جنگی با آمریکا نداریم
گروه جهان: «ابو محمد الگولانی»، رهبر جبهه النصره، در مصاحبه با الجزیره اعلام کرد که هدف و ماموریت اصلی این گروه ساقط کردن بشار اسد در سوریه است. او در این مصاحبه اختصاصی اعلام کرد: شاخه القاعده در سوریه هیچ قصدی برای هدف قرار دادن غرب ندارد مگر اینکه غرب ما را تحریک به این کار کند. الگولانی می‌گوید: «ما فقط اینجا هستیم تا یک ماموریت را به انجام رسانیم: مبارزه با اسد و حزب‌الله و دیگران.» الگولانی با اشاره به اینکه «دستورات روشنی دریافت کرده‌ایم تا غرب را هدف قرار ندهیم»، افزود: «به ما گفته شده نباید از سوریه به‌عنوان سکوی پرتاب برای هدف قرار دادن آمریکا یا اروپا استفاده کنیم تا ماموریت اصلی‌مان که مبارزه علیه سوریه است خدشه‌دار نشود. شاید القاعده این کار را انجام دهد اما نه در اینجا در سوریه.»
او با تهدید ضمنی آمریکا افزود: «هدف ما گشودن جبهه نبرد با آمریکا نیست اما اگر آنها مواضع ما را همچنان مورد حمله قرار دهند باید منتظر پاسخی مشابه باشند. هر کسی حق دارد از خود دفاع کند.» الگولانی با اشاره به اینکه غرب از دولت اسد حمایت می‌کند، افزود: «غرب، النصره را هدف می‌گیرد چرا که ما تهدیدی واقعی و جدی برای اسد هستیم.» او می‌گوید: گروهی به نام خراسان وجود ندارد؛ آمریکایی‌ها با جعل این عنوان خواستند با فریب افکار عمومی ما را هدف قرار دهند. رهبر النصره می‌گوید: داعش بزرگ‌ترین و جدی‌ترین تهدید برای این گروه است. الگولانی می‌گوید: «ما در سه جبهه در حال جنگ هستیم: در یک جبهه نیروهای اسد علیه ما می‌جنگند، در جبهه دیگر حزب‌الله لبنان و در جبهه سوم داعش علیه ما می‌جنگد.» این رهبر النصره می‌گوید: با وجود حمایت اقلیت علوی از اسد اما ما به دنبال هدف قرار دادن آنها نیستیم.

سقوط اریحا
در تحولی دیگر سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، اعلام کرد که ائتلافی از گروه‌‌های شبه‌نظامی مخالف بشاراسد پس از نبردی طولانی و خشونت‌بار توانستند روز پنج‌شنبه ۲۸ مه ‌شهر اریحا را تصرف کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اریحا آخرین شهر استان ادلب در شمال غربی سوریه است که کنترل آن از دست نیروهای حامی بشار اسد خارج شده است. به گزارش نیویورک‌تایمز، ائتلاف «جیش الفتح»، متشکل از چند گروه از شبه‌نظامیان اسلام‌گرا و چند گروه ملی‌گرای سوری است که از سوی آمریکا هم حمایت می‌شوند. ائتلاف نوظهور «جیش الفتح» در اواخر ماه مارس مرکز استان ادلب و اواخر آوریل شهر مهم جسر الشغور را تسخیر کرده بود. والری آموس، رئیس امور انسانی سازمان ملل، روز پنج‌شنبه خواستار اقدام جمعی شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به «توحش و سلاخی» در این کشور شد.

آغاز آموزش شورشیان در خاک‌ترکیه
دولت آمریکا آموزش شورشیان سوری در‌ترکیه را برای مبارزه با داعش آغاز کرد. یک مقام آمریکایی ۲۸ مه ‌به رویترز گفت: «یک هفته پیش‌تر هم همین برنامه در اردن آغاز شده بود.» این مقام آمریکایی که به شرط فاش نشدن نامش سخن می‌گفت، جزئیاتی از تعداد اولین گروهی که در‌ترکیه آموزش دیدند یا جزئیاتی در مورد تاریخ دقیق آن اعلام نکرد. پنتاگون هم در این رابطه اظهارنظر نکرد. به گزارش حریت، دولت اوباما می‌گوید هدف از آموزش این نیروها هدف قرار دادن داعش است نه نیروهای وفادار به اسد. ایالات‌متحده اعلام کرده فقط ۵ هزار نفر از این مبارزان را در سال آموزش می‌دهد. این باعث می‌شود بخشی از نیروهای آمریکا در «زمین» هم حضور یافته و به نبرد زمینی با داعش بپردازند. تاکنون آمریکا فقط به حملات هوایی محدود بسنده کرده است هرچند درعملیاتی ویژه یکی از رهبران ارشد داعش در ماه جاری را کشت.