راه‌اندازی قراردادهای آتی کنجاله سویا تحویل شهریور ماه
اطلاعیه راه‌اندازی قراردادهای آتی کنجاله سویا تحویل شهریورماه 94 از سوی بورس کالای ایران انتشار یافت. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، بر اساس این اطلاعیه، قراردادهای آتی کنجاله سویا از روز شنبه 16 خرداد ماه سال‌جاری قابل معامله خواهد بود و کلیه فعالان بازار قراردادهای آتی می‌توانند از روز شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت 14 تا 18 نسبت به داد‌و‌ستد قراردادهای آتی کنجاله سویا اقدام کنند.
اندازه هر قرارداد آتی کنجاله سویا 5 تن بوده و حداکثر حجم هرسفارش 50 قرارداد است و حد نوسان قیمت روزانه آن مثبت و منفی 5 درصد قیمت تسویه روز کاری قبل اعلام شده است. همچنین حداقل تغییر قیمت سفارش10 ریال به ازای هر کیلوگرم یا 50 هزار ریال به ازای هر قرارداد است.وجه تضمین اولیه با توجه به فرمول محاسباتی اعلام شده از سوی بورس کالای ایران اخذ خواهد شد که با توجه به آن، تضامین طی زمان ثابت نبوده و به‌صورت پویا در حال تغییر خواهد بود. ضمن آنکه مبنای محاسبه وجه تضمین در این فرمول، میانگین موزون قیمت‌های تسویه در کلیه سررسیدهای قراردادهای آتی در دارایی پایه مربوطه تعیین شده و کارمزد معاملات نیز مطابق مصوبه هیات مدیره بورس کالای ایران و در چارچوب سقف‌ نرخ کارمزدهای مصوب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ می‌شود.
توجه ویژه به مصرف‌کنندگان و واردکنندگان کنجاله سویا
با توجه به موقعیت مصرف‌کنندگان و واردکنندگان کنجاله سویا در بازار سنتی این کالا، بورس کالای ایران نیز در تصویب موقعیت‌های تعهدی باز بازار قراردادهای آتی این کالا، توجه ویژه‌ای به مصرف‌کنندگان و وارد‌کنندگان این کالا داشته است، به‌طوری‌که مصرف‌کنندگان کنجاله سویا می‌توانند ۱۰۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی اتخاذ کنند و درخصوص موقعیت‌های تعهدی خرید‌، تا سقف پروانه بهره‌برداری آنها به تشخیص بورس و محدود به ۲۰درصد موقعیت‌های تعهدی باز در بازار، این میزان قابل افزایش خواهد بود. از سوی دیگر واردکنندگان و تولیدکنندگان کنجاله سویا نیز تا۱۰۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی می‌توانند اتخاذ کنند و درخصوص موقعیت‌های تعهدی فروش، سقف موقعیت‌ها بنا به مورد، توسط بورس قابل افزایش است که در هر صورت محدود به ۲۰درصد موقعیت‌های تعهدی باز در بازار خواهد بود. ضمن آنکه اشخاص حقیقی می‌توانند ۱۰۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی اتخاذ کنند. این در حالی است که اشخاص حقوقی نیز می‌توانند علاوه بر اتخاذ ۱۰۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی، تا ۱۰درصد سرمایه ثبتی شرکت و محدود به ۲۰درصد موقعیت‌های تعهدی باز در بازار، نسبت به افزایش موقعیت‌های باز خود اقدام کنند.
نکته بسیار مهم آن است که بر اساس مشخصات تصویب شده، مجموع موقعیت‌های تعهدی باز کل بازار، در هر لحظه از زمان نباید بیشتر از کل تولید به اضافه واردات سالانه کنجاله سویا در کشور باشد.
کنجاله سویای معامله شده در بورس کالای ایران، کنجاله سویای پوست گرفته نشده است که استاندارد میزان پروتئین، رطوبت و فیبر آن به ترتیب ۴۳، ۱۰ و ۷ درصد و چربی آن ۵/ ۰ تا ۲ درصد تعیین شده است.ضمن آنکه بر اساس همین استاندارد، مواردی مانند وجود قارچ و کپک‌زدگی، سموم قارچی مانند آفلاتوکسین بیش از حد مجاز، هرگونه مواد خارجی از قبیل سموم و مواد شیمیایی دیگر به استثنای آنتی اکسیدان‌های مجاز، آفات انباری، فاکتور اوره آزیک و مرکاپتان بیش از حد مجاز در محصول تحویلی، قابل پذیرش نیست.فعالان بازار قراردادهای
آتی کنجاله سویا می‌توانند در صورت تمایل به تحویل، کنجاله سویا را از انبارهای مرکزی تعیین‌شده توسط بورس دریافت کنند. ضمن آنکه بورس می‌تواند علاوه بر انبارهای مرکزی، انبارهای دیگری را نیز برای تحویل کنجاله مشخص کند. در این صورت جدول کسر و صرف تحویل از این انبارها قبل از راه‌اندازی هر نماد جدید توسط بورس اعلام خواهد شد. همچنین هزینه‌های انبار، نمونه‌برداری، بیمه و حمل‌و‌نقل تا انبار مرکزی و اصلی بورس کالا، تا تاریخ تحویل به عهده فروشنده و پس از آن به عهده خریدار بوده و حداقل مقدار تحویل کنجاله سویا ۱۵ تن است.