دنیای اقتصاد: این روزها دیگر تلفن همراه وسیله‌ای برای برقراری ارتباط و ارسال پیامک نیست. کاربری اصلی این دستگاه مدت‌ها است که به حاشیه رفته و حالا دیگر افراد انتظارات زیادی از آن دارند. کاربران با تلفن هوشمند خود می‌خواهند عکس‌های خوب بگیرند، فیلم ببینند، با دوستانشان در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنند و هزاران انتظار ریز و درشت دیگر که زمانی به فکر کسی هم نمی‌رسید که بتوان با تلفن همراه این کارها را کرد. به همین ترتیب و به تبع نیاز کاربران بازار قوت‌بخشیدن به موبایل با استفاده از لوازم جانبی گرم شد. مدتی است که بیشتر شرکت‌ها تمام هم و غم خود را گذاشته‌اند تا برای تلفن همراه لوازم جانبی مفیدی تولید کنند تا توجه و استقبال کاربران را به خود جلب کنند که اغلب هم می‌کنند. به همین ترتیب دانشمندان هم به نوبه خود در پی راهکارهایی هستند تا با استفاده از این اکسسوری‌ها بتوانند در این حوزه نقشی داشته باشند. در ادامه به معرفی جدیدترین لوازم جانبی موبایل که وارد بازارهای جهانی شده‌اند می‌پردازیم:

قابی که شارژ می‌کند
مشکل باتری تلفن همراه مدت‌ها است که توجه بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده موبایل را به خود جلب کرده و در واقع می‌توان گفت دغدغه اصلی بسیاری از آنها و حتی کاربران است. به همین سبب در سال‌های اخیر انواع و اقسام باتری‌های جانبی و راهکارهای مختلف برای افزایش عمر باتری عرضه شده که یکی از جالب‌ترین آنها که اخیرا دانشمندان اعلام کرده‌اند قابی است که با استفاده از هوای رقیق، عمر باتری موبایل را تا ۳۰درصد افزایش می‌دهد. این قاب انرژی ریزموج فرکانس‌های رادیویی را به برق مصرفی تبدیل می‌کند. قاب، rectenna با استفاده از انرژی تلف‌شده توسط تلفن همراه در زمان دریافت و ارسال سیگنال‌های بی‌سیم فرکانس رادیویی به تولید برق می‌پردازد. این سیگنال‌ها می‌تواند شامل وای‌فای، بلوتوث و سیگنال‌های LTE برای ارتباطات 4G باشد.

محصولی ویژه گوشی‌ها ماژولار
گوشی‌های ماژولار مانند پروژه آرای گوگل که هنوز در مرحله آزمایشی است به کاربر این امکان را می‌دهد تا بتواند از باتری بزرگ‌تر یا دوربین بهتر استفاده کند. اخیرا قابی طراحی شده است که مخصوص این گوشی‌ها است. این قاب که Nexpaq نام دارد از پشت شبیه پروژه آرای گوگل است. دارای یک ستون فقرات مرکزی در وسط است و در دو طرف اسلات‌های بازی برای ماژول‌های افزودنی قرار گرفته است. این قاب در حال حاضر برای گوشی‌های آی‌فون۶ ، گلکسی اس ۶ اج و گلکسی اس ۵ آماده است. این قاب قابل جابه‌جایی است به این معنی که کاربران مجبور نیستند گوشی‌های خود را خاموش کنند. افزودنی‌های کیس Nexpaq عبارتند از: دما سنج، درایو فلش، بلندگو و لیزر.

ریموت شاتر
مونوپاد را که همه می‌شناسیم و مدت زیادی است که در دست کاربران علاقه‌مند به عکاسی به‌ویژه عکاسی سلفی به چشم می‌خورد. ولی از این جالب‌تر ریموت شاتر بلوتوث است که شما می‌توانید از طریق آن از فاصله دور دکمه شاتر را بزنید و عکس دلخواهتان را بگیرید. استفاده از این دستگاه بلوتوثی هم بسیار ساده است. کافی است بلوتوث موبایل خود را روشن و این دستگاه را پیدا کنید.

