گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران پس از سه روز رشد پیوسته دیروز تن به کاهش محدود داد. روز گذشته در بازار عرضه‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت و انتظار بازار برای خبرهای آتی موجب افزایش عرضه‌ها و کاهش قیمت‌ها شد. هر‌چند که ارزش معاملات دیروز به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش را نشان داد. در بازار، دیروز شاخص کل ۲۵واحد معادل ۰۴/ ۰ درصد کاهش یافت اما ارزش معاملات دیروز با رشد قابل ملاحظه در بورس به ۶۴۶ میلیارد ریال بالغ شد. همچنین روز گذشته معامله‌گران در دقایق پایانی بازار شاهد تصویب طرح صیانت از دستاوردهای هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی بودند.

دیروز در گروه بانکی، رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها با بیان اینکه در حال حاضر بانک‌ها منابع کافی برای پرداخت وام ۶۰ میلیونی مسکن در اختیار ندارند، تاکید کرد: آنها باید با همراهی با سودهای سپرده توافقی بهای تمام شده پول خود را کاهش داده تا بتوانند به پرداخت چنین وام‌هایی با سود کمتر ورود پیدا کنند. وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید هزینه‌های خود را به گونه‌ای مدیریت کنند که برای پرداخت تسهیلات با نرخ سود پایین‌تر با کمترین مشکل مواجه شوند با اشاره به دو نرخ سود در وام ۶۰ میلیونی مسکن افزود: در این وام نرخ سود مشارکت ۲۴ درصد برای ساخت و نرخ ۲۱ درصد برای خرید تعیین شده که در مجموع نمی‌تواند نرخ پایینی برای تسهیلات‌دهی باشد؛ اما موضوع مورد اهمیت این است که بانک‌ها بتوانند بهای تمام شده پول خود را با سود ناشی از تسهیلات هماهنگ کنند.

مدیر‌عامل بانک ملی ادامه داد: اگر بانک‌ها خود را به نرخ سودهای سپرده توافقی که در آخرین تغییر به سالانه ۲۰ درصد کاهش یافت پایبند بدانند و از آن منحرف نشوند آن‌گاه هزینه پول آنها که اکنون به‌طور قابل ملاحظه‌ای بالاست، کاهش می‌یابد و دیگر نرخ سود کمتر از حد معمول تسهیلات‌دهی نمی‌تواند عاملی برای تاخیر در پرداخت وام‌هایی نظیر ۶۰ میلیونی مسکن باشد. در گروه حمل و نقل دیروز حمل و نقل توکا با صدور اطلاعیه‌ای از تعدیل منفی سود این شرکت خبر داد. در این گروه مدیرعامل کشتیرانی محمدحسین داجمر در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: برای حوزه خلیج فارس با کشتیرانی والفجر و برای حمل بار سیمان و کانتینر نیز با دو شرکت دیگر مذاکراتی انجام شده و میزان تسهیلاتی که قرار است ارائه دهند، مشخص می‌شود. یکی از تسهیلاتی که در این کشتی‌ها پیش‌بینی شده، کانتینرهای یخچال‌دار است که امیدواریم مورد استفاده صادرکنندگان قرار بگیرد.