گروه دیپلماسی: چهلمین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر روز گذشته با حضور ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه و نمایندگان و سفرای پنج کشور حاشیه دریای خزر شامل ایران، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه در تهران برگزار شد.

در این نشست که به‌صورت دوره‌ای در پایتخت‌های کشورهای ساحلی دریای خزر برگزار می‌شود، مفاد پیش‌نویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ضمن مثبت ارزیابی کردن این نشست گفت که این اجلاس قطعا در حصول به نتیجه نهایی تاثیرگذار خواهد بود. به گزارش «ایسنا»، او افزود که طی یک سال گذشته اقدامات خوبی با هدف همگرایی هر چه بیشتر کشورهای ساحلی دریای خزر در زمینه‌های مختلف انجام گرفته است. معاون وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: «اوج این فعالیت‌ها و اقدامات، نمود خود را در چهارمین اجلاس سران جلو‌ه‌گر ساخت. در این اجلاس موفق شدیم علاوه بر امضای سه سند مهم همکاری در زمینه‌های منابع زنده آبی، همکاری در زمینه آب و هواشناسی و پیشگیری از حوادث غیرمترقبه دریای خزر، بیانیه منتشر و یک اعلامیه بسیار مهم که حاوی توافقات ارزشمندی توسط روسای جمهوری کشورهای ساحلی است، امضا شود.» او با اشاره به اجلاس سران در شهر «آستراخان» روسیه گفت: «در این اجلاس روسای جمهوری کشورهای ساحلی موفق شدند به نقاط مشترک بسیار خوبی دست یابند که نمونه آن تعیین عرض مناطق مختلف دریایی و توافق بر سر ممنوعیت حضور نیروهای نظامی کشورهای غیر ساحلی در دریای خزر است. بی شک این توافقات مسیر حل بسیاری از مشکلات و معضل موجود در دریای خزر را هموار کرده و امیدواری‌ها را برای حل مسائل باقی مانده افزایش داده است.» رحیم‌پور با تاکید بر تلاش بیشتر برای رسیدن به نقطه مطلوب و توافقات نهایی گفت: «طی یک سال اخیر توافقات خوبی در زمینه تدوین پروتکل‌های الحاقی کنوانسیون تهران و حفظ منابع آبی دریای خزر انجام گرفته و همین اکنون که ما در حال برگزاری این اجلاس هستیم، نمایندگان کشورهای ساحلی در باکو در حال آماده‌سازی اسناد نشست طرف‌های کنوانسیون تهران هستند. این امر نشانگر اهتمام جدی دولت‌ها برای حل مشکلات دریای خزر است.»

همکاری ایران با کشورهای ساحلی

در ادامه رحیم‌پور تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در زمینه تحقق ظرفیت‌های موجود دریای خزر با کشورهای ساحلی این دریا همکاری کند. او با اشاره به دستیابی به «تحدید» حدود و تعیین عرض مناطق دریایی و رژیم‌های حاکم و دریای خزر گفت: «تجربه ثابت کرده انجام مذاکرات موثر و سازنده توام با حسن‌نیت توانسته است دیدگاه‌های کشورها را به هم نزدیک‌تر کند. خوشبختانه در حال حاضر علاوه بر سند پیش‌نویس کنوانسیون رژیم حقوقی، ۶ سند دیگر در دستور کار مذاکره قرار دارد.»همچنین رحیم‌پور در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران با تاکید بر رعایت حق انصاف از سوی کشورهای ساحلی تاکید کرد: «دریای خزر برای صلح و دوستی است و باید برای اقتصاد و رفاه کشورهای ساحلی مفید باشد.»

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ایران به سیر صعودی مذاکرات میان ۵ کشور ساحلی دریای خزر اشاره کرد و گفت: «به خصوص در طول یک سال و نیم گذشته که دولت آقای روحانی بر سر کار آمده، در طول این مدت ۹ یا ۱۰ جلسه در این باره برگزار شده است.» او با تاکید بر این‌که نسبت به گذشته توافقات خوبی حاصل شده است، افزود: «هنوز کار درباره مسائلی که کشورهای ساحلی درباره آن نظرات یکسانی ندارند، تمام نشده است. امیدواریم در جلسه آتی سران کشورهای ساحلی که قرار است سال آینده در «آستانه» برگزار شود، بتوانیم درباره مسائل باقیمانده با احتساب رویکرد برد-برد یعنی این‌که برخی از کشورها خواسته‌های خود را تنازل دهند، به نتایج مثبتی دست یابیم.»رحیم‌پور درباره بهره‌مندی هر یک از کشورها از مرز آبی دریای خزر، گفت: «موضوع ۵۰ درصد یا ۲۰ درصد نیست. نمی‌توان روی آن تمرکز کرد. مهم این است که در این‌باره حق انصاف رعایت و حقوق همه ملت‌ها در آن لحاظ شود. چانه‌زنی‌ها در این‌باره در حال انجام است.»

امیدواری روسیه

از سوی دیگر نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور دریای خزر در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا امیدوار هستید که پنج کشور ساحلی درباره رژیم حقوقی دریای خزر به تفاهم برسند، گفت: «ما براساس دستورالعمل روسای‌‌جمهوری در آستراخان وارد عمل شدیم و برای اجلاس آتی سران پنج کشور ساحلی که قرار است در قزاقستان برگزار شود، امیدواریم متن لازم را فراهم کنیم.» به گزارش «ایسنا»، برات چیکوف در حاشیه چهلمین نشست گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره نتایج این نشست سه روزه، گفت: «درباره نتایج این نشست پس از پایان آن می‌توان گفت‌وگو کرد اما جلسه کارشناسی بسیار خوب بود.» او ادامه داد: «ما توانستیم در این اجلاس در تهران و چند ماه پیش در باکو به گام‌های اساسی دست یابیم.»