گروه ترجمه: روند رو به رشد گردشگری بین‌المللی در سال 2014 ادامه یافته است و تعداد گردشگران بین‌المللی (یعنی گردشگرانی که اقامت شبانه داشته‌اند) نسبت به سال 2013 با افزایش 48 میلیون نفری یا 4/4 درصدی رو‌به‌رو شد و به رکورد جدید 1135 میلیون نفر رسید. به گزارش «دنیای اقتصاد»، سازمان جهانی جهانگردی در گزارش سالانه خود ضمن اشاره به این نکات خاطر نشان می‌کند این پنجمین سال متوالی است که گردشگری بین‌المللی رشدی بیش از میانگین را ثبت می‌کند. براساس این گزارش، گردشگری بین‌المللی با رشد 4/4 درصدی یکبار دیگر از پیش‌بینی بلندمدت سازمان جهانی گردشگری مبنی بر رشد سالانه 8/3 درصدی برای دوره 2010 تا 2020، فراتر رفت. این مساله نشان‌دهنده عملکرد خوب و پایدار گردشگری بین‌المللی به‌رغم چالش‌هایی است که جهان در سال 2014 با آنها روبه‌رو بود؛ چالش‌هایی مانند کندی احیای اقتصادی جهان، درگیری‌های ژئوپلتیکی و شیوع ویروس ابولا در غرب آفریقا.

رشد بی‌چون و چرای توریسم بین‌المللی
UNWTO در این گزارش در زمینه گردشگری بین‌المللی تصریح می‌کند که قاره آمریکا با رشد ۸ درصدی، آسیا- پاسیفیک و خاورمیانه با رشد ۵ درصدی بهترین عملکرد را داشته‌اند و اروپا با رشد ۳ درصدی و آفریقا با رشد ۲ درصدی عملکرد ضعیف‌تری را ثبت کرده‌اند. در مناطق فرعی، آمریکای شمالی رشد ۹ درصدی را ثبت کرده است و پس از آن شمال‌شرق آسیا، جنوب آسیا، جنوب اروپا و مدیترانه، شمال اروپا و حوزه کارائیب همگی با رشد ۷ درصدی روبه‌رو شده‌اند. برآورد می‌شود درآمد ناشی از گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۱۴ به ۱۲۴۵ میلیارد دلار رسیده باشد که با احتساب نوسانات نرخ ارز و تورم، رشد ۷/۳ درصدی را نشان می‌دهد.
این گزارش اضافه می‌کند که علاوه بر درآمد ناشی از گردشگری بین‌المللی، صنعت گردشگری همچنین از طریق خدمات انتقال مسافران، درآمدهای صادراتی ایجاد کرده است. طبق برآوردها، درآمد خدمات انتقال مسافران در سال 2014، 221 میلیارد دلار بوده که کل درآمد صادراتی ناشی از گردشگری بین‌المللی را به بیش از 5/1 تریلیون دلار یا متوسط روزانه 4 میلیارد دلار رسانده است.
به لحاظ درآمد، اروپا که ۴۱ درصد از درآمد گردشگری بین‌المللی جهان را تشکیل می‌دهد، با افزایش ۱۷ میلیارد دلاری رو‌به‌رو شده و درآمد این قاره از گردشگری بین‌المللی به ۵۰۹ میلیارد دلار رسیده است. آسیا و پاسیفیک نیز که ‌سهم ۳۰ درصدی درآمد گردشگری جهان را به خود اختصاص داده، رشدی ۱۶ میلیارد دلاری داشته‌اند و درآمد این منطقه از گردشگری بین‌المللی به ۳۷۷ میلیارد دلار رسیده است.
درآمد قاره آمریکا از گردشگری بین‌المللی 10 میلیارد دلار افزایش یافته و به 274 میلیارد دلار رسیده است. سهم این قاره از درآمد گردشگری بین‌المللی جهان 22 درصد است. در خاورمیانه درآمد گردشگری 4 میلیارد دلار افزایش یافته و به 49 میلیارد دلار رسیده است. سهم این منطقه از درآمد گردشگری بین‌المللی جهان 4 درصد است. گزارش سازمان جهانی جهانگردی تصریح می‌کند که درآمد قاره آفریقا نیز از گردشگری بین‌المللی یک میلیارد دلار افزایش یافته و به 36 میلیارد دلار رسیده است؛ این درحالی است که سهم این قاره از درآمد گردشگری بین‌المللی جهان 3 درصد است.
