مراسم امضای قرارداد ساخت ۳ هزار دستگاه واگن باری و مسافری با حضور مدیرعامل راه‌آهن، معاونان وی و جمعی از فعالان حوزه ریلی به ارزش یک هزار میلیارد تومان برگزار شد. به گزارش روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، محسن پورسید آقایی، مدیرعامل راه‌آهن در مراسم امضای قرارداد ساخت واگن‌های باری و مسافری گفت: با حضور شرکت‌های خصوصی قرارداد ساخت حدود ۳۱۰۰ دستگاه انواع واگن باری و مسافری به ارزش یک‌هزار میلیارد تومان منعقد شد.

وی با اشاره به عقد قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان به منظور توسعه ریلی در روز گذشته افزود:طبق هدف‌گذاری صورت گرفته امسال ۳۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی در توسعه ریلی باید محقق شود که با احتساب قراردادهای امروز و جذب سرمایه‌گذاری سال گذشته تاکنون ۲۲۰۰ میلیارد تومان در سال جاری جذب سرمایه بخش خصوصی انجام شده است.

به گفته پورسیدآقایی قراردادهای منعقد شده در روز جاری همه به اتفاق سازنده‌های داخلی و تعدادی از آن با مشارکت برخی از سازنده‌ها کنسرسیوم خارجی و با انتقال تکنولوژی انجام گرفته است.مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد:این قراردادها به ارزش هزار میلیارد تومان با هدف حمایت از تولید داخل و بین شرکت‌های ریلی و واگن‌سازهای داخلی با احتساب انتقال تکنولوژی انجام شد.

براساس این گزارش؛ در این مراسم در اولین قرارداد ساخت ۴۰۰ دستگاه واگن لبه بلند بین شرکت‌ واگن‌سازی کوثر و شرکت تجارت کوشش به امضا رسید؛ شرکت سازنده مدعی شد که این واگن‌ها را ظرف ۶ ماه ساخته و تحویل می‌دهند.

در قرارداد دوم بین واگن‌سازی کوثر و کراکوف اوکراین و شرکت بناگستر سرانه مقرر شد ۴۵۰ دستگاه واگن مخزن‌دار ساخته شود.در قرارداد سوم تولید هزار دستگاه واگن باری و یکصد دستگاه واگن مسافری بین شرکت واگن پارس و ریل ترابرسبا به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان به امضا رسید.

در ادامه این مراسم قرارداد چهارم میان شرکت واگن پارس برای ساخت ۲۰۰ دستگاه واگن لبه بلند شش محوره برای شرکت توکاریل منعقد شد و در قرارداد پنجم که بین واگن‌سازی کوثر، شرکت ریم روسیه، شرکت ریلی جوپار و شرکت کوپه واگن منعقد شد، مقرر گردید ۳۰۰ دستگاه واگن کانتینربر و ۶۰۰ دستگاه واگن حمل خودرو توسط متخصصان داخلی اجرا شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد انجمن صنایع ملی و انجمن تعمیرات و نگهداری صنایع ریلی با یکدیگر ادغام شوند.