال 2011 از پا درآمد. خالد، از 35 سال پیش به انگلیس پناهنده شده بود و در لندن به سر می‌برد تا اینکه سال گذشته در 79‌سالگی فوت کرد. خانواده این افسر پاکستانی، هرگونه ارتباط او با هلاکت بن‌لادن و همچنین رابطه‌اش با سازمان اطلاعات آمریکا را تکذیب می‌کنند. در این میان اما «سیمور هرش» روزنامه‌نگار آمریکایی، روایت آمریکا درباره ماجرای قتل بن‌لادن را مردود دانست. به گفته هرش، «بن‌لادن» نزد سازمان اطلاعات پاکستان در بازداشت بود و این مساله با ادعای سازمان اطلاعات آمریکا مغایرت دارد، زیرا سازمان اطلاعات آمریکا ادعا می‌کند که پس از گردآوری اطلاعات به محل اختفای بن‌لادن در پاکستان دست یافت و او را به قتل رساند. به نوشته دیلی تلگراف، هرش بر این باور است که یک خبرچین پاکستانی، در قبال پاداشی 25 میلیون دلاری و گرفتن تابعیت آمریکایی، به سازمان اطلاعات آمریکا اطلاعاتی داده است. اما کاخ سفید، اطلاعات منتشر شده درباره خبرچین پاکستانی و کمک او در قتل بن‌لادن را غیردقیق و فاقد سند و مدرک توصیف کرد.