گروه بورس- سلیمان کرمی: در بررسی تغییرات شاخص صنایع مختلف بورسی، در روز گذشته افت شاخص 20 گروه در مقابل رشد 14 گروه در میان 37 صنعت رقم خورد. در میان صنایع صعودی، صنایع بزرگ خودرو، فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها حضور دارند، این موضوع باعث شده است، با وجود بیشتر بودن تعداد صنایع کاهشی، شاخص کل بورس تهران با رشد اندک 18 واحدی در 63419 واحد متوقف شود. در میان صنایع با بیشترین رشد شاخص به ترتیب صنعت چاپ با رشد 6/ 4 درصدی، حمل و نقل با رشد 3/ 4 درصدی و دستگاه‌های برقی با رشد 3/ 1 درصدی مشاهده می‌شود. در ادامه نیز صنایع بزرگ فرآورده‌های نفتی، مخابرات و خودرو حضور دارند. از سوی دیگر صنایع محصولات چوبی و استخراج نفت به ترتیب با افت‌‌های 5 و 9/ 4 درصدی مشاهده می‌شوند. در بررسی مقدار تغییرات شاخص از ابتدای سال مشاهده می‌شود، تعداد صنایع صعودی و نزولی از ابتدای سال با هم برابر هستند(18 گروه). در این میان، صنایع وسایل ارتباطی و حمل‌ونقل‌ به ترتیب با رشد 6/ 34 و 30 درصدی در مقابل افت 8/ 16 و 3/ 16 درصدی صنایع محصولات فلزی و استخراج زغال‌سنگ بهترین و بدترین عملکرد را از ابتدای سال داشتند.

نمود رشد شاخص هفتگی در یک روز
شاخص گروه رایانه روز گذشته با رشد ۳/ ۰ درصدی در میان صنایع مثبت بورسی حضور داشت. این صنعت در هفت روزه معاملاتی قبل نیز رشد ۳/ ۰ درصدی را تجربه کرده است. از میان سه نماد فعال در این گروه دو نماد روند مثبتی داشته‌اند که بیشترین رشد را «رتاپ» با بیشترین حجم معاملاتی در اختیار داشته است؛ در مقابل فروش ۱۰۰ درصدی حقیقی‌ها، خرید ۸۰ درصدی حقوقی‌های دراین نماد مشاهده می‌شود. نماد «مرقام» نیز با بیشترین افت روزانه روبه‌رو‌ بود که تمام معاملات این نماد در اختیار حقیقی‌ها بود. نمادهای زیر مجموعه این گروه در سه ماه پایانی سال گذشته با تعدیل منفی سود همراه شدند. در این رابطه، فاضلی کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد تا پیش از تاسیس شبکه شاپرک، چندین شرکت فعال در زمینه انجام تراکنش‌های مالی حضور داشتند. این شرکت‌ها برای گرفتن کارمزدهای خود به‌طور مستقیم با بانک مرکزی روبه‌رو بودند که این مبالغ کاملا به این شرکت‌ها اختصاص می‌یافت. شبکه شاپرک برای ایجاد امنیت داده‌های اطلاعاتی پدید آمد، به نوعی که این شرکت رابط بین شرکت‌های ارائه‌دهنده پرداخت الکترونیک (PSP) و بانک بود. درآمد هر تراکنش به سه بخش بانک عامل، سیستم شاپرک و شرکت‌های مزبور تقسیم می‌شد. بر این اساس، بنا بود که مبلغ ۲۰۰ تومان به ازای هر تراکنش به این شرکت‌ها برسد. این مبلغ در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۳ با تامین منابع مالی به این شرکت‌ها پرداخت شد، در ادامه اما، به نظر می‌رسد که بانک مرکزی منابع لازم را برای پرداخت وجوه در نیمه دوم سال را نداشته است و به این ترتیب، شرکت‌های مزبور پیش بینی سود خود را برای سال ۹۳ کاهش دادند. به گفته وی در این رابطه، می‌توان به افت
۴۷ درصدی سود در پیش بینی‌های ۹ ماهه نسبت به پیش بینی‌های ۶ ماهه شرکت کارت اعتباری ایران کیش اشاره کرد. وی درخصوص شرکت خدمات انفورماتیک گفت، این شرکت خدماتی را به سیستم‌های بانکی و همچنین شبکه شاپرک ارائه می‌دهد. بر این اساس، سودآوری این شرکت با تهدیدی مواجه نبوده است. این موضوع را می‌توان در پیش‌بینی‌های سود این شرکت نیز مشاهده کرد که با افزایش سود در هر دور از پیش‌بینی‌ها همراه بوده است. بخشی از رشدهای قیمتی شرکت مزبور را نیز می‌توان ناشی از خوش‌بینی به افزایش سود در این شرکت مرتبط دانست. «رانفور» به رغم داشتن سهام شناور ۵ درصدی به نظر می‌رسد که بخش زیادی از سهام شناور در اختیار سهامدارانی است که میل زیادی به انجام معامله ندارند. به این ترتیب، با افزایش خوش‌بینی به این شرکت و همچنین کمبود عرضه در این نماد روزهای زیادی را این نماد با صف خرید مواجه بوده است.‌

