واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران در ماه آوریل نسبت به ماه قبل ۱۲ درصد افزایش یافت و به بالاترین رقم در ۴ ماه اخیر رسید. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران در ماه آوریل نسبت به ماه قبل۱۲ درصد افزایش یافت و به ۲/۱ میلیون بشکه در روز رسید. این رقم بالاتر از رقم مجاز براساس تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بود. با این حال، صادرات نفت ایران در ۴ ماه نخست امسال تنها اندکی بیش از یک میلیون بشکه در روز بود.

بر‌اساس آمارهای دولتی و آمارهای مربوط به آمد و شد تانکرها، واردات نفت ۴ مشتری عمده نفت ایران (چین، هند، ژاپن و کره جنوبی) از این کشور در ماه گذشته میلادی مجموعا به ۱۷/۱ میلیون بشکه در روز رسید که ۱/۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت و بالاترین رقم از ماه دسامبر تاکنون بود.

ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در دوم آوریل به تفاهمی مقدماتی برای حل اختلاف بر سر برنامه هسته‌ای تهران دست یافتند، اما هنوز اختلاف نظرهای مهمی بین دو طرف باقی مانده است. دو طرف ۳۰ ژوئن را ضرب الاجل دستیابی به توافق جامع هسته‌ای تعیین کرده‌اند.

ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا روز شنبه به ژنو خواهد رفت تا به تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بپیوندد.

تربجورن سولتودت، تحلیلگر موسسه وریسک مپلکرافت، در این باره گفت: «به نظر می‌رسد که عزم کافی در حال حاضر وجود دارد. یک تمدید دیگر بعید است اتفاق بیفتد. بنابراین انعقاد یک توافق در ۳۰ ژوئن یا زودتر از آن محتمل تر از عدم توافق است.»

وی افزود: «لغو کامل تحریم‌های نفتی از اواسط سال ۲۰۱۶ محتمل است.»

واردات نفت چین از ایران در ماه آوریل به بالاترین رقم ۱۱ ماه گذشته رسید و بالاتر از متوسط خرید ۵۵۰ هزار بشکه‌ای این کشور از ایران در سال ۲۰۱۴ بود. میزان خرید نفت چین تقریبا همان مقداری بود که پکن قبل از تشدید تحریم‌های غرب در اوایل سال ۲۰۱۲ از تهران خریداری می‌کرد.