مجری فازهای ١٥ و ١٦ میدان گازی پارس جنوبی از راه‌اندازی نخستین واحد ال‌پی‌جی این فاز خبر داد. به گزارش «ایسنا»، رضا فروزش با بیان اینکه تا پایان خرداد ماه امسال نخستین واحدهای اتان زدایی و اس آر یو پالایشگاه فاز ١٥ و ١٦ میدان مشترک پارس جنوبی وارد مدار می‌شود، گفت: هم‌اکنون با استفاده از گاز سکوهای فاز ١٥ و ١٦ و سکوی ١٨A روزانه بیش از ٣١ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری کشور تزریق می‌شود.

وی با اشاره به تلاش برای افزایش تولید گاز در دو سکو هر یک با ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب گاز در فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی گفت: هم‌اکنون در پالایشگاه این فاز در حال تکمیل زنجیره تولید گاز هستیم. بر اساس این گزارش، هدف‌ از توسعه‌ فازهای ١٥و ١٦ تولید روزانه‌ ۶/ ۵۶ میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی‌، ٧٥ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌،٤٠٠ تن‌ گوگرد و تولید سالانه‌ ۰۵/ ۱ میلیون‌ تن‌ گازمایع (LPG،پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ است. هم‌اکنون ٧٢ درصد گاز مصرفی کشور معادل روزانه ٣٠٠ میلیون مترمکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی تولید می‌شود، بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، تلاش می‌شود امسال ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده شود، ضمن آنکه حداکثر تا سال ٩٦ توسعه فازهای پارس جنوبی به پایان می‌رسد. کارشناسان، فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی را ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی معرفی کرده‌اند.

استمرار تولید ١٥ میلیون متر‌مکعب گاز در سکوی A فاز ١٨

مجری فازهای ١٧ و ١٨ میدان گازی پارس جنوبی نیز با اشاره به راه‌اندازی سکوی A فاز ١٨ گفت: هم‌اکنون در این سکو روزانه بیش از ١٥ میلیون متر‌مکعب گاز برداشت می‌شود.

حسن بویری در گفت‌وگو با «شانا» با بیان اینکه هم اکنون گاز تولیدی در سکوی A فاز ١٨ برای فرآورش به پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی ارسال می‌شود، گفت: با استفاده از این گاز هم‌اکنون این پالایشگاه بیش از ٣١ میلیون متر‌مکعب گاز به خط لوله سراسری تزریق می‌کند. بویری افزود: هم‌اکنون روزانه از ٩ حلقه چاه سکوی A فاز ١٨ پارس جنوبی بیش از ٥٠٠ میلیون فوت‌مکعب گاز تولید می‌شود، ضمن آنکه به محض آمادگی پالایشگاه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی برای فرآورش گاز ترش دریا، ارسال گاز در سکوی A فاز ١٧ نیز آغاز می‌شود. واحدهای فرآیندی پالایشگاه فازهای ١٧ و ١٨ هم‌اکنون در حال آماده‌سازی برای ورود گاز ترش دریا هستند. اجرای پروژه فازهای ١٧ و ١٨ با هدف تولید روزانه ٥٠ میلیون متر‌مکعب گاز، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٤٠٠ تن گوگرد از سال ٨٦ آغاز شد؛ در سال ٩١ این پروژه ملی در فهرست طرح‌های مهرماندگار دولت وقت قرار گرفت تا با متمرکز شدن فعالیت‌ها و تخصیص منابع مالی تا پایان دولت دهم (مرداد ٩٢) به بهره‌برداری برسد، اما این مهم محقق نشد.

در دولت یازدهم با اولویت‌بندی فازهای در حال توسعه پارس جنوبی، فازهای ١٧ و ١٨ این میدان در میان فازهای اولویت نخست برای توسعه قرار گرفت. فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی به‌وسیله کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با سهم ٤٨ درصد به‌عنوان رهبر کنسرسیوم، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) با سهم ٣١ درصد و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی (IOEC) به‌عنوان پیمانکار بخش دریا با سهم ٢١درصد در دست اجرا است.