مناطق فرعی، شمال اروپا، جنوب اروپا و مدیترانه، شمال شرقی آسیا، اقیانوسیه، جنوب آسیا، حوزه کارائیب، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و خاورمیانه نیز رشد نسبتا سریعی داشته‌اند و درآمد همه این مناطق ۵ درصد یا بیشتر افزایش یافته است.
آمار منطقه‌ای
همچنین این گزارش با ارائه آمارهای منطقه‌ای اضافه می‌کند که اروپا جایگاه خود را به عنوان پربازدیدترین منطقه جهان مستحکم کرده و بیش از نیمی از گردشگران بین‌المللی جهان این قاره را دیده‌اند. در سال ۲۰۱۴ تعداد گردشگران این قاره ۱۷ میلیون نفر بیشتر شد و تعداد کل گردشگران این منطقه به ۵۸۴ میلیون نفر رسید.
این تعداد گردشگر صادرات 509 میلیارد دلاری برای این منطقه به ارمغان آورد. با توجه به این آمار، گردشگری سهم عمده‌ای در احیای اقتصادی اروپا داشته است.
شمال اروپا و جنوب اروپا و حوزه مدیترانه، پیشتاز ورود گردشگر و درآمد گردشگری بوده‌اند. ورود گردشگران به اروپای مرکزی و شرقی پس از سه سال رشد قابل توجه، در سال ۲۰۱۴ با کاهش ۴ درصدی رو‌به‌رو شد، اما درآمد این منطقه یک درصد افزایش یافت.
ورود گرشگران بین‌المللی به آسیا و پاسیفیک 13 میلیون نفر افزایش یافت و به 263 میلیون نفر رسید. منطقه شمال شرقی آسیا و جنوب آسیا بهترین عملکرد را به لحاظ ورود گردشگر ثبت کرده، اما منطقه جنوب آسیا و اقیانوسیه بیشترین رشد درآمد را داشته‌اند؛ این در شرایطی است که رشد در جنوب شرق آسیا نسبت به سال‌های گذشته کند شده است.
از نظر ورود گردشگر، قاره آمریکا بهترین عملکرد را درمیان مناطق جهان داشته و با رشد ۸ درصدی رو‌به‌رو شده؛ به طوری که تعداد گردشگران بین‌المللی این منطقه ۱۴ میلیون نفر افزایش یافته و به ۱۸۲ میلیون نفر رسیده است. مناطق آمریکای شمالی با رشد ۹ درصدی و حوزه کارائیب با رشد ۷ درصدی ورود گردشگران، بیشترین رشد را در این منطقه
داشته‌اند.
ورود گردشگران به آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی دو برابر میزان سال ۲۰۱۳ و بسیار بالاتر از میانگین جهان بوده است، اما رشد درآمدها در قاره آمریکا کند شده؛ به گونه‌ای که با وجود رشد ۸ درصدی ورود گردشگران، درآمدها تنها ۳درصد افزایش یافته است.
بوی بهبود از خاورمیانه!
گردشگری بین‌المللی در خاورمیانه که با رشد ۵ درصدی روبه‌رو شده است، علائمی از بهبود نشان می‌دهد و اکثر مقاصد گردشگری این منطقه آمار خوبی را ثبت کرده‌اند. در سال ۲۰۱۴ ورود گردشگران بین‌المللی به این منطقه ۲ میلیون نفر افزایش یافته و به ۵۰ میلیون نفر رسیده است. روند رشد در درآمد این منطقه نیز دیده می‌شود؛ به طوری که درآمد گردشگری بین‌المللی ۶ درصد افزایش یافته است.
