گروه بورس - مهرنوش سلوکی: روز گذشته نماگر شاخص کل بازار سهام برای دوازدهمین روز کاری همچنان در سطح ۶۳ هزار واحدی درجا زد تا نشان دهد بازار سرمایه باوجود تصمیمات مثبت هفته‌های گذشته همچنان نتوانسته به روند بهبود قابل قبولی دست یابد. شاخص کل که در هفته جاری حدود ۵/ ۰ درصد افت را ثبت کرده است، روز گذشته نیز با نزولی بسیار کوچک و تنها با ۰۳/ ۰ درصد افت به سطح ۶۳ هزار و ۴۰۲ واحد رسید. همچنین بر اساس آمارها از ابتدای سال تا کنون نماگر شاخص تنها ۴/ ۱ درصد از رشد ۱۳ درصدی خود را حفظ کرده است. روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات۱۷ واحد عقب‌نشینی کرد و به نقطه ۶۳ هزار و ۴۰۲ واحد رسید. همچنین در معاملات روز چهارشنبه معامله‌گران بیش از ۲۶۲ میلیون اوراق بهادار را در قالب ۳۶ هزار و ۴۲۸ نوبت معامله و به ارزش ۵۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان داد و ستد کردند. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) ۷ واحد کاهش یافته و به ۲۶ هزار و ۶۲۰ واحد رسید. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۱۶ واحد کاهش به ۹۸۶۱ و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۱۵ واحد کاهش به ۸۸۰۹ واحد رسید.

در این بین بررسی‌ها نشان می‌دهد مصوبه اخیر شورای عالی پول و اعتبار در رابطه با بازار مسکن می‌تواند تاثیر متقابلی در دیگر بازار‌ها به‌خصوص بازار سهام داشته باشد. همچنین اظهار‌نظر کارشناسان نشان می‌دهد رونق بازار مسکن با توجه به روند یک سال گذشته سهام می‌تواند رونق صنایع مختلف مرتبط با مسکن از قبیل فولاد، فلزات، پتروشیمی، سیمان و انبوه‌سازی را به همراه داشته باشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه در حال حاضر بازار سهام از نبود نقدینگی کافی رنج می‌برد، مدت زمان سپرده ۴۰ میلیونی وام مسکن می‌تواند تا حدودی مصائب بازار سهام را تشدید کند.

تاثیرات مثبت رونق مسکن بر بورس

طی هفته گذشته بر اساس مصوبه شورای عالی پول و اعتبار سقف وام جدید خرید مسکن برای خانه اولی‌ها در شهر تهران ۸۰ میلیون و در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون و در سایر مناطق شهری ۴۰ میلیون تومان تعیین شد. از آنجا که صنعت ساختمان با صدها شغل ارتباط مستقیم دارد پس از آغاز دوران رکود از سال ۹۱ با افت زیادی مواجه شد و تمامی صنایع وابسته به آن هم در این رکود فرو رفتند به‌طوری‌که اغلب تولید‌کنندگان مصالح ساختمانی و حتی معادن با تعدیل نیرو مواجه شدند. اما سوالی که هم اکنون مطرح می‌شود این است که با توجه به تاثیر رونق بازار مسکن بر صنایع بورسی از قبیل انبوه‌سازی، سیمان، فلزات اساسی و کاشی و سرامیک و از سوی دیگر توقف نقدینگی برای مدت یک سال در بانک‌ها برای دریافت وام جدید، آیا مصوبه اخیر شورای عالی پول و اعتبار می‌تواند رونق مسکن و به‌طور همزمان رونق صنایع مختلف را به همراه داشته باشد یا خیر. با توجه به اینکه روند شاخص بورس در یک سال اخیر به گونه‌ای بوده است که سایه بی‌اطمینانی را در بازار سنگین‌تر از گذشته کرده است کارشناسان از نبود نقدینگی در این بازار به‌عنوان اصلی‌ترین مشکل یاد می‌کنند. برخی کارشناسان معتقدند هر گونه مدل برای افزایش خرید و فروش و خروج مسکن از رکود به رونق در بسیاری از صنایع وابسته حاضر در بورس کمک می‌کند و همین امر می‌تواند رونق قابل توجهی را به بازار سهام روانه کند.