شارژر انگشتی
بازهم معضل کمبود شارژ و راهکار جالبی دیگر؛ باهمراه داشتن از این شارژر کافی است وقتی شارژ موبایل شما تمام شد باتری را دربیاورید و آن را در انگشت خود بگذارید و بچرخانید. با این کار شما مانند یک ژنراتور نیروی مکانیکی را به الکتریسیته تبدیل می‌کنید و باتری موبایل شارژ می‌شود و می‌توانید برای مکالمات ضروری از آن استفاده کنید. اگر باتری را ۱۳۰ دور بچرخانید موبایل برای ۲۵ دقیقه به حالت آماده به کار ( standby ) یا ۲ دقیقه مکالمه شارژ خواهد داشت.

کیس اطلاع‌رسان
قابی دیگر برای تلفن همراه. این کیس را که با آی‌فون ۶ سازگار است‌گروه توسعه‌دهنده Oaxis طراحی کرده شما با داشتن این قاب می‌توانید اطلاعات مورد نیاز خود از اعلان‌های آب و هوا گرفته تا اخبار و پیام‌ها را در پشت آی‌فونتان ببینید. با داشتن این کیس امکان استفاده از نرم‌افزاری را با عنوان hub دارید که امکان دسترسی به اطلاعات چندین برنامه مختلف از طریق e-ink را فراهم می‌کند. راه ارتباطی این کیس با آی‌فون از طریق بلوتوث است و در صورتی که شما قصد مطالعه داشته باشید با کمک این قاب مقدار باتری کمتری را مصرف خواهید کرد.
این کیس حجم آنچنان دور از ذهنی نسبت به باقی کیس‌هایی که تنها برای محافظت گوشی کاربرد دارند، ندارد. این قاب تنها 2/ 4 میلیمتر به عرض آی‌فون شما اضافه می‌کند و بدنه پلی کربناتی‌اش به خوبی از پس محافظت آی‌فون شما بر خواهد
آمد.

فلش مموری مخصوص آی‌فون
یکی از بزرگ‌ترین معایب iOS در مقایسه با اندروید نبود قابلیت USB on the Go برای اتصال فلش مموری یا دیگر وسایل از طریق USB است. در همین راستا کمپانی‌هایپر اخیرا یک فلش مموری مخصوص با پورت‌های Lightning و USB طراحی و آماده تولیدکرده است.
این فلش مموری که iStick نام دارد قادر است از طریق اتصال Lightning به آی‌فون، آی‌پاد یا آی‌پد متصل شود و اطلاعاتی مانند پرونده‌های متنی، آهنگ‌ها و ویدئوها را منتقل کند؛ در سوی دیگر iStick نیز پورت استاندارد USB قرار دارد که می‌توان آن را به لپ‌تاپ ویندوزی یا مک‌بوک خود متصل کنید.
سرعت انتقال اطلاعات با USB در این فلش مموری ۱۲ مگابایت بر ثانیه برای خواندن و 5/ 7 مگابایت بر ثانیه برای نوشتن بوده و در اتصال آی‌فون با Lightning هم سرعت 5/ 2 و 9/ 1 مگابایت در ثانیه را در خواندن و نوشتن دارد.
شارژر خورشیدی
این‌مدل‌شارژر ‌خورشیدی‌تنها‌با اتصال دو ساعته به نور خورشید‌می‌تواند گوشی را کاملا شارژ کند. این مدل در واقع یکی از صرفه جویی‌ها در امر مصرف برق محسوب می‌شود. قیمت این شارژر ۱۰۰ دلار است.
این شارژر که به نوع مسافرتی مشهور است از جمله شارژرهای نسل جدید به شمار می‌رود، درواقع این نوع یک مدل وایرلس است که به کاربر امکان می‌دهد در هر جایی به گوشی متصل و شارژ را شروع کند. طبیعتا قیمت این نوع شارژر هم باید زیادتر از مدل‌های قبلی باشد و هم‌اکنون این شارژر به قیمت حدودی ۱۳۰ دلار به فروش می‌رسد.

