تولید داخلی قطعات حساس صنعت نفت

گروه بنگاه‌ها : نخستین توربین سولار سنتار گازی ساخت داخل که از تجهیزات حساس صنعت نفت به شمار می‌رود، توسط شرکت توربین ماشین خاورمیانه ساخته شد.

در این مراسم رکن‌الدین جوادی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران ضمن بازدید از خط تولید مجموعه‌ها و قطعات مورد استفاده در توربین‌های گازی و کمپرسورهای مورد استفاده در صنعت نفت و گاز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ساخت توربین گازی مدل ۵۲-TMC نشان می‌دهد که پس از این می‌توان بسیاری از تجهیزات بالادستی صنعت نفت را در داخل کشور تولید کرد.

وی اعلام کرد: این توربین از نظر فنی کامل است و هیچ کمبودی ندارد و با مشابه خارجی رقابت‌پذیر است.

جوادی تصریح کرد: ساخت توربین گازی با توان ۴۵۰۰ اسب بخار که توسط شرکت توربین ماشین خاورمیانه، مهندسی، ارتقا و بومی‌سازی شده است نشان‌دهنده حمایت صنعت نفت و باور و غیرت افرادی است که این تجهیزات را بومی‌سازی کرده‌اند؛ به همین دلیل ساخت این توربین ارتباط خوب و موثر بین کارفرما و پیمانکار را نشان می‌دهد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: توربین فوق جزو پیچیده‌‌ترین قطعاتی است که در دنیا ساخته می‌شود و بومی‌سازی آن نشان می‌دهد که توان ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات بسیار پیچیده‌تر نیز در کشور وجود دارد و بر همین اساس باید ظرفیت ساختمان در ماشین‌های دوار و تامین نیاز داخل بیش از پیش افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه سطح توان تولیدکنندگان داخلی در حوزه تجهیزات صنعت نفت بیش از ۸۰ درصد است، افزود: پروژه‌های صنعت نفت بر مبنای توان و تولید محصولات ساخت داخل تعریف شده است و تا زمانی که تولیدات داخلی تامین‌کننده نیاز کشور هستند از خارج وارد نخواهند شد.

هلالی، مدیرعامل شرکت توربین ماشین خاورمیانه نیز در مراسم رونمایی از توربین گازی مدل TMC-۵۲ اظهار کرد: این شرکت در حوزه انتقال تکنولوژی فعالیت خود را به خوبی انجام داده به‌طوری که در دو شرکت عملا ساخت توربین به وقوع پیوسته است؛ همچنین در سایزهای ۲۵ مگاوات که در مپنا اتفاق افتاده است شاهد این موفقیت‌ها هستیم. وی تصریح کرد: در حوزه زیر ۲۵ مگاوات نیز کشور صاحب ابتکار و صاحب یک محصول است که می‌تواند نیازهای صنعت نفت را پوشش دهد. مدیرعامل شرکت توربین ماشین خاورمیانه ادامه داد: نبود تولید زیر ۲۵ مگاوات در کشور حس می‌شد بنابراین این شرکت توانست این توربین را بسازد که می‌تواند علاوه بر نیازهای توسعه‌ای نیازهای ناوگان را پوشش دهد.

هلالی تاکید کرد: زنجیره تامین تولید این توربین بسیار گسترده طراحی و در سطح کشور ترسیم شده و ما امروز شاهد رونمایی از یک محصول در شرکت خاورمیانه هستیم.

مدیرعامل شرکت توربین خاورمیانه اظهار کرد: ما از سال ۸۶ عملا ارتقای تجهیزات تولیدی را در دستور کار خود قرار دادیم و ماشین‌آلاتی را که در سطح پایین بودند با دانش و تکنولوژی ارتقا دادیم.

وی ادامه داد: در این شرکت، سرمایه‌گذاری خاصی به‌عنوان ماشین‌آلات که نیروی خارجی آموزش بدهد وجود نداشت و ما با اراده و توان داخلی خودمان آن را در معرض نمایش قرار دادیم. مدیرعامل شرکت توربین ماشین خاورمیانه اظهار کرد: همچنین ما پیشنهاد سفارش انبوه و تولید بیشتر از این توربین را درخواست داده‌ایم تا بتوانیم حرکت بزرگ‌تری را نهادینه کنیم.