مخاطبان مسکن و بازار سهام متفاوتند

علی اسلامی بیدگلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» رونق بازار مسکن را زمینه‌ساز رونق بازار سرمایه دانست و گفت: اجرایی شدن طرح وام مسکن می‌تواند تاثیر ویژه‌ای بر اقتصاد کل کشور بگذارد و این می‌تواند از آن نسبتی که مد نظر است تسهیلات بیشتری را در دسترس قرار دهد و این امر می‌تواند ساخت و ساز را در بازار رونق بیشتری دهد و خیلی از صنایع دیگر را به حرکت در آورد.

وی همچنین در رابطه با تحولات نقدینگی با توجه به شرایط اعطای این وام در بازار سهام گفت: در این رابطه باید ابزار‌ها و روش‌هایی مانند استفاده از اوراق تسهیلات مسکن در نظر گرفته شود تا متقاضیان بتوانند با فشار کمتری سرمایه خود را در اختیار بانک‌ها قرار دهند. وی در ادامه افزود: باید به اهمیت ابزارهای تامین مالی مسکن و بازار مسکن به‌عنوان یکی از بازارهای بسیار مهم در کشور تاکید ویژه‌ای کرد. صندوق‌های زمین و ساختمان و صندوق املاک و مستغلات از مهم‌ترین ابزارهای بازار مسکن برای ساخت و بهره‌برداری این بازار هستند که نبود نگاه تامین مالی به این صندوق‌ها از اصلی‌ترین عارضه‌های آنها در سال‌های پیشین بوده است. اسلامی بیدگلی همچنین درخصوص اظهارنظرها درخصوص خروج نقدینگی از بازار سهام و ورود به بازار مسکن با اشاره به تفاوت در نوع و جنس سرمایه‌گذاری گفت: جنس مخاطبان استفاده از این تسهیلات با یکدیگر متفاوت است. در شرایط فعلی کمتر پیش می‌آید که فردی سرمایه خود را در بازار سهام فعال کند و فاقد مسکن باشد. اصولا افرادی که خواستار وام مسکن هستند فعالیت قابل توجهی در بازارسهام ندارند و با خروج این نقدینگی نمی‌توانند تاثیر قابل توجهی در این بازار به جا بگذارند. وی در پایان به برآیند این تحولات در بازار سهام اشاره کرد و گفت: به‌طور کلی بازار سرمایه با اجرای دقیق این مصوبه می‌تواند وارد کانال جدیدی شود و با رونق قابل توجهی روبه‌رو‌ شود. اگر این دیدگاه که سرمایه‌ای وارد بازار مسکن شده هم درست باشد همین نقدینگی می‌تواند رونق بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مصالح ساختمانی را به همراه داشته باشد. همچنین مسکن می‌تواند موتور تولید در کشور را به حرکت درآورد. به عبارتی سیاست خروج مسکن از رکود به کمک تزریق نقدینگی به جامعه، در بخش‌های گسترده‌ای زمینه رونق کار و تولید را فراهم می‌کند.

بازار سهام در روزی که گذشت

روز گذشته نمادهای تاثیرگذار در افزایش شاخص شامل سرمایه‌گذاری امید، همراه اول و ارتباطات سیار ایران، پتروشیمی خلیج فارس و کشتیرانی جمهوری اسلامی بوده‌اند. همچنین نماد شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، مخابرات ایران و پتروشیمی مبین در کاهش شاخص اثرگذار بودند. دیروز نمادهای پربیننده مربوط به پالایش نفت بندرعباس، ایران‌خودرو، بانک صادرات ایران، پارس خودرو، پتروشیمی مبین، بانک ملت و گسترش نفت و گاز پارسیان بودند. در بازار فرابورس نیز شاخص کل بدون تغییر در رقم ۷۱۴ واحد ایستاد و ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به ۵۸ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران فرابورسی ۵۱۰ میلیون برگ بهادار را در قالب ۲۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۰۷ میلیارد تومان یعنی بیش از دو برابر معاملات بورس اوراق بهادار دادوستد کردند. دیروز نمادهای پربیننده فرابورسی در شرکت‌های توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت تهران، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، گروه پتروشیمی سرمایه ایرانیان، گروه سرمایه‌گذاران میراث فرهنگی و قاسم ایران بودند.