گروه جهان: در اواخر ماه آوریل فرمانده یکی از واحدهای نخبه نظامی تاجیکستان ناپدید شد. خویشانش می‌گفتند «سرهنگ گل‌مراد خالیموف» که فرمانده نیروهای ویژه وزارت کشور تاجیکستان بود، به سفر کاری رفته است. شایعات دیگر می‌گوید: او پس از بگومگو با همکارانش در نشستی با مقام‌های عالی ناپدید شده است. اکنون اما این احتمال بیشتر مطرح است که خالیموف به سوریه رفته و به خلافت خودخوانده پناهنده شده است. به گزارش واشنگتن‌پست، در فیلم ویدئویی که به‌صورت آنلاین پخش شد، خالیموف با لباس مشکی به سبک داعش نشان داده شد. او در این فیلم اذعان کرد که به داعش پیوسته است. با این توصیف، او یکی از عالی‌رتبه‌ترین مقام‌ها از منطقه آسیای مرکزی است که به داعش ملحق شده است.
گفته می‌شود امام‌علی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان که از بازماندگان دوران شوروی است،رویکرد سختی در برابر مناسک اسلامی اتخاذ کرده است. به گزارش واشنگتن‌پست، محدودیت‌های او بر فعالیت‌های اسلامی یکی از دلایل پیوستن خالیموف به داعش بود. خالیموف آموزش‌هایی از سوی ارتش روسیه و آمریکا نیز دیده بود. بسیاری از تاجیک‌ها زندگی محقرانه‌ای دارند و بسیاری مجبورند برای گذران زندگی به روسیه بروند و در این کشور هم در معرض تبعیض و سوءاستفاده نژادی قرار می‌گیرند.

عملیات فریب
زنان در خلافت خودخوانده اسلامی نقش مهمی در انتشار تبلیغات داعش دارند. یک گزارش تحقیقی بریتانیایی در همین رابطه می‌گوید زنان فقط برای مساله نکاح به داعش ملحق نمی‌شوند. «موسسه گفت‌وگوهای استراتژیک» و «مرکز بین‌المللی برای مطالعات رادیکالی در کینگ کالج لندن» می‌نویسد یکی از این دلایل «احساس انزوا»ی زنان در جامعه خودشان است؛ احساسی که می‌گوید اجتماعات مسلمان در کشورهای جهان در معرض تهدید است. به گزارش واشنگتن‌پست، محققانی که این گزارش را تهیه کرده‌اند، می‌گویند حدود ۵۵۰ زن در قلمرو داعش زندگی می‌کنند که مهم‌ترین مسوولیت شان «مادر و همسر خوب بودن» است. این محققان می‌گویند برخی از این زنان مشتاق نبرد در خط مقدم هستند، اما بر اساس تفسیر سفت و سخت داعش از شریعت به آنها چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود. «اسمیت»، یکی از این محققان، می‌گوید طولانی‌ترین زمانی که یک زن در حوزه قلمرو داعش مجرد می‌ماند، فقط دو ماه است. زنان آگاهند که ازدواج شان شاید دوام زیادی نداشته باشد. محققان با استفاده از رسانه‌های مجازی، حدود ۱۰۰ زن از ۱۵ کشور را که در قلمرو داعش زندگی می‌کنند، مورد بررسی قرار داده‌اند. بیشتر آنها نوجوان یا در دهه ۲۰ عمر خود هستند و جوان‌ترین آنها ۱۳ سال دارد. این زنان تصور می‌کنند زندگی در قلمرو داعش همچون «زندگی در یک جامعه آرمانی» است. بسیاری از زنانی که از زندگی در جامعه غرب خسته شده‌اند بر این تصورند که داعش احترام و کرامت برای آنها به ارمغان می‌آورد؛ اما وقتی با حقیقت زندگی در آنجا مواجه می‌شوند که دیگر راهی برای بازگشت ندارند.