گروه خبر: حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری گفت: «امروز توقع مردم از روحانیت بالاست و ما روحانیون بر اساس اعمال‌مان مورد پرسش واقع می‌شویم.» به گزارش «ایسنا» علی‌اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در چهارمین اجلاس مدیران حوزه‌های علمیه استان تهران با بیان اینکه نوع نگاه به روحانیت نسبت به قبل از انقلاب عوض شده و امروز توقع مردم از روحانیت بالاست،گفت: «شرایط ما از نظر روحانیت و حوزه‌های علمیه امروز با شرایطی که قبل از انقلاب داشتیم خیلی با هم متفاوت است و تفاوت فاحشی دارد.»
رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری با بیان اینکه باید ببینیم در آن شرایط که روحانیت خیلی مسوولیت نداشت حوزه‌های علمیه ما چه خروجی‌هایی داشتند و چه کسانی را تحویل می‌دادند، گفت: «آن زمان تکنولوژی و علم و صنعت به گستردگی امروز نبود. امروز تکنولوژی با سرعت جلو می‌رود و در عصر ماهواره‌، فضای مجازی و انفجار اطلاعات قرار داریم که اطلاعات لحظه به لحظه به‌روز می‌شود. امروز چیزی به عنوان محرمانه و سری در دنیا نداریم و با پیشرفت علم و تکنولوژی مردم به راحتی به انواع اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند.» به گفته ناطق نوری، حالا باید مقایسه کنیم که حوزه‌ها در آن زمان چطور اداره می‌شدند و خروجی‌شان چه بود و چه بزرگانی تحویل دادند. او با تاکید بر اینکه آن زمان حضور و غیاب و مدرک مطرح نبود، بلکه درس برای علم بود و سطح معلومات بالا و درس جدی بود، تاکید کرد: «اما امروز مثل مدیران پروازی که از آنها صحبت می‌شود طلبه‌های پروازی داریم که از راه دور درس می‌خوانند، اینکه درس خواندن نیست.»
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «الان طلبگی مدرکی شده است»، افزود: «زمانی دغدغه ما این بود که سیستم حوزوی در دانشگاه اعمال شود، اما حالا چه اتفاقی افتاده که حوزه‌ها مثل دانشگاه شده‌ است. امروز طلبه‌ها در سیستم جذب می‌شوند و باید روی تهذیب آنها کار کرد. ما الان باید طلبه‌ها را طوری بار بیاوریم که مثلا بتوانند قاضی شوند؛ یعنی باید عادل، متدین و متقی باشند. » ناطق نوری با تاکید بر این نکته که امروز اگر همه مسوولان مملکت هم مکلا (غیر روحانی) باشند باز به خاطر اینکه ولی فقیه در راس حکومت است، مردم از ما روحانیون توقع دارند، گفت: «حالا ما باید ببینیم در حوزه‌های علمیه برای اخلاق و تهذیب طلبه‌ها چقدر فعالیت صورت می‌دهیم. امروز به درس و اخلاق نیاز زیادی وجود دارد.»
ناطق نوری همچنین با تاکید بر این که باید با امکانات موجود طلبه‌ها را مهذب بار بیاوریم، اعلام کرد: «امروز مردم از روحانیت عمل و اخلاق را با هم می‌خواهند و ما نباید خود را از مردم جدا کنیم. متاسفانه بعضی از ما تا به پستی می‌رسیم مردم نمی‌توانند با ما تماس بگیرند و حتی ما را ببینند.»