وی تاکید کرد: این شرکت توانست قطعات منفک را در شرکت مناطق نفت‌‌خیز جنوب، خط لوله و مخابرات با موفقیت آزمایش کند به‌طوری که اکثر قطعات تولیدی امتحان خود را به خوبی پشت سر گذاشته‌اند.

هلالی افزود: امروز در این توربین یک ارتقای ۱۰ درصدی در عملکرد و توان مشخصات فنی تجربه کردیم و ظرف دو سه هفته آینده جشن موفقیت را برپا خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت توربین ماشین خاورمیانه ادامه داد: این توربین بیش از ۶۰۰ قطعه دارد که هر یک از این قطعات توربین به تعداد یک تا ۷۴ قطعه طراحی تکنولوژی در آن لحاظ شده است به‌طوری که ۱۸ نوع تکنولوژی متفاوت در این توربین استفاده شده است که در هیچ محصولی چنین پرداخته نشده است.

هلالی گفت: امروز می‌توانیم آلیاژهای نفت و گاز یا جایگزین را تعریف کنیم. این محصول انتقال تکنولوژی نیست که متریال را چگونه تهیه یا مواد را جایگزین کنیم. امروز در جاهایی که به مشکل برمی‌خوریم آلیاژها را با آلیاژ دیگر جایگزین می‌کنیم، چرا که تحقیقات فنی محصول را به دست آورده‌ایم.

وی ادامه داد: ماموریت‌هایی که صنعت نفت تعریف می‌کند مواردی همچون ژنراتور، سکوی نفتی، ایستگاه‌ پمپاژ برای انتقال فرآورده، یوتیلیتی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، توربوکمپرسور هستند که برای عملیات فرآیندی چاه‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

هلالی گفت: در گروه ماشین خاورمیانه فعالیت‌های شش شرکت را به صورت فنی و تخصصی تحت نظارت قرار داده‌ایم. اگرچه این گروه در سطح جهانی مشغول به تولید یک محصول است اما با درنظر داشتن استانداردها به طراحی محصولات متنوع دیگر نیز دست‌یافته‌ایم.

وی افزود: در شرکت خاورمیانه به این صورت تعریف کردیم که یک محصول که مورد نیاز صنعت نفت است را پاسخگو باشیم. هم‌اکنون در حوزه بسیار وسیعی تجهیزات ما در پالایشگاه تهران، پالایشگاه سرخون، شرکت ملی گاز، خطوط لوله و مخابرات، فلات قاره، پالایش و پخش و پتروشیمی و بندر امام خمینی تست و ارزیابی شده است.

هلالی افزود: این شرکت سالانه ۴۰ میلیارد تومان به وزارت نفت تعهد تولید کالا دارد، در حالیکه توان افزایش آن را به ۴۶۰میلیارد تومان در سال به راحتی دارد.

مدیرعامل شرکت توربین ماشین خاورمیانه ادامه داد: معیارهای جهانی امروز در سطح دنیا در عرصه تخصصی، ‌ملی و حرفه‌ای مثل صنایع نفت و گاز و صنایع «های تک» به ازای هر نفر یک میلیون دلار کار است؛ فاصله‌ای که ما با استانداردهای جهانی در ظرفیت کاری داریم به موضوع بحث کارشناسی در این حیطه برمی‌گردد که ما به ازای یک نفر، یک میلیون دلار باید کار تعریف کنیم. هلالی گفت: همچنین دو موضوع در کشور ما تحقق پیدا نمی‌کند؛ بخش نخست بهره‌‌وری در نیروی انسانی و مسوولان است که در جهت جذب آن باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود و بخش دیگر موضوع کارفرمایی است.

وی ادامه داد: ما همواره به تعهدات خودمان در راستای ماموریت تعیین شده درست عمل کردیم و یک تعامل درست و منطقی در شرکت‌هایی داریم که این مسوولیت را می‌پذیرند تا بتوانیم به برندسازی برسیم.

مدیرعامل شرکت توربین ماشین خاورمیانه گفت: اگر برندسازی در کشور صورت نگیرد شما به صادرات نباید امیدوار باشید؛ قطعا صادرات در حوزه‌ای صورت می‌گیرد که ما امتحان خودمان را چندبار و به صورت مستمر در داخل کشور پس داده باشیم.

