گروه جهان: هفته‌ای که گذشت عربستان سعودی چند نفر را اعدام کرد. روز سه شنبه خبرگزاری رسمی «سعودی پرس» اعلام کرد که «عوا الرُوَیلی» و «لافی الشماری» به دلیل قاچاق آمفتامین در منطقه شمالی جوف اعدام شدند. همین خبرگزاری روز چهارشنبه اعلام کرد که «حسین دقریری» از استان جنوبی جازان به دلیل قتل، اعدام شد. عربستان برای جرائم جزئی هم حکم اعدام صادر می‌کند. گفته می‌شود در سال 2015 دست کم 89 نفر در این کشور اعدام شده‌اند. این آمار بسیار بیش از آمار سال 2014 است. در واقع، از سال 2008 به بعد، آمار اعدام‌های سال 2015 بیشترین تعداد اعدام‌ها در این کشور بوده است. به گزارش واشنگتن‌پست، «اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، عربستان سعودی تا پایان سال جاری بیش از 214 اعدامی خواهد داشت.» اگر چنین شود، سال 2015 سال پرکاری برای «جلادان» سعودی بوده است.(به تازگی وزارت خدمات اجتماعی در این کشور خواستار استخدام جلاد شده بود). در نظام مبهم عدالت کیفری در عربستان سعودی، تمام این اطلاعات هم مبهم است و ممکن است تعداد اعدام‌ها بسیار بیش از آن چیزی باشد که فاش می‌شود. این کل آمار اعدام در عربستان است که جامعه بین‌المللی به آن پی برده و بدیهی است اعدام‌هایی وجود دارد که هنوز ناشناخته است و خبری از آن منتشر نشده است. به گزارش واشنگتن پست، این افزایش آشکارا قابل توجه است و این زمانی نگران‌کننده می‌شود که دو اتفاق مهم در عربستان را در نظر بگیریم: یکی مرگ ملک عبدالله و دیگر انتقادهای بین‌المللی از عملکرد این کشور در چند سال گذشته.
قابل درک است که مردم روی کار آمدن ملک سلمان، پادشاه جدید عربستان را به افزایش اعدام‌ها در این کشور نسبت می‌دهند. در مدت زمان اندکی که وی بر تخت سلطنت نشسته است تغییرات چشمگیری در سیاست‌های داخلی این کشور رخ داده که با حمله به یمن آغاز شد. فارغ از اینکه نقش سلمان چه هست اما واقعیت این است که اعدام‌ها به پیش از او یعنی به دوران ملک عبدالله باز می‌گردد. اوت گذشته، ماه‌ها پیش از مرگ عبدالله، عربستان سعودی 26 نفر را گردن زد. گروه‌های حقوق بشری به شدت هشدار دادند. «ساران لی ویتسون»، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای در 21 اوت گفت: «موج اعدام‌ها لکه سیاهی بر کارنامه حقوق بشری این پادشاهی است.»
برخی کارشناسان گمان می‌کنند تحولات بین‌المللی بر سیاست داخلی این کشور سایه افکنده است. این تحولات باعث خشن شدن سعودی‌ها در عرصه داخلی و خارجی شده است. جنگ یمن، تحولات سوریه و عراق و بحرین نه تنها سیاست تهاجمی عربستان در خارج از مرزهای این کشور را نمایان ساخت، بلکه بر شدت بحران‌های داخلی این کشور هم افزود. در واقع، دولت سعودی برای مهار بحران‌های احتمالی در داخل و زهر چشم نشان دادن به مخالفان این اعدام‌ها را که عمدتا به دست جلاد صورت می‌گیرد، در میادین عمومی انجام می‌دهد تا غیرقابل گذشت بودن خود در قبال اعتراضات را نشان دهد. واشنگتن‌پست به نقل از تحلیلگران می‌افزاید علت دیگر این خشونت‌ها شاید ترس از قدرت‌گیری داعش در داخل عربستان باشد. دولت با نشان دادن شدت خشونت در اعدام‌ها می‌خواهد این پیام را به «داعشی‌های وطنی» مخابره کند که ایستادن در برابر دولت عاقبتش جز گردن‌زنی در انظار عمومی نخواهد بود. اما پرسش این است که آیا داعشی‌ها از چنین رفتارهایی می‌هراسند؟ داعشی‌ها خود با توسل به این خشونت ها، می‌خواهند ابهت خود رابه دیگران نشان دهند اما آیا پادشاهی سعودی می‌تواند با حربه خود به جنگ داعش برود؟
با این حال، «علی عبدوبیسی»، مدیر سازمان اروپایی- سعودی برای حقوق بشر که در برلین مستقر است، می‌گوید: احتمالا فقر می‌تواند عامل دیگری برای موج اعدام‌ها باشد. پول نفت اساسا به جیب نخبگان می‌رود و آنچه به دست مردم می‌رسد، به‌صورت قطره چکانی است. در واقع، بسیاری از اتهاماتی که دولت عربستان اعلام می‌کند، مربوط به مواد مخدر است. به گزارش رویترز، برخی دیپلمات‌ها تخمین می‌زنند انتصاب برخی قضات جدید به چنین رویکردی دامن زده است. در واقع، «این اعدام‌ها می‌تواند نتیجه عملکرد بهتر بوروکراسی باشد.»