جنگ سرد بر سر فوتبال عکس: AFP
گروه ورزش: اتفاقات فیفا دنیا را به‌هم ریخته است. حالا دیگر مساله حتی از دایره فوتبال خارج شده و پای سیاست و مردان تاثیرگذار آن هم وسط آمده است.
فساد در فوتبال، دولت‌های بزرگ را مقابل هم قرارداد
جنگ سرد!

با دستگیری تعدادی از مدیران با نفوذ فیفا باردیگر پرونده فساد و تبانی در دادن میزبانی مسابقات جام جهانی به دو کشور قطر و روسیه بلوایی جهانی به راه انداخته است. این بار جنگ، جنگ بلاتر و مقامات فوتبال کشورهای دنیا نیست، این بار پای پوتین، اوباما و اعراب به میان کشیده شده است و سنگر مطمئنی که بلاتر برای خود ساخته بود دیگر برایش جای امنی نیست.جنگ سردی که بازهم روسیه و آمریکا را دردو موضع کاملا خصمانه نسبت به یکدیگر قرارداده است. دادستان‌های آمریکایی بیش از ۲۰ مقام فدراسیون جهانی فوتبال را به اخاذی، کلاهبرداری و پولشویی شامل صد‌ها میلیون دلار ظرف دو دهه اخیر متهم کردند. آنها گفتند ده‌ها مورد فساد از جمله یکی در ارتباط با اعطای میزبانی جام جهانی به آفریقای جنوبی را کشف کرده‌اند. همچنین اسنادی را یافته‌اند که توضیح می‌دهد ارائه امتیاز میزبانی به روسیه و قطر با رانت و رشوه بوده است.معاون وزیر دادگستری آمریکا در این ارتباط گفته است این تازه شروع ماجرا است و تا مدت‌ها فقط باید منتظر کشف جرم و تخلف و انواع فساد دیگر بود. لورتا لینچ، وزیر دادگستری آمریکا روز گذشته در تشریح جزئیات این پرونده گفت که بعضی مدیران مدعی فیفا از موقعیت خود برای گرفتن رشوه استفاده کردند. این رویه بارها سال به سال و تورنمنت به تورنمنت ادامه داشت. آنها کسب‌وکار جهانی فوتبال را به فساد کشاندند.

جنگ در سطح رئیس‌جمهورها
در مقابل این ادعاها طرف روس که اتهاماتی هم متوجه آن شده و تهدید می‌شود که میزبانی‌اش گرفته خواهد شد به شدت واکنش نشان داده است. آن هم درسطح بالاترین مقام یعنی«پوتین». به گزارش خبرگزاری فارس، پوتین با بیان اینکه هیچ‌یک از مقامات فیفا آمریکایی نیستند، گفت که این کشور نظام حقوقی‌اش را به دیگران تحمیل می‌کند و می‌خواهد همگی تابعی از آنها شوند. او می‌گوید: «این اقدام نقض آشکار مقررات داخلی سازمان‌های بین‌المللی است. این سازمان‌ها خود دارای کمیته انضباطی و حقوقی هستند و در این رابطه نخست باید به این دستگاه‌ها اعتماد کرد و اگر آنها نتوانستند، کار را به مراجع بالاتر سپرد نه آن‌که مستقیما ماجرا به ابرقدرت‌ها سپرده شود.به یاد می‌آوریم که چقدر سپ بلاتر را تحت فشار گذاشته بودند تا از اعطای میزبانی جام جهانی به روسیه جلوگیری شود. لطفا آن سنگ‌اندازی‌ها را به یاد بیاورید.» بلافاصله بعد از این اظهارات تند این بار نخست‌وزیر بریتانیا درمقام پاسخگویی برآمده است. انگلستان که حتی نتوانست با فرستادن دیوید بکام ستاره فوتبال خود به‌عنوان سفیرگرفتن میزبانی۲۰۱۸ آن را به چنگ آورد و قافیه را به روسیه باخت به شدت پیگیر به کرسی نشاندن حرف خود است. به گزارش خبرگزاری فارس دیوید کامرون گفته: «نگرانی‌های پوتین را درک نمی‌کنم، او چرا باید دلخور باشد، ما باید نگران کثیفی و ناپاکی در فوتبال باشیم و از بلاتر با صدای بلند بپرسیم که چرا قطر و روسیه میزبان جام جهانی شده‌اند؟ کسانی که بازداشت شده‌اند نیروهای رسمی فیفا بوده‌اند که بدون اجازه بلاتر حق انجام هیچ کاری نداشته‌اند و باور نداریم که بلاتر در جریان این فساد تاریخی نباشد.»

بلاتر در موضع دادستان نه متهم
نکته جالب اینکه سپ بلاتر نه تنها اتهامات زیرمجموعه‌اش را متوجه خود نمی‌داند که اطمینان هم داده که در انتخابات فیفا شرکت می‌کند و حتی خود را پیگیر کشف اتفاقات و ترمیم چهره فیفا معرفی می‌کند. سپ بلاتر در مراسم سخنرانی افتتاحیه شصت‌و‌پنجمین نشست کنگره فیفا با تاکید بر برگزاری انتخابات ریاست فیفا سر موعد مقرر (دیروز) گفت: «اتفاقات اخیر بی‌سابقه و لحظات دشواری برای فیفا است. حوادث روز چهارشنبه سایه‌ سنگینی بر فوتبال و کنگره این هفته انداخت. اگر اتهامات افراد بازداشت شده به اثبات برسد، شرم و حقارت برای فوتبال خواهد آورد و انتظار تغییر از ما خواهد بود. نمی‌توانیم اجازه دهیم شهرت فیفا بیشتر از این به تیرگی کشیده شود. چند ماه آینده کار آسانی در پیش نخواهیم داشت و مطمئن هستم اخبار بد در راه خواهند بود. به هر حال ما این فرصت را داریم تا در راه طولانی و دشواری که در پیش خواهیم داشت به بازسازی اعتماد بپردازیم.»
در پی این اتفاقات اتحادیه فوتبال اروپا معتقد بود که کنگره فیفا باید به تعویق بیفتد و انتخابات جدید ریاست فیفا در فاصله ۶ ماه آینده برگزار شود. میشل پلاتینی، رئیس یوفا هم تاکید کرد که بلاتر باید از سمت خود کناره‌گیری کند. با این حال رئیس فیفا قصد استعفا ندارد و می‌خواهد متخلفان مجازات شوند: «اجازه نمی‌دهم کار اشتباه چند نفر کار آنهایی را که سخت برای فوتبال تلاش کرده‌اند، زیر سوال ببرد. از این رو با مقامات همکاری لازم را خواهیم داشت تا افرادی که در این تخلف سهیم بوده‌اند، دستگیر و مجازات شوند.»

جنگ سرد بر سر فوتبال