سیاست دولت برای انتخابات اسفند عکس: President.ir
گروه خبر: رئیس‌جمهوری روز گذشته از هجمه این روزهای مخالفان توافق هسته‌ای به شدت انتقاد کرد. از توهین به تیم هسته‌ای گرفته تا آنچه که او از آن به‌عنوان «سخنان زشت، بد و تند و بی‌احترامی کردن» مخالفان یاد کرد. آنچه که او را واداشت تا در همایش فرمانداران سراسر کشور لب به گلایه بگشاید سخنان این روزهای مخالفان توافق هسته‌ای و ماجرای تنش میان برخی نمایندگان مجلس و وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی مجلس است. البته این تنها سخنان حسن روحانی نبود.
رئیس‌جمهوری در همایش فرمانداران مطرح کرد
سیاست دولت برای انتخابات اسفند

هشدار روحانی به شبه‌دولتی‌ها برای دخالت در انتخابات
صندوق‌های رای باید پلاستیکی و شفاف باشد
او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتخابات پیش رو به «قوای دیگر، شبه دولتی‌ها و سایر جمع‌های قدرتمند» هشدار داد تا به‌عنوان حامی برخی جریان‌های سیاسی وارد انتخابات نشوند. روحانی همچنین گفت که رئیس‌جمهوری و دولت در انتخابات تنها به‌عنوان مجری قانون اساسی عمل خواهند کرد.
به هر حال حسن روحانی روز گذشته در آن بخش از سخنانش که به مذاکرات هسته‌ای مربوط می‌شد، ضمن انتقاد از برخی رفتارها تصریح کرد: چه کسی حق دارد با لحن بی‌ادبانه نسبت به سردار جبهه دیپلماسی کشور حرف بزند؟ این بی‌ادبی از کجا نازل شده است؟ این زبان زشت، بد و تندحرف زدن و بی‌احترامی کردن از کجا نشأت می‌گیرد؟ در حالی که همه مؤمنین و مردم ایران عزیزند و باید محترم باشند، مخصوصا کسانی که خدمت بیشتری انجام می‌دهند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با طرح این پرسش که چرا در زمینه هسته‌ای دولت این همه تلاش کرده و گاهی زخم‌زبان‌های زشت را تحمل می‌کند، گفت: زیرا نتیجه مذاکرات در زندگی مردم، در توفیق اقتصادی و ثبات بازار و حفظ ارزش پول مردم تاثیرگذار است و ما باید همه چیز را در نظر بگیریم.

همه متخصص امنیت شده‌اند
روحانی با ابراز تاسف از سیاسی‌تر شدن فضای جامعه، گفت: امروز همه متخصص حقوق، امنیت و مسائل ملی شدند و مدام درباره این مسائل سخنرانی می‌کنند، اما نکته مهم آن است که به مردم دروغ نگوییم زیرا دروغ‌ها دیر یا زود آشکار خواهد شد.

ترس از لبخند مردم
روحانی خاطرنشان کرد: بگذارید به حول و قوه الهی این مذاکرات در سایه روح بلند پیامبر(ص) و توجهات حضرت ولی عصر(عج) با موفقیت به پایان برسد، بعد برای مردم شرح خواهیم داد که مذاکره‌کنندگان کشورمان چه کشیدند و چه سختی‌هایی تحمل کردند، خیلی از شما و بنده افتخار حضور در جبهه و مذاکرات سیاسی را داشته‌ایم، اما مذاکرات فعلی سخت‌تر، پیچیده‌تر و دلهره‌آورتر نسبت به شب‌های عملیات در میدان جنگ است چرا‌که در آنجا شهادت و یا زنده ماندن افتخار بود اما اگر در مذاکرات شکست بخوریم، ندامت و پشیمانی بزرگ تاریخی در انتظار ماست و اگر پیروز شویم عده‌ای زخم زبان می‌زنند و با حیثیت ما بازی می‌کنند.
رئیس‌جمهوری افزود: چرا عده‌ای تا می‌بینند دولت با تدبیر مذاکرات هسته‌ای را پیش می‌برد، ناخرسند می‌شوند و می‌خواهند کام مردم شیرین نباشد، مگر آنها از لبخند مردم می‌ترسند؟
روحانی ادامه داد: بگذاریم کام مردم شیرین باشد، مساله هسته‌ای مساله این جناح و آن جناح، این حزب و آن حزب و این قوه و آن قوه نیست، مساله‌ای ملی است و بار آن بر دوش نظام است و نظام جمهوری اسلامی است که دارد قدم به قدم راه را جلو می‌برد تا به هدف برسد.

