نویسنده: Ross Beard مترجم: فریبا ولیزاده مبحث مشتریان طرفدار یکی از مفاهیم بازاریابی است که شامل استراتژی‌های تمرکز بر مشتری بوده و بر تمامی نقاط ارتباطی یک کسب‌وکار با مشتریان ازجمله محصول، خدمات، فروش، پشتیبانی و شکایات دلالت دارد. مقوله مشتریان طرفدار به‌دلیل فراهم کردن روش‌هایی برای نفوذ در وفادارترین مشتریان به‌عنوان سفیران نام تجاری، با هدف ایجاد آگاهی، افزایش فروش و ارتقای درآمد از اهمیت چشمگیری برخوردار است. به این منظور، در ادامه به چهار دلیل اصلی اهمیت مشتریان طرفدار برای کسب‌وکار‌های مختلف پرداخته می‌شود.

۱. تبلیغات شفاهی، عامل اصلی تحقق تصمیمات خرید

پژوهشی که توسط گروه مشاوره مکینزی صورت گرفته است حاکی از این است تبلیغات شفاهی یکی از عوامل اصلی و برانگیزاننده بیست تا پنجاه درصد تمامی تصمیمات خرید است. نکته جالب توجه اینکه، نتایج همین پژوهش نشان می‌دهد تبلیغات شفاهی بر فرآیند اولین خرید یک محصول یا خرید کالای گران‌قیمت تاثیر بسزایی دارد. به این ترتیب این دو سناریو به مطالعه بیشتر، جست‌وجوی نظرات و بررسی تصمیمات خرید بیش از حد معمول نیاز خواهد داشت. هر یک از ما در نقش یک مشتری دست کم یک بار تجربه خرید کالایی را داشته‌ایم که انتظارات ما را به خوبی برآورده نساخته است و منجر به ایجاد احساس پشیمانی و ندامت شده است. اغلب اوقات، در صورت بهره‌مندی از نظرات یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا همکاران امکان جلوگیری از اتخاذ چنین تصمیماتی وجود دارد. به‌نظر شما شرکت اپل چگونه توانسته است در دهه گذشته رشد چشمگیری را تجربه کند؟ بله، صرف هزینه‌هایی برای تبلیغات خلاق راهکار شرکت اپل بوده است، اما آیا این نکته برای کامپیوترهای شرکت مایکروسافت و player‌های سونی صادق بوده است؟

روشن است که کیفیت محصولات اپل و تجربه مشتری این شرکت فروش موفقی را برای آن رقم زده است. این ترکیب میلیون‌ها سفیر برند را برای اپل به ارمغان آورده است که میلیون‌ها نفر را در خرید آی‌پاد، آی‌پد، آی‌فون وآی مک راهنمایی کرده‌اند. مایکروسافت و سونی فقط این مشتریان پرشور را کم داشته‌اند تا درباره کامپیوترها و

player‌های آنان تبلیغات شفاهی انجام دهند.

مهم‌ترین نکته آموزنده، تولید محصولات و ایجاد تجارب بدیعی است که مشتری عاشق آنها است. شما به‌عنوان یک تولیدکننده انتظار دارید مشتری با دوستانش درباره محصولات شما سخن بگوید، چه در حین تصمیم برای انجام یک خرید و چه در حین گفت‌وگوهای روزمره.

۲. افراد به دوستان و اعضای خانواده خود بیش از هر منبع اطلاعاتی دیگری اعتماد دارند

براساس مطالعات صورت گرفته توسط Nielsen که با موضوع اعتماد مشتری انجام گرفته است، ۹۲ درصد افراد بر توصیه‌های آشنایان بیش از هر منبع اطلاعاتی دیگری اعتماد دارند. بر همین اساس، اعتماد به تبلیغات تلویزیونی ۴۷ درصد و تبلیغات اینترنتی به میزان ۳۳ درصد ارزیابی شده است. این آمار هیچ جای تعجبی ندارند. شما در جایگاه یک مشتری، به نظرات دوستان خود بیش از یک تبلیغ تلویزیونی اعتماد خواهید داشت. اما به نظر شما چنین حالتی چه تاثیری بر کسب‌وکار شما خواهد داشت؟ تا به حال به این نکته فکر کرده‌اید که به‌عنوان یک مدیر کسب‌وکار، چه هزینه‌ای صرف تبلیغات می‌کنید؟ چه درصدی از این تبلیغات اعتماد مشتریان را جلب نمی‌کند؟ در مقایسه، چه مقدار صرف اجرای استراتژی‌های مشتری طرفدار می‌کنید؟

