گروه بازار پول: هر اونس فلز زرد که پس از سقوط روز سه‌شنبه، دو روز را در آرامش نسبی گذرانده بود، روز جمعه خود را با آمار تازه وزارت بازرگانی ایالات‌متحده درخصوص میزان رشد تولید ناخالص داخلی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سه ماه نخست سال‌جاری میلادی هماهنگ کرد.
اونس طلا در نیمه دوم هفته گذشته بیشتر ثباتی نسبی را تجربه کرد. این در حالی است که فلز زرد در هفته کاری قبلی و روز سه‌شنبه دو سقوط 18 دلاری را تجربه کرده بود. هر اونس فلز زرد که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های 1188 و 1187 دلار ایستاده بود، روز گذشته نیز نوسان‌هایی داشت و تا ساعت 7 بعدازظهر به قیمت 1191 دلار رسید؛ گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته ثبت شده باشد.

پس از سقوط
اونس که روز سه‌شنبه به کمترین قیمت در ۲ هفته پیش از آن رسیده بود، روز چهارشنبه تنها یک دلار رشد کرد. این ثبات نسبی عمدتا ناشی از ادامه فشار دلار به‌رغم وجود عوامل افزایشی بود. ثبات نسبی شاخص دلار در این روز مهم‌ترین عامل ثبت نسبی اونس بود. با این حال رشد شاخص دلار در روزهای پیش از آن طلا را تحت فشار نگه داشته بود. شاخص دلار که روز سه‌شنبه به بالاترین سطح در یک ماه پیش از آن رسیده بود، روز چهارشنبه تکان چندانی نخورد. دلار پس از تشدید احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا رو به رشد گذاشته بود. چهارشنبه فشار دلار در حالی ادامه داشت که نگرانی‌های اقتصادی یونان و اسپانیا در بازار جهانی طلا به‌عنوان عوامل افزایشی عمل می‌کردند. البته رسیدن اخبار بدتر از اقتصاد یونان می‌تواند اوضاع را متفاوت کند.
این ثبات نسبی روز پنج‌شنبه نیز ادامه پیدا کرد. اونس در این روز به دلیل «پوشش کوتاه‌مدت» معامله‌گران و همچنین تضعیف شاخص دلار رو به رشد گذاشت، اما نتوانست این روند را حفظ کند و تا پایان روز با یک دلار افت مواجه شد. روز پنج‌شنبه علاوه بر پوشش کوتاه‌مدت در بازار آتی، بازار آنی نیز شاهد «سودگیری» معامله‌گران بود. توجه به شاخص دلار در این روز نیز کاملا مشهود بود. دلار روز پنج‌شنبه به بالاترین نرخ برابری مقابل ین ژاپن در ۱۲ سال گذشته رسید. روز پنج‌شنبه برخی مقام‌های آلمانی اعلام کردند که مذاکرات یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی پیشرفتی نداشته است.

پس از گزارش جمعه
بازارهای جهانی طلا روز جمعه را با نوسان محدود در محدوده ۱۱۸۰ دلار آغاز کرد و این امر با توجه به انتظار برای اعلام میزان رشد تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده عجیب نبود. تحلیل‌های فنی تا پیش از این اعلام داده‌های خاص خود را داشتند. صبح جمعه تازه‌ترین تحلیل تکنیکال «اف ایکس استریت» نشان می‌داد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ۱۱۹۲ دلار خواهد بود و در صورت شکسته شدن این سطح طلا با افزایش بیشتری روبه‌رو می‌شود. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در کوتاه‌مدت ۱۱۸۲ دلار اعلام شده بود؛ اما صبح جمعه تمام حاضران و ناظران بازار می‌دانستند که انتشار گزارش وزارت بازرگانی آمریکا درمورد وضعیت رشد اقتصادی این کشور در سه ماه نخست سال ۲۰۱۵ تاثیر زیادی بر روند قیمت طلا خواهد داشت. هر اونس فلز زرد تا ساعت ۵ بعدازظهر روز گذشته به قیمت ۱۱۸۸ رسید. در این ساعت میزان رشد تولید ناخالص آمریکا اعلام شد. بر اساس گزارش دولت ایالات‌متحده، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در نخستین فصل سال ۲۰۱۵ میلادی ۷/ ۰ درصد رشد منفی داشته است. این داده همسو با انتظارات بازار بود تا روند بازارهای جهانی طلا تغییر شدیدی نکند. افت رشد اقتصاد ایالات‌متحده در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۴ و نخستین سه ماه سال ۲۰۱۵ عمدتا ناشی از شرایط بد آب و هوایی بوده است. البته خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که عوامل بنیادی اقتصاد آمریکا همچنان قوی هستند و رشد این کشور به احتمال قوی شاهد بازگشت خواهد بود. اونس که پس از اعلام میزان رشد آمریکا ثبات نسبی خود را حفظ کرد، تا ساعت ۷ بعدازظهر روز گذشته با اندکی رشد به قیمت ۱۱۹۱ رسید؛ اما قیمت نهایی هفته ممکن است متفاوت باشد.