مجالی برای تعدیل قیمت‌ پلیمرها
منیـره نظامیـوند‌چگینی: نگاهی اجمالی به نمودار روند قیمتی نفت، کمک شایانی به بررسی چندوچون نوسان بازارهای مختلف می‌کند؛ کما اینکه این افت و خیزهای نفت، خود در پی عوامل مهمی رخ داده که آنها نیز بر بازارهای مختلف اثرات چندسویه‌ای داشته‌اند. نمودار یک‌ماهه اخیر نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) در مسیری نسبتا سینوسی حرکت کرده که در تاریخ 19 ماه مه به پایین‌ترین میزان خود حدود 57 دلار و 26 سنت رسیده و در مقابل رقم 59 دلار و 96 سنت را در دهم ماه جاری میلادی به‌عنوان بیشینه خود به ثبت رسانده است.

همچنین در مورد نفت خام برنت نیز باید گفت که مسیر رویت شده برای یک ماه اخیر آن با نمودار نفت خام (WTI) تقریبا مشابهت دارد. در آخرین معاملات انجام شده تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 15:00)، بهای نفت خام برنت در بازارهای جهانی با رشدی حدود 39/ 2 درصد (معادل 52/ 1 دلار) به نرخ 65 دلار و 22 سنت رسیده؛ در همین حال قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز افزایشی حدود 93/ 1 درصد به اندازه 16/ 1 دلار را به ثبت رساند و در محدوده قیمتی 61 دلار و 13 سنت مورد دادوستد قرار گرفت.

به گزارش «دنیای اقتصـاد» به نقل از آی‌سی‌آی‌اس (ICIS)؛ بهای نفت با تاثیرات مستقیمی که از دیرباز بر بازارهای وابسته به خود داشته، زمینه‌ساز صعود و نزول‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت بی‌شماری شده که گاها این بازارها با کمک خود نفت موفق به اصلاح روند قیمتی شده‌اند و بعضا نیز فاکتورهای دیگری همچون حجم تقاضا، میزان ذخایر موجودی انبارها، اعلام آمارهای مهم اقتصادی، آغاز و خاتمه فصول اوج‌گیری تولید و مصرف و عواملی از این دست، به‌عنوان اهرم فشار برای تغییر مسیر حرکتی قیمت‌ها وارد عمل شده‌اند. در این میان، همان‌گونه که واقف هستید بازار محصولات پتروشیمی از اهمیت بسیار و در عین حال قرابت بالایی با بازار نفت برخوردار بوده که گاها بسته به شرایط، از فراز و فرودهای بازار طلای سیاه منتـفع یا متضرر شده است. در یک‌ماه اخیر، بازار پلیمری‌ها در اکثر روزهای معاملاتی بسیار نزدیک و همگام با بازار جهانی نفت ادامه مسیر داده است.

در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی شاهد نوسانات ناهمسوی بسیاری از محصولات پتروشیمیایی بودیم. در این میان، در بازارهای آسیایی شاهد افت محسوس بهای محصولاتی همچون اکریلونیتریل (ACN)، فنـول و استون بودیم، در حالی‌که پلیمری‌هایی از جمله اتیلن، بنـزن، استایرن مونومر، پاراکسیلین و ترفتالات اسید خالص و نیز نفـتا در روندی افزایشی گام برداشتند. افت بهای اکریونیتریل در حالی رخ داد که شاهد رشد هفتگی ارزش پروپیلن بودیم. این سقوط قیمتی در پی افت حجم تقاضا از یکسو و رشد مازاد میزان محصول موجود در بازارهای بزرگی مانند چین صورت گرفت.

این نوسانات در حالی رخ می‌دهد که پیش‌بینی‌ها برای روند قیمتی محصولات پتروشیمی در ماه مبارک رمضان در منطقه خاورمیانه و آسیا از تعدیل جسته و گریخته بازارها حکایت دارد. بسیاری از تحلیلگران در گزارش‌های خود از بازگشت آرامش نسبی به بازار پلیمری‌ها در یک‌ماه آینده خبر می‌دهند.