۳. مشتریان ارجاع داده شده معمولا حساسیت کمتری نسبت به قیمت‌ها دارند

در اصل مشتریانی که به کمک تبلیغات شفاهی نصیب کسب‌وکار شما می‌شوند در مقایسه با گروهی که به روش‌های دیگر تبلیغاتی جذب می‌شوند، هزینه‌ای ندارند. روشن است که هزینه‌های اولیه‌ای به‌منظور تاثیرگذاری بر این گروه از مشتریان و البته اجرای برنامه‌های مشتریان طرفدار نیاز است اما به‌طور کلی هزینه جذب مشتری به این روش در مقایسه با هزینه جذب مشتری به واسطه روش‌های دیگر تبلیغاتی بسیار ناچیز است.

تجربه نشان داده است که این گروه از مشتریان حساسیت کمتری نسبت به قیمت دارند، زیرا به واسطه گروه دیگری از مشتریان شما که مورد اعتماد آنان هستند، به کسب‌وکار شما ارجاع داده شده‌اند به همین دلیل اعتماد قابل‌توجهی به قیمت‌ها و ارزش‌هایی که از محصولات و خدمات کسب می‌کنند، دارند.

براساس پژوهش‌هایی که توسط گروهی از محققان در دانشگاه Goethe صورت گرفته است، برنامه‌های ارجاع مشتری از نظر مالی روشی جذاب برای کسب‌وکارها در جذب مشتری جدید بوده است. این مطالعه با بررسی اطلاعاتی از پایگاه داده ۱۰ هزار مشتری یک بانک در سال ۲۰۰۶، به این نتیجه رسیده‌ که نزدیک به نیمی از این مشتریان به کمک روش‌های ارجاع به مشتریان بانک تبدیل شده‌ و نیمی دیگر از طریق نامه‌های الکترونیک یا تبلیغات مستقیم جذب شده‌اند. تحلیل فوق نشان می‌دهد مشتریان ارجاع داده شده حاشیه بالاتری دارند و ارزش طول عمر مشتری بودن آنان بیش از مشتریان دیگر است.

مهم‌ترین نکته این است که مشتریانی که از طریق استراتژی‌های مشتریان طرفدار جذب کسب‌وکاری می‌شوند، هزینه کمتر و سود بیشتری نسبت به مشتریان دیگر برای کسب‌وکارها به ارمغان می‌آورند.

۴. طرفداران، مشتریانی هستند که پول بیشتری خرج می‌کنند

مشتریان طرفدار فقط شامل مشتریان جدید نمی‌شود، در میان مشتریان پیشین مواردی هم هستند که از ارزش بالایی برخوردار هستند. این گروه بارها برای خرید مجدد به شما رجوع می‌کنند، اغلب بسته‌های خریداری شده را ارتقا می‌بخشند و به آسانی قراردادهای خود را تمدید می‌کنند.

مشتریان طرفدار؛ سفیران برند و بزرگ‌ترین دارایی کسب‌وکارها

مشتریان طرفدار برای تمامی کسب‌وکارها از اهمیت برخوردار هستند زیرا ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که دیگر مهم‌ترین عامل فروش محصولات تنها تولیدکننده نیست، بلکه مشتری هم نقشی در این فرآیند برعهده دارد. خریداران به صورت فراگیر خواهان دریافت اطلاعاتی در خصوص محصولات و خدمات مختلف هستند، دوستان مورد اعتماد، اعضای خانواده و همکاران بهترین منابع اطلاعاتی محسوب می‌شوند. به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی، باید به دنبال ایجاد خلاقیت و استفاده از روش‌هایی برآیید که مشتریان شاد و راضی را بر سر راه این گروه از مشتریان قرار می‌دهد.