تیشه به ریشه بافت تاریخی شیراز!

گروه گردشگری: موج تخریب خانه‌ها و بافت تاریخی شیراز ادامه دارد. به فاصله یک روز از تخریب خانه صادقی شیراز، دو خانه تاریخی دیگر در ضلع جنوب شرقی حرم شاهچراغ تخریب شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، گرچه دو خانه مذکور به ثبت ملی نرسیده‌اند، اما به گفته فعالان میراث فرهنگی و گردشگری شیراز، از خانه‌های ارزشمند این بافت به شمار می‌رفتند.

از سوی دیگر خبرگزاری «مهر» نیز گزارش می‌دهد که دستور تخریب بخش‌های باقیمانده از کاروانسرای شیراز نیز صادر شده است. بخش‌های باقیمانده از کاروانسرای تاریخی بافت قدیمی شیراز که اکنون به عنوان نانوایی از آن استفاده می‌شود، باید تا ۴روز دیگر تخلیه شود چون قرار است تخریب و به جای آن مجتمع تجاری ساخته شود. به گفته مالک این نانوایی اوایل خردادماه به آنها اعلام شده که باید این مکان را تخلیه کنند چون در طرح توسعه حرم شاهچراغ قرار گرفته و باید به مرکز فرهنگی یا تجاری تبدیل شود. بهنام زند گفت: این مغازه تا سال‌ها قبل و چندین نسل قبل، کاروانسرا بود و اکنون از پدرانم به من ارث رسیده است. هنوز معماری و طاق‌های ضربی آن باقیمانده است، اما این مغازه در فهرست میراث ملی ثبت نیست. این مالک افزود: خانه‌های اطراف این کاروانسرا در حال تخریب هستند و می‌خواهند این مغازه را به قیمت ۸۵۰ میلیون تومان بخرند، درحالی‌که راضی به فروش آن نیستیم، چون هم یادگار پدران من از سال‌های گذشته است و هم در این بنای تاریخی ۷ نفر کار می‌کنند. بنابراین با فروش آن نه تنها از کار بیکار می‌شویم، این اثر نیز از بین خواهد رفت. در همین حال به گزارش «ایرنا»، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه این تخریب‌ها به‌رغم هشدارها و تاکیدهای این معاونت در زمینه جلوگیری از تخریب بافت تاریخی - فرهنگی در فارس ادامه دارد، تصریح کرد: بر اساس توافق میان سازمان میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی و مجموعه حرم شاهچراغ مقرر شد مدیریت اجرایی اقدامات ساخت‌وساز به مجری ساختمان‌های دولتی وزارت راه سپرده شود تا هر اقدامی می‌خواهند در بافت تاریخی شاهچراغ انجام دهند براساس برنامه و طرح مصوب اتفاق بیفتد.

محمدحسن طالبیان با تاکید بر پیگیری فوری معاونت میراث فرهنگی از طریق ارسال نامه به استاندار، شورای‌عالی و شهرسازی و مدیرکل استان افزود: این تخریب‌ها نشان‌دهنده یک کار بدون برنامه و طرح است و سازمان میراث فرهنگی طبق بند ۱۱ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب اول اردیبهشت ۱۳۷۴، تعقیب قضایی تخریب‌کنندگان بناهای مذکور را پیگیری می‌کند. وی افزود: به دبیر شورای‌عالی شهرسازی نیز اعلام کرده‌ایم که براساس توافقنامه بین دستگاهی از ادامه تخریب آثار تاریخی و فرهنگی به عنوان رویه غیر علمی و غیرمنطقی که بازتاب منفی در میان عموم شهروندان و فرهیختگان جامعه دارد، جلوگیری کند. درحالی‌که همه شواهد نشان از وقوع اتفاقات فراقانونی دارد، این سوال مطرح می‌شود که نقطه کور تخریب‌های شیراز کجا است و سرنخ این تخریب‌های سریالی آیا سرانجام مشخص و به افکار عمومی معرفی خواهند شد؟