نقدینگی موجود در بازار بسیار کم است و حمایت حقوقی‌ها گهگاه آن هم در صنایع به‌خصوص دیده می‌شود اما حمایتی از سوی بانک‌ها در بازار سرمایه وجود ندارد.
به گزارش «سنا»، علی اصغرزاده صادق، مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه، درخصوص وضعیت بازار در روزهای اخیر گفت: به دلیل کمبود نقدینگی هر خبر مثبتی بابت هر صنعتی تاثیر کوتاه‌مدتی در بازار سرمایه دارد و نمونه آن را درخصوص وام مسکن مشاهده کردیم.
وی در این خصوص افزود: بحث تک‌نرخی شدن بنزین و رشد پالایشی‌ها نیز طی دو تا سه روز این صنعت را با رشد همراه کرد اما دوباره به روال عادی بازار برگشتند. اصغرزاده صادق در ادامه بیان کرد: بازار در انتظار به سر می‌برد؛ با اینکه خبرهای مثبت بسیار زیاد است اما نقدینگی وارد بازار نشده است.
وی دلیل کمبود نقدینگی را این‌طور بیان کرد که موسسات غیرمجازی که سودهای بالایی را بابت سپرده‌ها به مشتریان خود پرداخت می‌کنند معضلی برای بانک‌ها، بازار سرمایه و کل چرخه اقتصادی شده است که امیدواریم با قوانین بازدارنده‌ای که دولت با تصویب مجلس و وزارت دادگستری برای این موسسات وضع می‌کند بتواند از فعالیت این موسسه‌ها جلوگیری کند.
مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه در ادامه اظهار کرد: وزیر اقتصاد چندی پیش به صراحت بیان داشت که دولت هیچ تضمینی بابت سپرده‌های مردم در این موسسات غیر‌مجاز نمی‌دهد و امیدواریم به دنبال سخنان ایشان برخورد قاطعی نیز با این موسسات صورت گیرد تا نقدینگی در کشور به سمت صنایع حرکت کرده و به اقتصاد کشور کمک کند.
وی در ادامه گفت: معلوم نیست سپرده‌هایی که وارد این موسسات می‌شوند و در آن پارک می‌شوند در کدام فعالیت تجاری هزینه می‌شوند که با ۳۰ درصد هزینه مالی و ۲۵ درصد مالیات و ۱۵ درصد حق بیمه بتواند کار کند و سودآوری داشته باشد. اصغرزاده صادق افزود: هم‌اکنون تمام تولید‌کنندگان صنایع، انباشت موجودی کالا دارند و به مشکل فروش برخورده‌اند و روشن نیست که کدام صنعت و فعالیت اقتصادی این وام‌ها را از این موسسات می‌گیرد، مگر اینکه فعالیت‌های واسطه‌گری و مخرب نیاز به وام‌های کلان داشته باشند یا اینکه بنگاه‌های اقتصادی صرفا برای پرداخت و استمهال بدهی‌های خود و جا به جایی پول نیاز به این وام‌ها داشته باشند.
وی با اشاره به خطر این موسسات مالی تصریح کرد: دولت نیز از این موسسات مالی احساس خطر کرده است و نسبت به سرمایه و دارایی ملت هشدار داده است و اگر دولت حمایت کافی به منظور برخورد با این موسسات داشته باشد نقدینگی به سمت صنایع و به نفع بازار سرمایه حرکت خواهد کرد. مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه در ادامه با اشاره به رفع محدودیت‌ها در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از سازمان بورس به دلیل این اقدام تشکر می‌کنم و به‌عنوان یک فعال، این اقدام را بسیار مثبت و موثر می‌دانم که به شفافیت بازار درخصوص اطلاع رسانی و هر چه کارآتر کردن بازار سرمایه کمک شایانی کرد. وی افزود: اما در این بین باید از اوضاع شبکه‌های اجتماعی نیز گله کنم به این دلیل که شایعات موجود در این شبکه‌ها یک عامل مخرب است یعنی خریداری هم که به‌صورت بالقوه تصمیم دارد وارد این بازار شود با اخباری که دست به دست می‌چرخد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
اصغرزاده صادق تاکید کرد: فعالیت این شبکه‌ها در واقع یک نوع خط دهی به بازار است و در برخی موارد مشکل ساز شده است به این دلیل که از لحاظ اقتصادی مشکل اساسی خاصی نداریم. یک بحث توافق است که در حال پیشروی است، اما بازار نسبت به این خبرها مقاوم شده است، چرا که این شبکه‌ها اجازه تصمیم‌گیری به سهامداران خرد را نمی‌دهند.
وی درخصوص دیگر عوامل رکود بازار در روزهای اخیر اشاره کرد: از دلایل دیگر می‌توان به این اشاره داشت که حقوقی‌ها و حقیقی‌ها سود چند درصدی بدون زحمت را از دست نمی‌دهند و عملا با این وجود هر خبر مثبتی که وارد می‌شود بدون تحلیل و تاثیر، رد می‌شود و بی‌رنگ جلوه داده می‌شود.