دعوت  ایران  از سرمایه‌گذاران کروات

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، خواستار اختصاص امکانات بیشتر از سوی سازمان جهانی جهانگردی و پشتیبانی از برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران شد. به گزارش میراث آریا، مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که برای شرکت در یکصدمین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی به کرواسی سفر کرده بود، در دیدار با طالب ریفاعی، دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی، ضمن تاکید بر عزم دولت تدبیر و امید برای گسترش فعالیت‌های گردشگری به‌ویژه جذب گردشگران خارجی، از سازمان جهانی جهانگردی خواست که از ایران پشتیبانی کنند.

در همین خصوص، طالب ریفاعی برای حمایت از برنامه‌های ایران و اختصاص امکانات آموزشی و پژوهشی در راستای توانمندسازی برنامه‌های اعلام شده ایران در برنامه ششم اعلام آمادگی کرد.

دعوت سلطانی‌فر از سرمایه‌گذاران کرواسی

در این سفر همچنین، سلطانی‌فر با همتای کروات خود و دیگر مقامات کرواسی ازجمله رئیس پارلمان و نخست‌وزیر این کشور دیدار و درباره گسترش روابط دوجانبه و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مربوط به گردشگری گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

معاون رئیس‌جمهوری در دیدار با یوسپ لکو، رئیس پارلمان کرواسی که در محل پارلمان این کشور به گفت‌وگو نشستند، ضمن تشکر از فراهم شدن زمینه ملاقات با ریاست پارلمان کرواسی و ابراز حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران از توسعه روابط میان دوکشور تاکید کرد: ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین دو کشور بسیار بیش از آن چیزی است که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد و اکنون زمان مناسبی است که حجم روابط اقتصادی و گردشگری فی‌مابین به سطح بالاتری ارتقا یابد.

سلطانی‌فر با تشریح ظرفیت‌های کشورمان در زمینه نفت و گاز، اظهار کرد: کرواسی می‌تواند در زمینه صدور گاز ایران به اروپا، جایگاه خوبی داشته باشد. وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته در ایران برای جذب ۲۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۲۵ از فعالان گردشگری کرواسی دعوت کرد تا به‌منظور سرمایه‌گذاری در این حوزه به‌ویژه در ساخت هتل و اقامتگاه گردشگری مشارکت کنند.

در این نشست، رئیس پارلمان کرواسی هم ضمن خوش آمدگویی، سفر معاون رئیس‌جمهوری ایران برای شرکت در نشست مذکور را نشانه مثبتی در روند رو به رشد روابط و همکاری‌های دو کشور تلقی کرد و با اشاره به تبادل هیات‌های بلندپایه در سال گذشته ازجمله سفر معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه کرواسی به تهران، وزیر گردشگری و همین‌طور سفر علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی به کرواسی، اظهار امیدواری کرد که این ملاقات‌های دوجانبه منجر به توسعه روابط اقتصادی فی مابین شود.

«لکو» حمایت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را جزء سیاست‌های اصولی دولت کرواسی قلمداد کرد و گفت: امیدواریم با نهایی شدن توافق جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ و رفع تحریم‌ها، جایگاه ایران در جامعه جهانی ارتقا یابد.

در این سفر که همزمان شده بود با یکصدمین سال به رسمیت شناخته شدن دین اسلام در کرواسی، سلطانی‌فر ضمن ابراز خرسندی از جایگاه و حقوق برابر برای مسلمانان کرواسی، اظهار کرد: با وجود اینکه کشورهای مسلمان منطقه ما درگیر مشکلات امنیتی فراوانی هستند، ایران دارای ثبات و امنیت بالایی است؛ به گونه‌ای که قطارهای گردشگری از اروپا، مسافت ۱۵۰۰ کیلومتری به ایران را طی کرده و در کمال آرامش از کشورمان بازدید می‌کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، همچنین با مدیر موزه میمارا کرواسی دیدار کرد و ضمن بازدید از این موزه، آن را را زیبا و دارای آثاری ارزشمند از هنرمندان دنیا دانست.

وی همچنین با اشاره به توسعه موزه ملی گفت: موزه‌های ایران برای برگزاری و مشارکت در برنامه‌های مشترک با موزه‌های دیگر کشورها آمادگی دارند.

توگومیر لوکشیچ، مدیر موزه میمارا کرواسی نیز در این دیدار با اشاره به سه دور سفر خود به ایران و بازدید از شهرها و موزه‌های زیبای ایرانی، از همکاری خوب خود با سفارت و رایزنی فرهنگی و همچنین موزه‌های ملی و معاصر ایران خبر داد و در مورد همکاری متقابل با موزه‌های ایران ابراز علاقه‌مندی کرد.

در اجلاس شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری ملل متحد که صدمین نشست آن در کرواسی برگزار شد، اولویت‌ها و فعالیت‌های این سازمان گردشگری در سال گذشته و سال‌جاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این نشست روز چهارشنبه ۶ خردادماه آغاز و به مدت ۳ روز در شهر رووین کرواسی ادامه یافت و روز گذشته به‌کار خود پایان داد.