لامپ هوشمند
این وسیله هوشمند جدیدترین لامپ هوشمند LED در دنیا است که دارای اسپیکر هم دارد. PlayBulb به شما امکان آن را می‌دهد تا موسیقی و روشنایی را به صورت همزمان توسط گوشی موبایلتان کنترل کنید. این لامپ را می‌توانید در تمامی وسایلی که سر پیچ دارند استفاده کنید مانند چراغ خواب، لوستر ، چراغ مطالعه و...
با روشن کردن بلوتوث گوشی همراهتان می‌توانید PlayBulb را مشاهده و به آن متصل شوید. برنامه این لامپ هم در App Store اپل برای iOS و در GooglePlay برای Android موجود است. این اپلیکیشن دارای بخش‌های متفاوتی است: در حالت Energy Saver Mode می‌توانید زمان خاموشی لامپ را انتخاب کنید. در حالت Night Mode می‌توانید با تنظیم کردن ساعت زمان تاریکی روز را به آن اطلاع دهید تا روشنایی بیشتری را ارائه دهد. در حالت Sleep Mode می‌توانید زمان خواب خود را مشخص کنید تا این چراغ در زمان استراحت شما خاموش شود. در بخش Wake Up نیز می‌توانید زمان بیداریتان را تنظیم کنید تا بتوانید با روشنی ملایم و صدای دلخواهتان شما را بیدار کند.

دستکش هوشمند
این دستکش طوری طراحی شده که به وسیله آن بدون لمس می‌توان گوشی را کنترل کرد. به این ترتیب که کاربران موبایل می‌توانند از طریق اتصال بلوتوث، دستکش هوشمند GoGlove را به گوشی‌های ios و اندرویدی خود متصل کنند و برنامه‌های کاربردی گوشی هوشمند خود را بدون نیاز به لمس آن کنترل کند.
کاربر با استفاده از این دستکش می‌تواند برنامه موسیقی مورد علاقه خود را کنترل کند مانند تغییر آهنگ، مکث/ پخش آهنگ، کم و زیاد کردن صدا. همچنین با این دستکش‌ها کاربر می‌تواندعکس گرفته یا حجم «عکس» را تغییر دهد. کاربر می‌تواند هنگام دوچرخه سواری، رانندگی یا اسکی موسیقی گوشی خود را کنترل کند.
این دستکش‌ها دارای یک ماژول جداگانه هستند که قابلیت جابه‌جایی را برای کنترل مستقیم گوشی دارند. مثلا زمانی که هوا گرم است و نمی‌توان از دستکش استفاده کرد این دستگاه کوچک جایگزین مناسبی می‌تواند باشد.

کابل رابط فلش‌مموری به گوشی
کابل OTG یک رابط برای اتصال فلش‌مموری به گوشی‌هایی با پورت microUSB است و این وسیله برای تماشای عکس‌ها یا موسیقی‌های روی فلش کاربرد دارد. این کابل با کلیه‌ گوشی‌هایی که از قابلیت OTG یاUSB On The Go پشتیبانی می‌کنند، سازگار است.
کابل OTG مناسب برای تمامی گوشی‌هایی است که با درگاه microUSB سازگار هستند. این محصول از جنس پلاستیک انعطاف‌پذیر ساخته شده و به راحتی قابل حمل است. از طریق این کابل می‌توانید فلش مموری، کارت‌خوان، صفحه کلید و ماوس را به گوشی خود متصل کنید. در ضمن، این محصول قادر است دو دستگاه هوشمند شما را به هم متصل کند تا به راحتی اطلاعات را مبادله کنید.
لنز‌های دوربین
همان‌طور که می‌دانیم این روزها کاربران تلفن همراه از این وسیله به عنوان دوربین عکاسی استفاده زیادی دارند. حالا دیگر هر دارنده موبایلی از این وسیله برای ثبت وقایع و لحظات به یاد‌ماندنی‌اش استفاده می‌کند و به‌تبع تولیدکنندگان تلفن همراه و طراحان در این حوزه در تلاشند این نیاز کاربران را هرچه بیشتر و بهتر برآورده کنند. یکی از این ایده‌های جالب که در راستای قوت‌بخشیدن به عکاسی با موبایل وارد بازارها شده لنزهایی است که روی لنز گوشی موبایل قرار می‌گیرند و کمابیش مانند دوربین‌های حرفه‌ای عمل می‌کند. این لنزها به راحتی روی دوربین تمامی گوشی‌ها قرار می‌گیرند. در این پک سه عدد لنز فیش آی FISH EYE، واید WIDE ANGLE و ماکرو MICRO با کاربرد‌های متفاوت در یک بسته قرار داده شده‌اند.