خبرگزاری فارس: مدیرعامل ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت پهنای باند داخلی کشور ۴ ترابیت است که در سال ۹۴ باید به ۱۰ ترابیت برسد، گفت: معادل ۲۰ درصد افزایش ظرفیت پهنای باند داخلی برای پهنای باند خارجی نیز ظرفیت ایجاد می‌شود.محمود خسروی گفت: بر اساس برنامه تنظیم شده شرکت زیرساخت توسعه پهنای باند داخلی در دستور کار است. در سال ۹۳ پهنای باند ۴ ترابیت بوده که امسال باید به ۱۰ ترابیت برسیم و تاکنون ۵/ ۳ ترابایت آن محقق شده است. مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: البته اهداف برنامه پنجم از این ارقام کمتر بود. در دولت جدید طبق آیین نامه بند الف ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه تغییر کرده و با توجه به اعتبار امیدوارم به این اهداف برسیم.

وی توضیح داد: افزایش ظرفیت پهنای باند داخلی در قالب ۲ پروژه «تدبیر ۱» و «امید ۱» اجرا خواهد شد که مناقصه «امید ۱» درحال انجام است و قرارداد پروژه «تدبیر ۱» نیز در روزهای آینده منعقد خواهد شد. وی توضیح داد:‏ پروژه «تدبیر ۱» برای افزایش ظرفیت شبکه انتقال و پروژه «امید ۱» در رابطه با شبکه IP است. از این رو ابتدا باید پروژه «تدبیر ۱» و سپس پروژه «امید ۱» انجام شود تا شبکه انتقال که سخت‏تر است آماده شود، سپس شبکه IP روی شبکه انتقال قرار ‏گیرد.خسروی خاطرنشان کرد:‏ پیش‏بینی می‏کنیم بیش از هزار میلیارد تومان در پروژه‏های زیرساختی در سال ۹۴ هزینه شود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت تصریح کرد: در کنار توسعه پهنای باند داخلی، توسعه پهنای باند خارجی نیز در دستورکار است. منطق توسعه این است که به هر اندازه پهنای باند داخلی افزایش می‏یابد معادل ۲۰ درصد آن برای پهنای باند خارجی نیز ایجاد ظرفیت شود.