بیمه مستمری زنان خانه‌دار چیست؟
برای هر فردی برخورداری از تامین مالی و دریافت مستمری در دوران بازنشستگی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها است. این دغدغه‌ها برای زنان خانه‌دار می‌تواند بیش از دیگران باشد؛ زیرا آنان به‌عنوان اصلی‌ترین رکن هر خانواده از مزایای مستقیم بیمه‌ای برخوردار نیستند. این عدم‌برخورداری می‌تواند چالشی در تامین نیازهای مادی آنان در آینده باشد. یکی از ابتکاراتی که صورت گرفته طرح بیمه زنان خانوار است؛ طرحی که با هدف رفع چنین چالشی طراحی شده است.
زنان خانه‌دار می‌توانند در قالب بیمه حرف و مشاغل آزاد تحت‌پوشش بیمه‌ای قرار گیرند.
این بیمه‌نامه زیرمجموعه طرح‌های مستمری مطرح شده در آیین‌نامه شماره 68 بیمه مرکزی است که به‌منظور پوشش‌ درآمدی بانوان در دوران کهولت طراحی شده است. در این بیمه‌نامه، بیمه‌گذار و بیمه‌ شده زن خانه‌دار یا شاغل است و بیمه‌گذار پس از پرداخت مبلغی به‌عنوان حق‌‌بیمه (مثلا به مدت 30 سال)، از مستمری مادام‌العمر بیمه ملت برخوردار خواهد شد.
بیمه خانه‌داران
خانه‌داری یک شغل تمام وقت است که تا کنون دریافت مستمری بازنشستگی برای آن تعریف نشده بود. خانم خانه‌دار می‌تواند با پرداخت حداقل 10 سال حق بیمه تا پایان عمر از حقوق ماهانه برخودار شود.
بیمه مستمری زنان خانه‌دار در قالب بیمه‌های عمر و بازنشستگی به‌منظور پوشش‌ درآمدی زنان خانه‌دار در دوران کهولت است. در این بیمه‌نامه، بیمه‌گذار و بیمه‌ شده زن خانه‌دار است و بیمه‌گذار پس از پرداخت مبلغی به‌عنوان حق‌‌بیمه (مثلا به مدت ۳۰ سال)، از مستمری مادام‌العمر برخوردار خواهد شد.
نحوه عملکرد و پس‌انداز در بیمه مستمری زنان خانه‌دار
این بیمه‌نامه مخصوص همه بانوان کشور، فارغ از وضعیت شغلی آنها و برای تمامی بازه های سنی تا ۶۵ سال طراحی شده است و این افراد می‌توانند تنها با پرداخت مبلغ اندکی در سال برای شروع قرارداد این بیمه‌نامه را تهیه کنند. پس‌انداز‌های بیمه شده در این بیمه‌نامه با نرخ بهره فنی ۱۵ تا ۲۵ درصد برای او تشکیل می‌شود و در پایان مدت قرارداد به‌صورت مستمری مادام‌العمر یا یکجا به وی
پرداخت می‌شود.
مزایای و پوشش‌های بیمه مستمری زنان خانه‌دار
پوشش اختیاری، تکمیلی و امراض خاص در این بیمه‌نامه پیش بینی شده است. بیمه‌گذار علاوه‌بر دریافت مستمری در دوران بازنشستگی می‌تواند در طول مدت پرداخت حق بیمه از پوشش‌های فوت عادی، فوت در اثر حادثه، امراض خاص و ازکارافتادگی نیز برخوردار شود. در پایان مدت بیمه سرمایه تشکیل شده را به‌صورت یکجا یا مستمری برای مدت محدود یا مادام‌العمر به وی پرداخت می‌کند و چنانچه فرد بیمه شده در طول مدت بیمه به هر علت فوت کند، سرمایه فوت بیمه‌نامه را به‌علاوه پس‌اندازی که تا زمان فوت برای او تشکیل شده به ذی‌نفع منتخب او پرداخت می‌شود.
امکان دریافت وام برای زنان خانه‌دار
بیمه‌گذار پس از گذشت یک سال از شروع بیمه‌نامه و پرداخت حداقل یک سال حق بیمه در صورت تمایل تا 90 درصد ارزش بازخرید بیمه‌نامه می‌تواند وام دریافت‌ کند و آن را ظرف یک الی دو سال بازپرداخت کند.
دریافت مستمری مادام‌العمر
بیمه‌گذار می‌تواند در پایان مدت بیمه سرمایه تشکیل‌شده را به‌صورت یکجا یا مستمری برای مدت محدود یا مادام‌العمر دریافت کند.
پرداخت سود مشارکت علاوه‌بر سود تضمینی
شرکت‌‌های بیمه در سال مالی خود مقدار سود حاصله از محل سرمایه‌گذاری حق بیمه‌های عمر را به بیمه‌گذاران خود اعلام و بین آنها تقسیم می‌کند که در این صورت بیمه‌گذار در پایان مدت بیمه علاوه‌بر اندوخته پایان مدت بیمه‌نامه، سرمایه‌ای را که از محل سود سرمایه‌گذاری ایجاد و اعلام شده است، دریافت می‌کند. در واقع زنانی که شاغل نیستند و امکان سرمایه‌گذاری مناسب ندارند با دریافت این پوشش و پرداخت حق بیمه بسیار اندک می‌توانند مبلغ قابل‌قبولی را برای خود ذخیره و پس‌انداز کنند.