انتقاد از یادآوری بدیهیات
رئیس‌جمهوری با انتقاد از برخی توصیه‌ها که بدیهیات را یادآور می‌شود، گفت: می‌گویند اسرار کشور محفوظ بماند، مگر کسی در این خصوص شک دارد، حال اگر رهبر معظم انقلاب نصیحت می‌کنند، ایشان رهبر هستند و وظیفه‌شان است، نه اینکه هر کسی راه افتاده و به دولت توصیه‌هایی از این قبیل می‌کند که اگر تشنه شدی به شما می‌گویم باید آب بخوری!
روحانی ضمن بیان اینکه مذاکره‌کنندگان که بار مسوولیت را بر عهده گرفتند از لحاظ سیاسی، حقوقی، قضایی و فنی در سطح بالای تخصصی هستند، اظهار کرد: تیم هسته‌ای ما کاملا با مسائل آشناست و می‌داند که چگونه باید حرف بزند و مسیر درست را انتخاب کند.

توصیه به فرمانداران
البته روحانی دیروز تنها به گلایه و انتقاد از مخالفان توافق هسته‌ای در سخنانش در جمع فرمانداران سراسر کشور بسنده نکرد. او در بخش دیگری از سخنانش به موضوع دو انتخابات پیش رو پرداخت.
او با تاکید بر اینکه «در انتخابات اسفندماه، رئیس‌جمهوری به‌عنوان مجری قانون اساسی وارد عمل خواهد شد»، گفت: پیروزی دولت در این است که امسال یک انتخابات پرشور، رقابتی، آزاد و سالم به حول و قوه الهی برگزار کند.
حسن روحانی با اشاره به اینکه دولت ورای جناح و حزب است و در انتخابات مجری قانون است، اظهار کرد: رای مردم بسیار مهم است و در اسلام نیز بر آن تاکید شده است و استانداران و فرمانداران در برابر هیچ حزب و فشاری نباید مرعوب شوند.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید انتخاباتی برگزار کنیم که مایه آبروی نظام شود، افزود: هیچ تفکر سیاسی و جناحی در کشور به دلیل داشتن ریشه‌های دینی، فکری، اعتقادی و علمی قابل حذف نیست و البته انتخابات نیز بدون رقابت امکان‌پذیر نیست. در جامعه ما افکار متفاوت وجود دارد و همه در بیان نظر و افکار خود آزادند، بنابراین در این جامعه جناح‌ها و به نوعی احزاب حضور دارند.