پایگاه خبری تحلیلی آی‌سی‌آی‌اس (ICIS)؛ در جدیدترین گزارش خود و به نقل از کارشناسان و منابع بازار با اشاره به روند قیمتی محصولات پلیمری، اینچنین نوشته است: به نظر می‌رسد روند معاملات پتروشیمی‌ها در خاورمیانه به‌طور خاص و در بازارهای آسیایی به‌طور عام، در ماه پیش‌رو وارد دوره‌ای از آرامش خواهد شد، چرا که انتظار می‌رود با آغاز ماه مبارک رمضان شاهد تضعیف میزان تقاضا و نیز حجم تولید باشیم که نوعی تعادل موقتی را به بازار محصولات پتروشیمی وارد می‌کند.

براساس گفته منابع این صنعت، تغییر ساعات کار در خاورمیانه و بخش‌هایی از آسیا در طول دوره ماه رمضان و افت بازدهی و کارآیی افراد، شرکت‌ها و کارخانه‌ها، دلایل عمده دخیل در کاهش میزان تولیدات از یکسو و نیز نزولی شدن روند تقاضا از سوی دیگر خواهند بود.

اکثر قدرت‌های بزرگ و صاحبان صنعت پتروشیمی در آسیا، کشورهای مسلمان هستند که از این روند مستثنی نخواهند بود. ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطـر، مالزی و اندونزی از جمله این کشورها هستند که بازار پتروشیمی آنها با آغاز ماه مبارک رمضان تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت و در نتیجه اثرات مستقیمی را نیز بر بازارهای جهانی می‌گذارد. کشوری همچون اندونزی، به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ اقتصاد در جنوب‌شرق آسیا و نیز مرکز بزرگ تولید ماشین و لاستیک است.

براساس گفته منابع آگاه؛ توزیع لاستیک در بازار داخلی این کشور و نیز روند صادرات این محصولات در ماه رمضان با توجه به افت میزان تولید و تقاضا، کاهش چشمگیری خواهد داشت. لاستیک مصنوعی، از جمله لاستیک بوتادین استایرن (SBR) و نیز لاستیک پلی‌بوتادین (PBR) به‌عنوان مواد خام عمده در تولید لاستیک در صنعت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاهش تولید و عرضه این محصول، اثرات چندجانبه‌ای بر بازارها خواهد داشت، از یکسو بازار محصولات پتروشیمی را دچار نوسان خواهد کرد و از سوی دیگر بازار خودرو را هدف قرار خواهد داد.

یک تولیدکننده بزرگ لاستیک مصنوعی در این‌باره معتقد است بازار لاستیک مصنوعی اندونزی از آغاز سال جاری میلادی تا‌کنون با کمک اجرای طرح‌های تولید تایرهای پایین‌دستی در مسیری متعادل گام برداشته، کما اینکه پیش‌بینی یک ماه آینده نیز از تعدیل بیشتر این روند خبر می‌دهد. اما در مقابل پلی‌الفین‌ها، خریداران و معامله‌گران اندونزیایی از خرید محموله‌های پلی اتیلن (PE) از کشورهای خاورمیانه امتناع وزریده‌اند، چرا که انتظار دارند در ارسال محموله‌ها به دلیل آغاز ماه مبارک رمضان تاخیر و تغییراتی اتفاق افتد.

براساس گفته منابع بازار، در حال حاضر این خریداران تنها به دنبال خرید از کشورهای عضو انجمن ملل آسیای جنوب شرقی با نام اختصاری آسه‌آن (ASEAN) یا محموله‌های دپوشده در انبارهای سنگاپور، هنگ کنگ یا ویتنام هستند که این تصمیم بی‌شک بر روند بازارهای جهانی تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. انتظارات برای کاهش بیشتر قیمت‌ها، خریداران در جنوب‌شرق آسیا را وادار به برداشتن گام‌های محتاطانه کرده که این شرایط در ماه رمضان تشدید خواهد شد.

از دیگرسو و براساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود محموله‌های پلی اتیلن (PE) که امکان فروش آنها در بازار کم تقاضا و بی‌رمق چین بسیار کم به‌نظر می‌رسد نیز به بازارهای جنوب‌شرق آسیا سرازیر شود و کار را برای فعالان این محصول سخت‌تر کند. براساس اعلام منابع، همچنین پیش‌بینی می‌شود طی ماه رمضان، در بازار پلی‌استر از میزان تقاضا و تولید تا حدود چشمگیری کاسته شود تا جایی که بعضا برخی از کارشناسان از بروز وقفه‌های تولید کوتاه‌مدت خبر می‌دهند.