خبرگزاری فارس: مشاور رئیس کل گمرک گفت: بیش از استاندارد لازم قانون برای واردات داریم که این موضوع به قاچاق دامن زده است.

محمد بهشتیان در مورد اینکه برخی فعالان بخش خصوصی از ورود قاچاق رسمی به کشور یاد می‌کنند که این موضوع به تولید داخل آسیب وارد می‌کند، اظهار کرد: باید این موضوع را از خود آنها پرسید، اما به نظر می‌رسد برخی مناطقی وجود دارد که کالاهای وارداتی از طریق آنها به داخل کشور راه می‌یابد.

مشاور رئیس سازمان گمرک ایران با بیان اینکه مناطق آزاد یکی از مبادی رسمی ورود کالا به کشور است، گفت: برخی ورود این کالاها را قانونی و برخی دیگر شبه‌قاچاق می‌دانند، در حال حاضر بیش از ۳ میلیون نفر از این مناطق کالا به داخل کشور وارد می‌کنند و همچنین می‌توان به این موضوع واردات به طریق کوله‌برها (حمل کالای قاچاق با کول کارگران) و کالاهای ته‌لنجی را اضافه کرد.

وی ادامه داد: برخی ورود چنین کالاهایی را رسمی می‌دانند، اما یکسری از افراد احتمالا از آن به‌عنوان قاچاق رسمی یاد می‌کنند.

بهشتیان با اشاره به اینکه نمی‌توان آمار صددرصد از واردات کالاهای قاچاق در جامعه مطرح کرد، افزود: آمارهایی که ارائه می‌شود، براساس نسبت میزان مصرف داخلی و واردات رسمی بوده و هر آنچه باقی می‌ماند را به‌عنوان قاچاق در نظر می‌گیرند.

این مقام مسوول به آسیب‌شناسی موضوع واردات کالاها پرداخت و یادآور شد: یکی از عوامل قاچاق تعدد قوانین واردات رسمی بوده که سرانجام به‌صورت قاچاق نمایان می‌شود.

وی با بیان اینکه قوانین دست و پا گیر راه را برای ورود کالاهای غیررسمی فراهم می‌کند، تصریح کرد: انواع و اقسام حقوق، عوارض و مالیات از کالاهای وارداتی اخذ می‌شود و هزینه واردات رسمی گران می‌شود، به همین جهت با پدیده قاچاق روبه‌رو هستیم.

بهشتیان با تاکید بر اینکه زیادتر از حد نیاز قانون در زمینه واردات و کالاها وضع شده است، گفت: مقررات سختی برای این موضوع وجود دارد که اگر تسهیل و روان‌سازی صورت گیرد می‌توان جلوی بخشی از قاچاق را گرفت.

مشاور رئیس کل سازمان گمرک در پاسخ به این سوال که نظام تعرفه‌بندی کالاها نیز به نوعی پاسخگو نبوده و اجزای یک کالا با تعرفه پایین‌تر نسبت به یک محصول وارد کشور می‌شود و این موضوع باعث نگرانی تولیدکنندگان داخلی شده است، عنوان کرد: در حال حاضر صنایع با حداقل ظرفیت کار می‌کنند و هر صنعتی در وهله اول کار خود را با مونتاژ شروع کرده، در صورتی که حتی اجزا و قطعات یک محصول نهایی به داخل کشور وارد شود، باز هم ایجاد اشتغال می‌کند؛ در دنیا نیز شرکت‌های مختلف با قطعه‌سازی و مونتاژ، کالا تولید می‌کنند.