هشدار به شبه‌دولتی‌ها
رئیس‌جمهوری با ابراز تاسف از اتهامات، شایعات و برچسب‌هایی که به افراد مختلف زده می‌شود، گفت: معیار صلاحیت و عدم صلاحیت افراد در چارچوب قانون، بر مبنای نظر مراجع قانونی است و نه چیز دیگر. به هیچ‌وجه در انتخابات به اتهامات و شایعات نمی‌توانیم توجه کنیم.
روحانی همچنین افزود: درست است که دولت باید پایش را از رقابت‌های سیاسی بیرون بکشد، اما نباید این‌گونه باشد که قوای دیگر و شبه‌دولتی‌ها و سایر جمع‌های قدرتمند حق داشته باشند، به‌عنوان حامی جریان‌های سیاسی وارد انتخابات شوند.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: مبادا در هیچ‌کجا به سمع و گوش کسی این حرف بخورد که دولت، سپاه، ارتش، صدا‌و‌سیما، استاندار و فرماندار یا دفتر امام جمعه، طرفدار نامزد خاصی است زیرا این حرف برای انتخابات سم است. همه مقامات و صاحبان قدرت و مدیران رده بالای کشور که مسوولیت‌شان فراتر از احزاب و جناح‌ها است باید به شیوه‌ای عمل کنند که این تهمت به آنها زده نشود.
صندوق رای باید شفاف باشد
به گزارش «ایرنا»، او با تاکید بر اینکه باید گذاشت انتخابات شفاف و رقابتی برگزار شود و مردم مطمئن باشند که رای آنها به‌عنوان «حق‌الناس» بر کرسی خواهد نشست، گفت: صندوق رای نیز باید صندوقی پلاستیکی و شفاف باشد تا همه آرای درون صندوق را از دور ببینند و مقوا، پارچه، چسب و دوخته نباشد و صندوقی باشد که من ببینم که رای‌ام درون صندوق افتاد و دیگری نیز رای خود را ببیند تا من که نفر اول هستم و رای می‌دهم، ببینم که صندوق خالی است و فردا به دروغ به من نگویند که این صندوق یک سومش پر بود.
رئیس شورای‌عالی امنیت ملی ادامه داد: برای چه دور صندوق پارچه‌ای پیچیده می‌شود تا اتهامات زده شود؟ باید این رفتار را ترک کرد و نگذاریم به نظام تهمت زده شود.

اعتماد منتقدان به دولت
رئیس شورای عالی اقتصاد با اشاره به اینکه امروز حرص و ولعی برای انبار کردن کالا وجود ندارد و صف‌های طولانی تحقیرکننده ملی در تهران و شهرستان‌ها شکل نمی‌گیرد، گفت: اینکه عده‌ای آزادانه و به راحتی و بدون لکنت زبان از دولت انتقاد می‌کنند، نشان می‌دهد که حتی منتقدان نیز به دولت اعتماد دارند و بیانگر این حقیقت است که مسیر ما مسیر درستی است. روحانی با بیان اینکه مردم از هیچ قوه‌ای به اندازه قوه مجریه به راحتی و بدون دغدغه و لکنت زبان انتقاد نمی‌کنند، گفت: هرگاه که بحث انتقاد از دولت و رئیس‌جمهوری مطرح می‌شود، زبان‌ها باز می‌شود و گل از گل شکفته می‌‌شود، البته ما باید نقد شویم، زیرا دارای عصمت نیستیم.

هشدار جنتی به دولت و وزارت کشور
البته رئیس‌جمهوری تنها سخنران و میهمان همایش فرمانداران سراسر کشور نبود. آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز روز گذشته در این همایش در سخنانی به دولت هشدار داد که نمی‌‌تواند در انتخابات دخالت کند. به گزارش «ایسنا»، دبیر شورای نگهبان با تاکید بر لزوم برگزاری انتخابات سالم در سال ۹۴ گفت: برخی افراد در سمت‌های دولتی گرایش‌های سیاسی مختلفی دارند و به صراحت این گرایشات را اعلام می‌کنند. دولت حق ندارد در انتخابات دخالت کند. او همچنین تاکید کرد: دولت و وزارت کشور نمی‌توانند به جریان خاصی گرایش داشته باشند.
دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به احراز شرایط برای کاندیداهای انتخابات و بررسی صلاحیت آنها گفت: گاهی برخی افراد توقع دارند که به موجب دوستی‌هایی که با ما دارند باید خلاف قانون انجام دهیم که ما از آنها عذرخواهی می‌کنیم و همیشه این جمله را می‌گوییم که باید قانون را رعایت کنیم. روی این نظر ایستاده‌ایم البته گاهی اشتباهاتی شده که از خداوند مکرر استغفار کرده‌ایم.

