نویسنده: Ilya Pozin مترجم: محمدعلی محمدی شما دوست دارید فردی موفق باشید. اما گفته‌هایتان ممکن است شانس موفقیت شما را کم کند. حرف‌هایی که شما در محل کار می‌زنید مهم نیست که چقدر ناراحت‌کننده باشد یا نباشد اما به راحتی می‌توانند شما را از پله‌های ترقی به پایین پرت کنند یا اینکه موفقیت شغلی که همیشه در انتظارش بودید و آرزویش را داشتید از دسترس شما دور کنند. شغل شما مهم‌تر از آن است که بخواهد با چند جمله منفی با مشکل روبه‌رو شود. در ادامه هفت جمله ای را که شما باید از دایره لغات کاری خود حذف کنید تا به موفقیتی که شایسته آن هستید دست یابید می خوانیم.

1- این کار جزو شرح وظایف من نیست

وقتی شما مسوولیت فعلی خود را پذیرفته اید؛ شما ذهنیتی خوب از مسوولیت‌ها و حوزه کاری که شغل شما را در بر می‌گیرد دارید. در طول ماه‌ها یا سال‌هایی که مشغول کارتان هستید به هر حال نقش و وظایف شما نیز گسترده‌تر شده و تغییر یافته‌اند. بعضی از این تغییرات مطلوب بوده است و برخی دیگر نیز سبب شده‌اند که شما آرزوی بازگشت به مسوولیت‌های قبلی را داشته باشید. وقتی رئیس یا مدیر شما مسوولیت دیگری را به عهده شما می‌گذارد و به کوله بار وظایفتان وظیفه‌ای جدید اضافه می‌کند ممکن است که بخواهد روحیه شانه خالی کردن از کارهای جدید و گریز از مسوولیت را از شما بگیرد.

گزینه بهتر آن است که زمانی را با مدیر خود هماهنگ کنید و در مورد وظایف خود با وی صحبت کنید. یک گفت‌وگوی اختصاصی در مورد جایگاه شما در سازمان زمان خوبی است که شما شرح وظایف خود را مرور کنید اما نه بلافاصله بعد از زمانی که کار جدید به شما محول شده است. مهم نیست چقدر شما دچار استرس شده‌اید یا اینکه اعتراض شما چقدر وارد است؛ نادیده گرفتن این مساله شما را تنبل و بی انگیزه جلوه خواهد داد.

2- این کار شدنی نیست

تسلیم شدن شما را این طور جلوه می‌دهد که شما ترسو هستید و ترسو‌ها ارتقای رتبه پیدا نمی‌کنند. به جای اینکه در برابر یک پروژه کاملا تسلیم شوید، پاسخ خود را در قالب راهکار‌های جایگزین و الهام بخش که می‌تواند به انجام شدن آن کار بینجامد مطرح کنید. بسیاری از مدیران و کارفرمایان به افرادی با قابلیت نگاه به جلو و حل مساله نیاز دارند تا آنها را از نردبان شرکت بالا ببرند. اگر شما به جای تسلیم شدن راهکاری پیشنهاد دهید به شما به چشم یک نیروی با ارزش گروه یا سازمان نگاه خواهد شد.

3- تقصیر من نیست

هیچ‌کس دوست ندارد با فردی که تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازد کار کند. در نهایت این فقط زمانی است قبل از اینکه آن شخص در نهایت تقصیر را به گردن شما بیندازد. مسوولیت اشتباه‌های خود را بپذیرید به جای اینکه بگردید تقصیر را گردن یک فرد دیگر که شاید بتوان او را مقصر دانست بیندازید. پذیرفتن یک اشتباه شخصیت شما را نشان می‌دهد و اینکه شما توانایی یادگیری و بهبود از یک اشتباه را دارید. نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت شخص دیگر شدیدا نشان می‌دهد که شما هیچ گاه نمی‌خواهید از اشتباهات خود درس بگیرید.

4- این کار فقط یک دقیقه کار می‌برد

هیچ وقت این حرف را نزنید مگر اینکه یک کار واقعا ۶۰ ثانیه طول می‌کشد. هیچ وقت وعده بزرگ ندهید و کوچک عمل نکنید. عارضه گفتن اینکه چیزی فقط یک دقیقه طول می‌کشد این است که شما تلاش خود را کوچک و کم‌اهمیت کرده‌اید. دلیل عمده نیاز به زمان کم در انجام کار مهارت بالا و تجربه شما است. با گفتن فقط چند دقیقه شما آنچه را که روی میز می‌گذارید بسیار کوچک جلوه داده‌اید.

من نیاز به کمک ندارم

گرگ تنهای کوهستان ممکن است قهرمان بسیاری از فیلم‌های سینمایی و اکشن باشد اما آنها به ندرت تبدیل به قهرمان در شرکت شما می‌شوند. ممکن است شما فکر کنید یک کار را می‌توانید به‌تنهایی انجام دهید، اما کار تیمی ضروری است. توانایی کار با دیگران نشانه یک رهبر خوب است. شما به‌ندرت می‌توانید از نردبان ترقی با تک پریدن بالا بروید.

این منصفانه نیست

در کل بسیاری از بخش‌های زندگی هم منصفانه نیست و اغلب کار شما هم همین‌طور است. به جای نق زدن شما باید به دنبال راه‌حل مشخص و کاربردی برای مشکلی که با آن مواجه شده‌اید باشید. اینکه یکی از همکاران شما پروژه‌ای را که شما می‌خواستید روی آن کار کنید از دست شما گرفته ناعادلانه است ولی به جای نق زدن و غر غر کردن، بیشتر تلاش کنید و توانایی هایتان را بیشتر کنید. پیدا کردن راه‌حل در زندگی حرفه‌ای شما همیشه به آه و ناله کردن ارجحیت دارد.

این کار همیشه همین‌طور انجام می‌شده است

انجام دادن کار‌ها دقیقا همان‌طور که قبلا انجام می‌شده راهکار درستی برای اداره کردن یک مجموعه نیست. کافی است فقط از چند شرکتی که به حاشیه رفته و وضع موجود را پذیرفته و در نهایت سقوط کرده‌اند بپرسید. تطبیق یافتن با بازاری که هر روز در حال تغییر است اصلی اساسی است و اتفاقا تنها راه دوام آوردن در یک محیط اقتصادی که به دلیل آمدن پدیده بزرگ بعدی مدام در خطر است، به روز شدن و تغییر است.

شما مجبور نیستید که برده تحول باشید، اما مسلما نمی‌توانید سرتان را زیر برف کنید و آرزو کنید اوضاع همین‌طور عادی و بدون تغییر باقی بماند. به جای این کار با راه‌حل‌هایی خلاقانه برای مشکلات جدید و به خرج دادن ابتکار شما به‌زودی فرمان خودرویی را به دست می‌گیرید که شرکت شما را به سوی آینده می‌برد. همه می‌خواهند موفق شوند بنا براین مطمئن شوید که حرف‌هایتان شما را به عقب نبرد. این هفت جمله آفت‌های محیط کار هستند با نگفتن آنها شما می‌توانید به آینده پرواز کنید و یک فوق ستاره موفق باشید.