یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

گره شاخص در کانال ۶۳ هزار واحدی
شاخص کل بورس تهران با افت هفتگی نیم درصدی برای دوازدهمین روز متوالی در کانال 63 هزار واحدی باقی ماند. به دنبال رسیدن قیمت‌ها به سطوح مناسب کاهش عرضه سهام را شاهد هستیم، این در حالی است که تقاضا نیز به علت نبود محرکی جدی، ضعیف باقی مانده است؛ این موضوع مهم‌ترین عامل کاهش شدید دامنه نوسانات و حجم معاملات روزانه در بورس تهران است؛ بنابراین نه تنها از نظر متغیرهای بنیادی، قیمت‌ها در بازار سهام به ارزش ذاتی و حتی کمتر از آن نزدیک شده‌اند، بلکه از منظر تکنیکال نیز رسیدن شاخص کل به سطح 60 هزار واحدی در اواخر شهریور 92، به گونه‌ای بوده است که هنوز بازگشت به کمتر از این کانال را مشاهده نکرده‌ایم. با این حال انتظار می‌رود تا زمانی که محرکی جدی در این بازار شکل نگیرد، روزهای کم‌نوسان بازار سهام ادامه یابد.


بازار ارز

رشد دلار با تحریک تقاضا در بازار ارز
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با رشد نیم درصدی مواجه و به قیمت 3330 تومان معامله شد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، معاملات در بازار ارز تا حدود زیادی به سوی تقاضای واقعی هدایت شده است. در این شرایط، عدم انتشار خبر مشخص از مذاکرات هسته‌ای باعث شده است که معامله‌گران این بازار در حالت انتظاری قرار گیرند. با این حال مطابق با معاملات هفته گذشته، همراه با افزایش تقاضا در بازار در اثر عواملی مانند تقاضا از سوی معامله‌گران بازار سکه (به منظور حفظ قیمت سکه) و افزایش تقاضای خارجی ارز، رشد آرام قیمت دلار رخ می‌دهد. البته بار دیگر افزایش عرضه از سوی صرافی‌ بانک‌ها، از رشد بیشتر قیمتی در این بازار جلوگیری کرد. همچنین، اختلاف قیمت ارز آزاد و مبادله‌ای همچنان رو به کاهش است (حرکت بازار ارز به سمت تک‌نرخی شدن).

بازار سکه

سکه در مرز ارزش ذاتی
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با افت 5/ 0 درصدی مواجه و به قیمت 935 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، با وجود افت قیمت اونس طلا در بازار جهانی (معادل 7/ 1 درصد)، مشاهده شد سکه مطابق روند یک سال اخیر، همبستگی قیمتی بیشتری با ارز در مقایسه با اونس دارد؛ در نتیجه، رشد قیمتی دلار مانع از افت شدید قیمت سکه در بازار داخل شد. به این ترتیب، حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) تخلیه و سکه به ارزش ذاتی خود نزدیک شده است. در این شرایط، باید در انتظار نوسانات قیمتی دلار، همراه با تغییر تقاضا و همچنین اونس بود، نگاه این بازار به آمار تولید ناخالص آمریکا است. در این میان، در صورت فشار بازارهای اثرگذار، کف 930 هزار تومانی نیز می‌تواند از قیمت سکه حمایت کند.


بازار طلای جهانی

فشار «دلار»، حمایت «یونان»
دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1190 دلار معامله می‌شد. انتشار آمار مناسب از اقتصاد آمریکا رشد شاخص دلار را به دنبال داشت. با فشار شاخص دلار، قیمت اونس در روز پنج‌شنبه تا سطح 1181 دلار نیز ریزش داشت؛ در ادامه اما، نگرانی‌های موجود درباره خروج احتمالی یونان از حوزه یورو، تضعیف بازارهای سهام و ثبات نسبی شاخص دلار تا حدودی از قیمت‌ها حمایت کرد. در این میان، می‌توان به نشست گروه هفت اقتصاد بزرگ (G7) اشاره کرد که موضوع اصلی آن به حل بحران یونان اختصاص دارد. از سوی دیگر، همچنان انتظار معامله‌گران بازار طلا برای زمان نهایی افزایش نرخ سود آمریکا مشاهده می‌شود؛ در این خصوص، انتشار مجدد آمار تولید ناخالص داخلی (GDP) آمریکا در سه ماه نخست که امکان پوشش آن در این گزارش نبود، نیز می‌تواند سیگنالی برای این اقدام باشد.


بازار اوراق مسکن

ناتوانی عبور از سقف ۷۵ هزار تومانی
اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت هفتگی 2 درصدی به قیمت 72 هزار و 594 تومان معامله شدند. با وجود رسیدن قیمت‌ها به 75 هزار تومان در اواسط هفته، این سقف مقاومتی اجازه رشد بیشتر قیمت‌ها را نداد. در این شرایط، سیاست‌ها مطابق با انتظارات این بازار پیش رفت؛ به طوری که کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و مجوز ارائه تسهیلات جدید مسکن با سقف بالاتر، فشار بیشتری بر قیمت «تسه»های فعلی وارد کرد (به علت سقف وام کمتر و نرخ سود واقعی بالاتر). با این حال، زمانبر بودن تسهیلات جدید (نیازمند یک سال سپرده‌گذاری در بانک مسکن) و بالا بودن سود دریافت تسهیلات مسکن از سایر بانک‌ها (21 درصد) سبب شده قیمت «تسه»ها برای متقاضیان فعلی مسکن همچنان جذابیت داشته باشد. برآیند این دو موضوع موجب محدودیت حرکت قیمتی اوراق در دامنه 75-70 هزار تومانی شده است.

بازار نفت

برآیند صفر عوامل ضد و نقیض
دیروز ساعت 16، نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 58 دلار بر بشکه معامله می‌شد که تقریبا معادل قیمت چهارشنبه بود. گرچه رشد شاخص دلار آمریکا بر قیمت نفت فشار وارد کرده و باعث ریزش قیمت‌ها به سطح 57 دلاری نیز شده بود، اما کاهش 8/ 2 میلیون بشکه‌ای موجودی نفت تجاری آمریکا در هفته منتهی به 22 مه که بسیار بیشتر از انتظار بازار بود، از قیمت‌ها حمایت کرد. این موضوع که نشان از افزایش تقاضا دارد موجب خوش‌بینی کارشناسان به بهبود وضعیت بازار نفت نیز شده است. با این حال، یک نکته مهم دیگر در این بازار، افزایش تولیدات آمریکا (در هفته یادشده) به بیشترین مقدار خود در 43 سال اخیر بود. این موضوع نشان می‌دهد با وجود کاهش تعداد دکل‌های حفاری شیل، تولیدات نفت به علت پیشرفت فناوری شکست هیدرولیک در آمریکا، همچنان به قوت خود باقی است.