ممنوعیت تجمع خیابانی
در ادامه این همایش، وزیر کشور در سخنانی درباره برگزاری انتخابات سال ۹۴ تاکید کرد: قطعا ما به‌عنوان دولت و برگزارکننده انتخابات طرفدار هیچ گروهی نیستیم و از هیچ جناحی طرفداری نخواهیم کرد. به گزارش «ایسنا»، عبدالرضا رحمانی‌فضلی خطاب به فرمانداران سراسر کشور گفت: بی‌تردید هرگونه تخلف توسط دستگاه‌های اجرایی باید رصد شود و قانون به‌طور کامل اجرا شود.
وزیر کشور تاکید کرد: از زمان شروع قانونی تبلیغات انتخابات، برگزاری تجمع‌های قانونی هیچ منعی ندارد اما هر گونه اقدامی که موجب ایجاد التهابات سیاسی شود وجاهت قانونی ندارد و باید با چنین اقداماتی برخورد قاطع شود.
وی ادامه داد: گردهمایی‌ها و تجمع‌هایی که مورد وفاق رهبری، دولت و ملت است لزومی ندارد به کف خیابان کشیده شود. موضوعی مانند مساله هسته‌ای که جنبه ملی دارد کسی نمی‌تواند به‌عنوان موافق یا مخالف در کف جامعه تجمع یا گردهمایی درخصوصش برگزار کند. هیچ‌گونه مجوزی برای مسائلی که مورد وفاق عینی قرار گرفته است، صادر نخواهیم کرد.

مقابله با اخلالگران
محمد حسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور نیز در جمع فرمانداران سراسر کشورگفت: باید با اخلالگران و برهم زنندگان نظم عمومی به شدت مقابله کنیم که در این صورت شاهد انتخابات کم تنش، پرنشاط و با حضور حداکثری مردم خواهیم بود.
وی همچنین اعلام کرد: تذکر مستمر به تمامی روسای ادارات برای پرهیز از جانبداری داوطلبی خاص داده شده و همچنین به آنان گفته شده باید به شایعات پیرامون یک رخداد از طریق رسانه پاسخگو باشند.

رسیدگی بدون نوبت به تخلفات
همچنین به گزارس فارس، سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور از رسیدگی بدون نوبت تخلفات انتخاباتی توسط دستگاه قضایی خبر داد.

تلاش برای برکناری وزیر اطلاعات
در بخش دیگری از این همایش سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات با بیان اینکه عده‌ای برای جایگزینی بنده در وزارت اطلاعات تلاش می‌کنند، افزود: من برابر شرع اسلام و رضای خدا عمل می‌کنم و نتیجه را هرکسی می‌خواهد قبول کند و هرکسی می‌خواهد قبول نکند.
وزیر اطلاعات تاکید کرد: ما رضای خدا را با هیچ چیز عوض نمی‌کنیم، همچنین در وزارت اطلاعات صرفا به پرونده گذشته افراد اکتفا نمی‌کنیم.
علوی تصریح کرد: کار اطلاعاتی باید در قالب شرع باشد، توهین و دروغ برای وزارت اطلاعات و سایر مسوولان حرام است و ما نمی‌توانیم به بهانه حفظ نظام وارد حریم شرع شویم، خود اجتهادی برای ما حجت شرعی ایجاد نمی‌کند.
همچنین به گزارش خبرگزاری مهر‌، وزیر اطلاعات از تشکیل شورای تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات آینده خبر داد و گفت: به همکاران تاکید کرده‌ایم در بررسی صلاحیت‌ها اگر لازم شد با افراد حضوری صحبت کنند تا با آبروی کسی بازی نشود.

سیاست دولت برای انتخابات اسفند