ورود گردشگران بین‌المللی به آفریقا نیز 2 درصد افزایش یافته است. تعداد گردشگران بین‌المللی این منطقه یک میلیون نفر افزایش یافته و به 56 میلیون نفر رسیده و طبق گزارش سالانه UNWTO، درآمدهای این منطقه نیز 3 درصد رشد کرده است. آمار ورود گردشگران بین‌المللی به شمال آفریقا ضعیف بوده و تنها یک درصد رشد کرده است، اما به رغم شیوع ویروس ابولا در برخی از کشورهای غرب آفریقا، منطقه آفریقای سیاه شاهد رشد 3 درصدی ورود گردشگران بین‌المللی بوده است.
با همه این آمارها و برآوردها، سازمان جهانی گردشگری پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۱۵ گردشگری بین‌المللی ۳ تا ۴ درصد رشد خواهد کرد و سهم بیشتری را در احیای اقتصادی جهان به عهده خواهد گرفت. از نظر منطقه‌ای، بیشترین رشد برای مناطق آسیا و پاسیفیک(۴ تا ۵ درصد) و قاره آمریکا(۴ تا ۵ درصد) پیش‌بینی می‌شود. همچنین طبق برآوردها اروپا با رشد ۳ تا ۴ درصدی، آفریقا با رشد ۳ تا ۵ درصدی و خاورمیانه با رشد ۲ تا ۵ درصدی رو‌به‌رو خواهد شد.

سهم گردشگری در تجارت
در گزارش «موقعیت و چشم‌انداز اقتصادی جهان 2015» که توسط بخش «سیاست توسعه و تحلیل سازمان ملل متحد(UNDESA)» منتشر شده، بر سهم گردشگری در تجارت بین‌المللی در اقتصادهای پیشرفته و نوظهور تاکید شده است. به‌رغم رشد ملایم و ناهموار اقتصاد جهانی، گردشگری بین‌المللی طی سال‌های اخیر بیش از انتظارات رشد کرده است.
در سال ۲۰۱۳ کل درآمد صادراتی ایجاد شده توسط گردشگری بین‌المللی به رکورد ۴۰۹/۱ تریلیون دلار رسید که از این میزان درآمد مقاصد گردشگری از گردشگران بین‌المللی ۱۱۹۵ میلیارد دلار بوده و ۲۱۴ میلیارد دلار نیز از طریق حمل و نقل مسافران بین‌المللی کسب درآمد شده است.
گردشگری بین‌المللی 30 درصد از صادرات خدمات جهان و 6 درصد از کل صادرات جهان را تشکیل می‌دهد. این سهم برای اقتصادهای پیشرفته و نوظهور یکسان است. طبق گزارش‌های جهانی در زمینه صادرات، گردشگری بین‌المللی پس از سوخت، مواد شیمیایی و مواد غذایی در رده چهارم قرار دارد و صادرات خودرو پس از گردشگری بین‌المللی قرار می‌گیرد. علاوه بر این، در مقایسه با سوخت، درآمد ناشی از گردشگری بین‌المللی تعداد فراوانی از صادرکنندگان و بخش‌ها را منتفع و مشاغل بیشتری ایجاد می‌کند.
برای بسیاری از اقتصادهای نوظهور و همچنین بسیاری از اقتصادهای دارای کمترین میزان توسعه‌یافتگی مانند بورکینافاسو، گامبیا، هائیتی، ماداگاستکار، نپال، روآندا و تانزانیا، گردشگری اولین منبع درآمد صادراتی محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۳ صنعت گردشگری ۴۸۵ میلیارد دلار درآمد صادراتی برای اقتصادهای نوظهور به ارمغان آورد و پس از سوخت، مواد غذایی و پوشاک و منسوجات، چهارمین منبع صادراتی
بود. در اقتصادهای پیشرفته، صنعت گردشگری مبلغ 924 میلیارد دلار درآمد صادراتی ایجاد کرد و در زمینه صادرات پس از مواد شیمیایی(شامل مواد دارویی)، سوخت و خودرو در رده چهارم و جلوتر از مواد غذایی قرار گرفت. با این ترتیب به نظر می‌رسد رفته رفته توریسم درحال یافتن جایگاه تثبیت‌شده‌ای در اقتصاد کشورها است و دولت‌ها به تدریج معجزه این صنعت را باور خواهند کرد.