عمق رکود صنعتی در اصفهان
دنیای اقتصاد، اصفهان: استاندار اصفهان گفت: ۴۰ درصد واحدهای صنعتی اصفهان زیر ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.
رسول زرگرپور در نخستین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که به‌منظور بررسی و تبادل نظر و هماهنگی برای حل و فصل مشکلات فراروی واحدهای تولیدی و چگونگی اجرای آن و روند اجرای مالیات بر ارزش افزوده برگزار شد، اظهار کرد: در این کارگروه مشکلات واحدهای تولیدی در قالبی مشخص و منطقی بررسی و حل خواهد شد که این اقدام می‌تواند به سیاست کلان دولت که خارج شدن از رکود اقتصادی است، کمک کند.
وی افزود: اصفهان با ۹ هزار واحد صنعتی به‌عنوان صنعتی‌ترین استان کشور شناخته شده که برخی از این واحدها با مشکلات زیادی مواجه هستند.
استاندار اصفهان با بیان اینکه ۱۰ درصد از این واحدها به رکود کامل رسیده‌اند و بیش از ۴۰ درصد نیز زیر ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور به اصفهان مقرر شد که برای حل این مشکلات اختیاراتی به استاندار تفویض شود و در قالب کارگروهی مشکلات واحدها تک‌تک مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه با گذشت کمتر از سه ماه از سفر رئیس جمهور به اصفهان طبق درخواست استاندار و جمع‌بندی رئیس جمهور، این درخواست به یک آیین‌نامه تبدیل شد، تصریح کرد: طبق این آیین‌نامه در قالب اصل ۱۳۸ قانون اساسی که دولت می‌تواند بخشی از اختیارات خود را به گروه‌های دیگر تفویض کند کارگروهی تحت‌عنوان تسهیل و رفع موانع تولیدی به استان‌ها ابلاغ
شد.
زرگرپور تصریح کرد: واحدهای تولیدی که در حال حاضر با مشکل مواجه هستند به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه اول واحدهایی که به‌دلیل شرایط اقتصادی دچار مشکل شده‌اند و گروه دوم واحدهایی که منابع و تسهیلات اختصاص یافته را در جای خود هزینه نکرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه برای حل این مشکلات اختیاراتی به استاندار و کارگروه در استان داده شده است که این کارگروه واحدها را تک تک بررسی کنند، افزود: در بررسی‌هایی که صورت خواهد گرفت اگر واحدها در گروه اول قرار گیرند برای خروج از بحران و برطرف شدن مشکلات واحدها تسهیلات و منابع در اختیار آنها قرار می‌گیرد و اگر در گروه دوم باشند به مراجع مربوطه معرفی می‌شوند.
استاندار اصفهان از تشکیل ۴ زیرگروه در این کارگروه خبر داد و افزود: زیرگروه‌های بانک، مالیات، تامین اجتماعی و روابط کار تشکیل شده‌اند که باتوجه به اطلاعاتی که در کل استان در بخش‌های کار، اتاق بازرگانی، خانه صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون کارگری در شورای تامین ارائه کردند ۳۰ واحد که بیشترین مشکلات را داشتند معرفی
شدند. وی با بیان اینکه باید به تک تک واحدهای مشکل‌دار رسیدگی شود، اظهار کرد: ‌آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی کلی در این زمینه باید توسط دو نهاد خانه صنعت، معدن و تجارت و همچنین اتاق بازرگانی صورت گیرد و تا یک ماه آینده ارائه شود.
زرگرپور با بیان اینکه مشکلات این واحدها در زیرگروه‌های مربوطه بررسی خواهد شد، افزود: این کارگروه به‌صورت هفتگی جلسات خود را تشکیل می‌دهد و در هرجلسه یک یا چند واحد که مشکلات آنها توسط زیرگروه‌ها احصا شده است معرفی و برای رفع مشکلات آنها اقدام خواهد شد.
وی تشکیل این کارگروه را اقدامی بسیار بزرگ و یکی از مهم‌ترین برکات سفر رئیس‌جمهور نه فقط برای اصفهان بلکه برای همه استان‌ها برشمرد و افزود: در این کارگروه مشکلات واحدهای صنعتی، اقتصادی، کشاورزی و خدماتی در قالب مشخص و منطقی بررسی و حل خواهد شد که می‌تواند به سیاست کلان دولت که خارج‌شدن از رکود اقتصادی است، کمک کند.