هلالی افزود: ما بیش از ۴۰۰ قطعه و ۳۰ محصول تولیدی را به صنعت نفت تحویل دادیم به‌طوری که ماموریت‌ها را بدون هیچ کوتاهی و با هر وضعیتی با رعایت همه جانبه نقدینگی و متریال به انجام برسانیم.

هلالی گفت: همه فرآیندی که در ۱۳ سال گذشته سپری شده مبتنی بر یک نقشه راه بوده و ما معیار برنامه پنج ساله توسعه برای شرکت را از ۱۲ سال پیش تعریف کردیم و هیچ حرکت و اتفاقی یا جرقه‌ای در مجموعه ما رخ نداده است.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه پنج ساله دوم این شرکت توجه ویژه‌ای به ساخت توربین صورت خواهد داد و در این راستا برنامه‌های ویژه‌ای را برای تولید آن در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم با توجه به ماموریت‌ها در حوزه توربین به‌عنوان یک محصول به گام بالاتری در عرصه‌های جهانی دست پیدا کنیم. محمدحسین خندان، معاون مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز به‌عنوان کارفرمای این پروژه، با بیان اینکه توربین گازی به ویژه این مدل آن جزو تجهیزات اصلی مورد نیاز مناطق نفت‌خیز جنوب است، یادآور شد: توربین‌های گازی از مواردی است که از قدیم در مناطق نفت‌خیز جنوب کاربرد داشته است و تاکنون این نیاز اساسی توسط کشورهای خارجی تامین می‌شد؛ اما در حال حاضر به سمت خودکفایی در این زمینه در حرکتیم.

وی اشاره کرد: بیش از ٣٠٠ توربین گازی از ٥٠٠ تا ٢٥ مگاوات در مناطق نفت‌خیز وجود دارد که در سال‌های گذشته برای نگهداری و تعمیر یا جایگزینی قطعات آنها مشکلات بسیاری وجود داشته است.

معاون مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: از حدود ٢٠ سال پیش دیگر سازندگان خارجی پاسخگوی نیازها و پرسش‌ها درباره توربین‌ها نبودند و از آن پس ساخت توربین و بومی‌سازی آن در داخل کشور مطرح شد. رضا پدیدار، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در مراسم رونمایی از توربین گازی مدل TMC-۵۲ گفت: ساخت تجهیزات روند مناسبی را طی می‌کند به‌طوری که کشور ما توانسته اکثر تجهیزات را در داخل بسازد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تاکید کرد: در ۱۰ سال اخیر کشور ما موفق شده ظرفیت‌ها را ارتقا دهد، چرا که تولید توربین گازی در کشور این نوع پتانسیل را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به سخنان وزیر نفت که تولید کالا بر اساس سه مولفه کیفیت، زمان و قیمت باید صورت گیرد، اعلام کرد: امروزه سه مولفه مدیریت زمان، قیمت و کیفیت در ساخت تجهیزات صنعت نفت به خوبی لحاظ می‌شود، به‌طوری که سازندگان ما این زمینه را برای رقابت در عرصه جهانی دارند.

پدیدار افزود: برای ساخت توربین و تجهیزات آن مصوبه‌ای از شورای معاونان وزارت نفت دریافت کردیم تا مدیریت بازار برای حضور در بخش‌های مختلف صورت گیرد.

وی اعلام کرد: در حال حاضر ۷۰۰ شرکت متنوع کالایی در کشور وجود دارد که امروز به اقتدار و با توان داخلی ساخته می‌شود و نیازی به کشورهای خارجی نداریم.

پدیدار با اشاره به اینکه ۷۵ درصد نیاز داخلی در کشور از طریق سازندگان تامین می‌شود، اظهار کرد: تلاش و تخصص و اعتماد به نسل جوان یکی دیگر از مولفه‌ها است. زمانی که به باور ملی در ساخت تجهیزات برسیم پل اعتماد بین سازنده و مدیریت ارشد و کارفرما اتصال پیدا می‌کند به‌طوری که باور تبدیل به اعتماد و اعتماد به اعتبار تبدیل می‌شود.