کفه‌ سنگین‌تر افت در گروه پتروشیمی
شاخص گروه شیمیایی روز گذشته افت
۴/ ۰ درصدی را تجربه کرد. شرکت‌های زیرمجموعه این گروه در مقایسه با دیگر شرکت‌های بورسی ارزش بازار بیشتری را دارا هستند، این موضوع باعث شده تا این گروه به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ گروه بورسی مطرح شود. نوسانات قیمتی نمادهای بزرگی مانند «فارس» و «تاپیکو» از زیر‌مجموعه‌های این گروه در جهت‌گیری شاخص کل و شاخص گروه بسیار اثرگذار است؛ این دو نماد روز گذشته بیشترین اثر منفی بر شاخص کل را داشتند. بر این اساس، با وجود برابر بودن تعداد نمادهای مثبت و منفی (۱۰ نماد)، شاخص گروه با سنگینی نمادهای بزرگ افت را تجربه کرد.
از دیگر نمادهای این گروه می‌توان به «شپلی» با بیشترین رشد قیمتی در روز گذشته اشاره کرد. این نماد همچنین بیشترین حجم معاملاتی را در روز گذشته به خود اختصاص داد. این نماد در روز گذشته مورد توجه معامله‌گران خرد(حقیقی‌ها) بازار بود؛ خرید ۱۰۰ درصدی حقیقی‌ها در مقابل فروش ۱۵ درصدی حقوقی‌ها در این نماد مشاهده می‌شود. نماد «وپترو» نیز بیشترین افت را در میان نمادهای گروه به ثبت رساند، در این نماد تمام معاملات را حقیقی‌ها در اختیار داشتند. در بررسی سهامداران فعال هر نماد مشاهده می‌شود، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ۵۰۰ هزار سهم از «پارسان» را در هفته گذشته خریده است. همچنین می‌توان به خرید بیش از ۱۵۰ هزار سهم «شپدیس» توسط شرکت توسعه و مدیریت صبا اشاره کرد.
«دکوثر» پیشتاز قیمتی بورس تهران
دیروز، شاخص گروه دارویی رشد ۳/ ۰ درصدی و همچنین رشد ۲/ ۰ درصدی در هفت روز معاملاتی پیشین را تجربه کرد. نماد «دکوثر» از زیرمجموعه‌های صنعت دارو روز گذشته رشد ۱۵ درصدی را تجربه کرد و بیشترین مقدار رشد را در میان تمامی نمادهای بورسی به ثبت رساند. این نماد که بعد از افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی در روز گذشته به بازار بازگشت، با فعالیت حقیقی‌ها بیشترین حجم معاملاتی را نیز در اختیار داشت؛ تمامی معاملات این نماد در اختیار حقیقی‌ها بوده است. در نقطه مقابل می‌توان به داروسازی فارابی با بیشترین افت روزانه اشاره کرد، در معاملات این نماد در حالی که فروش کاملا در اختیار حقیقی‌ها است، شاهد خرید ۵۰ درصدی حقوقی‌ها هستیم.‌
تخلیه آرام بازدهی از ابتدای سال
شاخص گروه غذایی به جز قند در روز گذشته افت اندک ۰۴/ ۰ درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که شاخص این صنعت در هفت روز معاملاتی پیشین افت ۳/ ۰ درصدی را تجربه کرده که به تدریج شاهد تخلیه کامل بازدهی به دست آمده از ابتدای سال در این صنعت هستیم. روز گذشته نماد «غاذر» بیشترین افت روزانه را در بین هم‌گروهی‌های خود ثبت کرد. در این نماد در حالی شاهد خرید بیش از ۵۰۰ هزار سهم از سوی شرکت توسعه آذر مسکن بودیم که در روز گذشته نیز خرید ۹۰ درصدی سهامداران حقوقی، در مقابل فروش ۱۰۰ درصدی حقیقی مشاهده شد. همچنین در این گروه نماد «غالبر»، دیروز بیشترین رشد قیمتی و بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.
افت دسته‌جمعی نمادهای غیرفلزی
روز گذشته شاخص صنعت کانی غیرفلزی افت ۸/ ۱ درصدی را تجربه کرد تا به این ترتیب، از صنایع با بیشترین افت روزانه شاخص باشد. در میان نمادهای این گروه، تنها نماد «کپشیر» با رشد همراه بوده است و بقیه نمادهای این گروه افت قیمتی را تجربه کردند. بیشترین افت قیمتی نیز در این گروه به نماد «کسرام» تعلق دارد. نمادهای این گروه دارای ارزش بازار کمی هستند و به همین دلیل معاملات به‌طور کلی در اختیار حقیقی‌ها است، در این رابطه در دو نماد مزبور نیز تمام معاملات را حقیقی‌ها در دست داشتند. بیشترین حجم معاملاتی در صنعت کانی غیر‌فلزی مربوط به شرکت فرآورده‌های نسوز «کآذر» بود.

درجا زدن شاخص با توازن قدرت صنایع

درجا زدن شاخص با توازن قدرت صنایع