خریدارها عاقلانه عمل نکردند!
گروه ورزش: مزایده‌های خصوصی‌سازی سرخابی‌ها یکی پس از دیگری شکست خوردند تا آینده این دو باشگاه پرطرفدار تاریک و مبهم‌تر از قبل باشد. در این میان کاملا مشهود بود نسخه‌ای که سازمان خصوصی‌سازی و وزارت ورزش برای پرسپولیس و استقلال پیچیده‌اند چاره‌ساز نخواهد بود؛ چرا که حتی پیش از اولین مزایده اکثر کارشناسان این طریق واگذاری ورزشی را عملا غیرممکن و فاقد سوددهی می‌دانستند.
طبق آخرین تصمیمات اتخاذ شده قرار است این دو باشگاه در اختیار وزارت اقتصاد قرار بگیرند و تا رسیدن زمان مزایده توسط این وزارتخانه اداره شوند. این در حالی است که دیروز امیررضا خادم، معاون پارلمانی وزارت ورزش که انتقادهای زیادی از نحوه کار وی با این دو باشگاه درخصوص واگذاری و البته انتخاب هیات‌مدیره آنها مطرح شده بود از سمت خود در واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی استعفا کرده تا نصرالله سجادی این مسوولیت را به عهده بگیرد. با این شرایط به نظر می‌رسد پروسه تعیین مالکیت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال وارد فاز جدیدی خواهد شد. در این میان پیشنهادی هم جدی‌تر از قبل مطرح شده دال بر اینکه دو باشگاه را برای مدتی اجاره بدهند. نکته اینجاست که حتی در صورت رخ دادن چنین اتفاقی باز هم اجاره‌کنندگان همان کسانی هستند که برای خرید دو باشگاه پیش‌قدم شده بودند. حقیقت آن است که شرایط واگذاری سرخابی‌ها هر روز پیچیده‌تر از قبل می‌شود و گویا فعلا هواداران چاره‌ای ندارند غیر از اینکه کماکان خون دل بخورند و شاهد بی‌ثباتی تیم‌های مورد علاقه‌شان باشند.

سرخابی‌ها باید منحل شوند
در همین زمینه مهندس مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس اسبق سازمان تربیت ‌بدنی و معاون پیشین رئیس‌جمهور با روزنامه «دنیای اقتصاد» گفت‌وگو کرده است. وی می‌گوید: من بارها این موضوع که در شرایط فعلی واگذاری این دو باشگاه غیرقانونی است را گوشزد کرده‌ام؛ اما گوش شنوایی وجود ندارد: «آنهایی که مسوول این واگذاری بودند باید توضیح بدهند که دلیلشان برای این کارها چیست و چه اتفاقاتی رخ داده که بیشتر از یک سال این دو باشگاه را بلاتکلیف گذاشتند و حالا دوباره می‌خواهند به حالت اولیه برگردانند. من می‌گویم که این دو باشگاه طبق ماده 141 قانون تجارت، ورشکسته هستند و باید منحل شوند یا اینکه دولت اینقدر برای‌ آنها افزایش سرمایه ایجاد کند تا تمام بدهی‌‌های‌شان را صاف کنند. آن وقت تازه واگذاری قانونی می‌شود. الان حضور این دو باشگاه در بخش خصوصی و واگذاری‌شان غیرقانونی است. یک زمان عرضه در بورس مطرح می‌شود، بار دیگر فرابورس، بعد مزایده دوم، سپس می‌گویند مزایده‌های سوم و چهارم و بعد اعلام تنفس و مهلت دو ماهه. البته با همه اینها نمی‌شود گفت که دولت عزمی برای این واگذاری نداشته، اما شکل عرضه آنها کاملا اشتباه بوده است.»

خریدارها عاقلانه عمل نکردند
وی با یادآوری اینکه ورزش ایران سودآور نیست و شرایط بهره‌برداری مالی از آن وجود ندارد، از پا پیش گذاشتن متقاضیان خرید پرسپولیس و استقلال تعجب می‌کند و می‌گوید: «کسانی که تصمیم گرفته‌اند برای این دوباشگاه سرمایه‌گذاری کنند و برای خرید و مزایده پیش آمدند عاقلانه فکر نکردند. آنها با چه مکانیزمی می‌خواهند پس از تحویل گرفتن باشگاه درآمدزایی کنند؟ در این بین البته که پیشقدم شدن خودروسازان هم اشتباه بزرگی بود چون حضور آنها نیز خلاف اساسنامه است و اساسا برای ورود و هزینه کرد مستقیم به این شکل اجازه ندارند. می‌گویند می‌خواهیم برندشان را بفروشیم. این یعنی چه؟ اگر بتوانند مشکلات را رفع کنند و واگذاری قانونی شود، آن وقت از خصوصی‌سازی این دو باشگاه بگویند، نه حالا که مشکلات وجود دارد. در اصل بحث خصوصی‌سازی باعث شده است تا این دو باشگاه هم بلاتکلیف باشند، بنابراین پرسپولیس و استقلال تا همین حالا هم ضربه زیادی از این محل خورده‌اند.»

تعجب از موضع وزارت صنعت
هاشمی‌طبا با بیان اینکه من واقعا نمی‌دانم اینها در مدت این دو ماهی که تنفس اعلام کرده‌اند دنبال رسیدن به چه چیزی هستند، درخصوص حمایت از حضور خودروسازها در مزایده نیز گفت: موافقت وزارت صنعت با ورود خودروسازان به این عرصه برای من بسیار عجیب است و دلیلش را نمی‌دانم، ولی اصلا این کار توجیهی ندارد. چرا باید خودروسازها با این وضعیتی که دارند وارد پروسه خرید این باشگاه‌ها شوند؟

این نوع اهلیت چیز جدیدی است
تایید نشدن اهلیت خریداران در مزایده‌های سوم و چهارم باعث به وجود آمدن فضای متشنجی شد که بسیاری بر این شیوه کار نیز ایراد گرفتند. هاشمی‌طبا در این مورد می‌گوید: «اصلا این اهلیت یک چیز جدیدی است که آقایان مطرح می‌کنند.
در هر مزایده و مناقصه دو پاکت به خریداران ارائه خواهد شد. پاکت اول حاوی مشخصات فنی و صلاحیت افراد خریدار و پیمانکار است و پاکت دوم نیز فقط قیمت پیشنهادی است. بنابراین مثلا اگر پروژه مربوط به سدسازی باشد شخصی که وارد مناقصه می‌شود باید اول ثابت کند که صلاحیت ساخت سد را دارد و بعد از اینکه این موضوع بررسی و تایید شد پاکت قیمت پیشنهادی آن را باز خواهند کرد، اما اینجا و در مزایده این دوباشگاه این مقوله کاملا بر عکس شده است.»